اینکه روزی خبرنویسی، خبرنگاری و روزنامه‌نگاری هم بیفتد دست هوش مصنوعی و مثلاً یک روبات میکروفن به دست از صحنه جنگ مهم میان دو کشور یا وقوع سیل و… گزارش بدهد کمی به فیلم‌های تخیلی شبیه است اما خیلی هم از ما دور نیست.
کد خبر: ۱۱۱۲۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ 01 July 2023
اینکه روزی خبرنویسی، خبرنگاری و روزنامه‌نگاری هم بیفتد دست هوش مصنوعی و مثلاً یک روبات میکروفن به دست از صحنه جنگ مهم میان دو کشور یا وقوع سیل و… گزارش بدهد کمی به فیلم‌های تخیلی شبیه است اما خیلی هم از ما دور نیست.
به گزارش تابناک همدان ب نقل ازشفقنا از قدس، استفاده از هوش مصنوعی در خبرنویسی و روزنامه‌نگاری مثل خیلی از موضوعات دیگر مدتی است آغاز شده و البته این نوع از خبرنگاری و خبرنویسی خیلی هم بدون اشکال و دردسر نیست. در این‌باره مطلبی به نقل از اکونومیست و با ترجمه «امیرمحمد سلطانپور» را بخوانید.
 
گاف خبری
مدتی پیش حساب رادیو ملی آمریکا در توییتی نوشت: «موشک جنسی عظیم فضایی ایلان ماسک هنگام پرتاب منفجر شد!» پس از مدت کوتاهی معلوم شد روبات خودکار این رسانه کلمه SpaceX را که نام شرکت موشکی ایلان ماسک است، درست درک نکرده و این گاف را داده است. البته با نقش بزرگ‌تری که هوش مصنوعی در آینده‌ای نزدیک در اتاق‌های خبر بازی خواهد کرد، باید خود را آماده دیدن چنین گاف‌هایی بکنیم.
ماشین‌ها سال‌هاست به ارائه اخبار کمک می‌کنند. خبرگزاری آسوشیتدپرس در سال ۲۰۱۴ شروع به انتشار گزارش‌های خودکار برای تخمین درآمدهای این شرکت کرد. نیویورک تایمز نیز از سیستم‌های یادگیری ماشینی استفاده می‌کند تا تصمیم بگیرد چه تعداد مقاله رایگان را به خوانندگان نشان دهد پیش از اینکه با اخطار پرداخت هزینه برای دیدن این مقالات روبه‌رو بشوند. شرکت رسانه‌ای «بایریشر روندفانک» در آلمان با استفاده از هوش مصنوعی نظرات آنلاین مخاطبانشان را کنترل و ویرایش می‌کند.
همان‌طور که هوش مصنوعی بهبود می‌یابد، می‌تواند نقش‌های خلاقانه‌تری را نیز به عهده بگیرد. یکی از این وظایف جمع‌آوری اخبار است. در خبرگزاری رویترز، ماشین‌ها به دنبال پیدا کردن الگوها در مجموعه داده‌های بزرگ خبری هستند. آسوشیتدپرس نیز از هوش مصنوعی برای «تشخیص رویدادها» استفاده می‌کند و بر این اساس شبکه‌های اجتماعی را برای یافتن موج اخبار اسکن می‌کند.
 
تغییر بزرگ
افرادی که محتوای خبری تولید می‌کنند با استفاده از ابزارهایی مانند Chatgpt در نوشتن و ویرایش مطالب خود نیز بهتر عمل می‌کنند. «سِمافور» که یک استارت‌آپ خبری است، از هوش مصنوعی برای تصحیح داستان‌های خبری تولیدی خود استفاده می‌کند. «رادار اِی‌آی» که یک شرکت بریتانیایی است می‌تواند روزنامه‌هایی با برگرفتن از خبرهای آماری روزنامه‌های دیگر تولید کند. پنج خبرنگار این رسانه از سال ۲۰۱۸ بیش از ۴۰۰ هزار مطلب خبری را به صورت نیمه‌خودکار با کمک هوش مصنوعی نوشته و منتشر کرده‌اند. در ماه نوامبر گذشته «شیبِستِد» که یک شرکت رسانه‌ای نروژی است، ابزاری را برای تبدیل مقالات طولانی به تکه اخبار کوتاه برای شبکه اجتماعی اسنپ‌چت خود راه‌اندازی کرد. مدیران حوزه رسانه، در حال کشف ظرفیت بالای هوش مصنوعی برای تغییر شکل دادن محتوای تولیدی خود به فرمت‌های مختلف برای مخاطبان متنوع هستند.
برخی، این اتفاق را به وجود آمدن تغییری بزرگ برای صنعت رسانه لقب داده‌اند. دیوید کاسوِل از بی بی‌سی، پیش‌بینی می‌کند هوش مصنوعی در سه سال آینده بیشتر از هر تغییر دیگری در روزنامه‌نگاری طی ۳۰ سال گذشته، این صنعت را تغییر خواهد داد.
 
هنوز نه
با این حساب بسیاری از روزنامه‌نگاران نگران شغل خود هستند. اما تا اینجا مانند هر صنعت دیگری که از هوش مصنوعی استفاده شده، کارفرمایان از هوش مصنوعی به عنوان یک دستیار و نه جایگزین استفاده کرده‌اند. البته این قضیه می‌تواند تغییر کند. جینا چوا، سردبیر سِمافور، در کنفرانس پروجا گفت: «ما برای نجات روزنامه‌نگاران اینجا نیستیم، ما برای نجات روزنامه‌نگاری آمده‌ایم».
صنعت روزنامه‌نگاری به هر کمکی از هر جایی که برسد، نیاز دارد. در ۲۰ آوریل، رسانه BuzzFeed فعالیت خبری خود را که برنده جایزه پولیتزر نیز شده بود، تعطیل کرد. یک هفته بعد Vice، که زمانی یکی از رسانه‌های دیجیتال محبوب در جهان بود به ورشکستگی نزدیک شد و می‌خواهد بسیاری از نیروهای خود را اخراج کند. با وجود این، لیزا گیبس از آسوشیتدپرس می‌گوید: «از نظر چالش‌های پیش روی روزنامه‌نگاران در خصوص امنیت شغلی، هوش مصنوعی در حال حاضر جزو خطرات بالا محسوب نمی‌شود و دغدغه‌ها در جای دیگری است».

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار