هرچند وقتی رشد قارچ کاندیدا زیاد می‌شود راهکار خانگی دیگر پاسخگو نیست؛ اما شواهد زیادی نشان داده‌اند درمان‌های خانگی می‌توانند جلوی عفونت‌های قارچی را از همان ابتدا بگیرند.
کد خبر: ۱۱۱۷۳۰۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶ 30 July 2023

راهکارهای خانگی برای عفونت‌های قارچی می‌توانند خارش و سوزش واژن را تسکین دهند. هرچند وقتی رشد قارچ کاندیدا زیاد می‌شود راهکار خانگی دیگر پاسخگو نیست؛ اما شواهد زیادی نشان داده‌اند درمان‌های خانگی می‌توانند جلوی عفونت‌های قارچی را از همان ابتدا بگیرند.


ماست

خوردن ماست ساده پروبیوتیک و بدون شیرین‌کننده می‌تواند برای پیشگیری از عفونت‌های قارچی مفید باشد. پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که فواید زیادی برای سلامتی دارند، خصوصاً برای سیستم گوارش.
خوردن غذاهای پروبیوتیک دار می‌تواند به بازیابی میکروبیوم روده کمک کرده، آن را تعدیل کند و باکتری‌های بد را از بین ببرد.
یکی از عوارض جانبی آنتی‌بیوتیک‌ها، عفونت قارچی است؛ زیرا آنتی‌بیوتیک‌ها باکتری‌های درون واژن را که مسئول پیشگیری از رشد زیاد باکتری‌ها هستند از بین می‌برند. وقتی میزان باکتری‌های خوب خیلی کم می‌شود، رشد قارچ‌ها خارج از کنترل شده و منجر به عفونت قارچی خواهد شد.
بنابراین خوردن غذاهای پروبیوتیک‌دار مثل ماست می‌تواند راهی مؤثر برای پیشگیری از یک عفونت قارچی باشد.
مطالعات نشان داده‌اند روغن پونه گیاهی می‌تواند رشد و فعالیت کاندیدا آلبیکانز را که شایع‌ترین نوع قارچ و عامل عفونت‌های قارچی واژینال است محدود کند


بوریک اسید
بوریک اسید یک ترکیب طبیعی است که نشان داده شده اثرات ضدقارچی دارد. بوریک اسید حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به بازیابی باکتری‌های خوب کمک می‌کنند. مطالعات نشان داده‌اند بوریک اسید یک درمان جایگزین ایمن برای عفونت‌های قارچی می‌تواند باشد، خصوصاً وقتی درمان‌های معمول ضدقارچ مؤثر نیستند. درصورتی‌که دچار عفونت‌های مزمن قارچی هستید و بارها داروهای ضدقارچ برایتان تجویز شده، بوریک اسید می‌تواند برایتان مفید باشد. تقریباً ۱۰ درصد از افرادی که دچار عفونت‌های قارچی می‌شوند، مکرراً این مشکل را تجربه می‌کنند.
بوریک اسید معمولاً به‌صورت شیاف واژینال است و هرگز نباید وارد دهان شود. فقط طبق دستور محصول از آن استفاده کنید.

روغن گیاهی پونه کوهی
روغن گیاهی پونه کوهی بابت خواصی که برای سلامتی دارد شناخته شده است. مطالعات نشان داده‌اند روغن پونه گیاهی می‌تواند رشد و فعالیت کاندیدا آلبیکانز را که شایع‌ترین نوع قارچ و عامل عفونت‌های قارچی واژینال است محدود کند. این روغن گیاهی نسبت به کلوتریمازول ضدقارچ که پزشکان تجویز می‌کنند در مبارزه با رشد قارچ‌ها مؤثر است.
در مطالعات انجام شده، روغن گیاهی پونه کوهی در تخریب دیواره سلولی قارچ کاندیدا مؤثرتر از داروهای ضدقارچ تجویزی عمل کرده بود. البته برای تأیید قطعی این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز است.

روغن نارگیل
روغن نارگیل هم می‌تواند جلوی رشد زیاد باکتری‌ها را در بدن بگیرد. تحقیقی نشان داده وقتی روغن نارگیل در آب حل می‌شود می‌تواند یک عامل ضدمیکروب مؤثر باشد. این اتفاق می‌تواند جلوی عفونت‌های قارچی را بگیرد؛ زیرا عفونت زمانی روی می‌دهد که باکتری‌ها و قارچ‌ها در محیط واژن از حالت تعادل خارج می‌شوند.
روغن نارگیل را می‌توانید خالی بخورید یا آن را با غذاهایی مثل جو دوسر ترکیب کنید.

روغن درخت چای
روغن درخت چای یک عامل ضدقارچ است که ثابت شده می‌تواند بر قارچ کاندیداز آلبیکانز غلبه کند. مطالعه‌ای دریافته روغن درخت چای در مبارزه با قارچ‌های مقاوم به دارو موفق بوده است. اگر می‌خواهید روغن درخت چای را در برنامه درمانی خود بگنجانید، با متخصص زنان خود صحبت کنید. از قرار دادن اسانس به طور مستقیم رو یا داخل واژن یا مصرف خوراکی آن خودداری کنید.

سرکه سیب
سرکه سیب هم ضدقارچ است و هم ضدمیکروب. یعنی می‌تواند هم جلوی رشد قارچ‌ها را بگیرد و هم باکتری‌ها. سرکه سیب می‌تواند جلوی چسبیدن کاندیداز به سطوح نرم را بگیرد و این کار کمک می‌کند جلوی عفونت قارچی گرفته شود؛ زیرا قارچ‌ها دیگر قادر نیستند به هم بچسبند و در محیط واژن دوام بیاورند.
بهتر است یک قاشق سرکه سیب را با یک لیوان بزرگ آب مخلوط کرده و هر روز صبح بنوشید. از سرکه سیب مستقیماً روی واژن استفاده نکنید.

سیر
سیر هم خاصیت ضدقارچ دارد و نشان‌داده‌شده در کاهش قارچ طی دوره عفونت قارچی واژن مؤثر است. اما مطالعات نشان نداده‌اند که سیر می‌تواند جلوی عفونت را بگیرد. سیر را می‌توانید خام یا به‌صورت مکمل آن مصرف کنید. از سیر در غذاهایتان استفاده کنید.

ویتامین C
ویتامین C فقط برای سرماخوردگی خوب نیست و خواص زیاد دیگری هم دارد از جمله اینکه ثابت شده ضدمیکروب و ضدقارچ است و اگر به‌صورت خوراکی مصرف شود می‌تواند با عفونت‌های قارچی مبارزه کند. شما می‌توانید با خوردن سبزیجات سبز و مرکبات به‌وفور، ویتامین C زیادی به بدنتان برسانید.

روش‌های طبیعی پیشگیری از عفونت قارچی بانوان
مثل همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. با روش‌های زیر می‌توانید ریسک ابتلا به عفونت‌های قارچی را کاهش دهید:
. دوش واژینال نگیرید و از صابون برای داخل واژن استفاده نکنید.
. لباس زیر نخی بپوشید که خیلی هم جذب نباشد و هوا از آن رد شود.
. لباس‌های ورزشی عرقی یا لباس شنای خیستان را زودتر عوض کنید.
. از صابون‌های معطر استفاده نکنید.
. پد بهداشتی و تامپون را زودبه‌زود عوض کنید.
. دستمال توالت را همیشه از جلو به عقب بکشید نه برعکس.
. مدت طولانی در وان آب گرم نمانید.
. از غذاهای قندی کمتر استفاده کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟
راهکارهای خانگی برای عفونت قارچی باید در عرض یک هفته جواب بدهند و در مورد بیشتر درمان‌های قارچی تجویزی نیز همین حالت صدق می‌کند. اما اگر بعد از یک هفته همچنان علائم داشتید باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند با تجویز فلوکنازول عفونت قارچی را در یک دوز درمان کند. اما اگر این درمان هم جواب نداد پس به این معنی است که ما عفونت قارچی ندارید.
واژینوز باکتریال، عفونت‌های منتقله از راه جنسی، اختلالات پوستی و دیگر عوارض هم گاهی می‌توانند علائمی مشابه عفونت‌های قارچی بانوان را داشته باشند. برخی از این عفونت‌ها در صورت عدم درمان، پیامدهای جدی خواهند داشت. اگر عفونت قارچی مکرر دارید حتماً به متخصص زنان مراجعه کنید. ممکن است به درمان‌های ضدقارچ طولانی‌مدت‌تری نیاز داشته باشید تا از عفونت‌های مکرر بعدی جلوگیری کنید.

آیا ممکن است به‌خاطر مصرف آنتی‌بیوتیک دچار یک عفونت قارچی شوید؟
این امکان وجود دارد که به دلیل مصرف آنتی‌بیوتیک به عفونت قارچی دچار شوید. زیرا میکروبیوم سالم و خوب واژن در اثر آنتی‌بیوتیک از بین می‌روند و در نتیجه قارچ‌ها اجازه پیدا می‌کنند بیشتر از حد معمول رشد کنند.

آیا عفونت‌های قارچی خودبه‌خود از بین می‌برند؟
بله ممکن است. بیشتر عفونت‌های قارچی جدی نیستند و در نهایت خودشان رفع خواهند شد. ممکن است شما از یک داروی بدون نسخه یا روش‌های خانگی برای درمان علائمتان استفاده کنید. اما اگر بعد از چند روز علائم همچنان وجود داشتند به پزشک مراجعه کنید.

برچسب ها: عفونت ، عفونت قارچی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار