کد خبر: ۱۱۱۲۵۳۰
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳ 28 June 2023

کشت گندم در سال زراعی جدید در ۵۴ هزار و ۹۵۰ هکتار اراضی زراعی استان مازندران کشت شد و ۲۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از این مزارع، کشت آبی و ۲۸ هزار و ۴۵۰ هکتار کشت دیم بوده است.

براساس اعلام کارشناسان جهاد کشاورزی، سطح زیر کشت گندم امسال نسبت به سال قبل چهار هزار هکتار بیشتر شده است و  پیش بینی می‌شود امسال حدودا ۱۰۰ هزار تن به صورت تضمینی خریداری شود.

طاهری یکی از کشاورزان مازندرانی با بیان اینکه بیش از یک‌ ماه گندم خود را به مراکز اعلام شده توسط دولت برای خرید تضمینی ارائه کرده‌ایم، اظهار کرد: خبری از پرداخت پول و وجه خرید تضمینی نیست و کشاورزان سردرگم شده‌اند.

وی به خبرنگار ایلنا گفت: در یک ماه گذشته پولی از دولت دریافت نکرده‌‌ایم و این موضوع مشکلاتی را در پرداخت هزینه‌های کارگر، خدمات و ابزار آلات کشاورزی برای گندم‌کاران ایجاد کرده است.

وی افزود: گندم را با عنوان خرید تضمینی به دولت دادیم و در پرداخت وجه سهل انگاری می‌شود و دستمان به جایی بند نیست.

طاهری گفت: در حالی برخی منابع، از تسویه پول گندم‌کاران در بازه یک هفته تا ۱۰ روزه خبر می‌دهند، که با گذشت یک ماه هنوز پولی بابت فروش گندم دریافت نکرده‌ایم و در حالی گندم خود را با قیمت مصوب بیش از ۱۱ هزار تومان به مراکز دولتی فروخته‌ایم که دلالان همان گندم را ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان از ما خریداری می‌کردند اما کشاورزان به دولت اعتماد کردند و متاسفانه دست‌شان خالی ماند.

 پرداخت وجه گندمکاران اولویت دولت نیست

امیری از دیگر کشاورزان‌ مازندرانی هم با اعلام اینکه دهقان تنها درآمدش همین کشت گندم است یادآور شد: متاسفانه یک ماه گندم خود را به مراکز خرید دولتی فروختیم و خبری از پرداخت وجه نیست و همچون برنج کاران که گرفتار فروش محصولات  خود هستند، گرفتار دریافت وجه از دولت هستیم.

وی گفت: در سال‌های اخیر عدم پرداخت به موقع خرید تضمینی محصولات کشاورزی،  کشاورزان را به مرحله رسانده که کشاورزی را کنار بگذارند و زمین‌های شان را بفروشند.

کشاورز مازندرانی با بیان اینکه گندم یک کالای استراتژیک امنیتی است و با توجه به اینکه حاضر به فروش محصول به دلالان و دامن زدن به بازار سیاه نیستیم، محصولات خود را با قیمت مصوب به دولت فروختیم اما دولت در پرداخت سر ناسازگاری با کشاورزان دارد و پرداخت وجه گندمکاران اولویت دولت نیست و ما در این راستا متضرر می‌شویم و باید زودتر به داد ما برسند.

امیری گفت: بر این اعتقادیم که ورود دلالان به بازار این محصول راهبردی، کشور را ملتهب خواهد کرد وگرنه فروش به دلالان سود بیشتری هم نصیب مان می‌کند، اما ما به فکر اقتصاد کشور هستیم و انتظار داریم دولت در این زمان که باید از حاصل زحمت مان استفاده کنیم زودتر به دادمان برسد و اعتبارات را تامین کند.

امیری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه زمین‌های کشاورزی در استان مازندران به صورت خرده مالکی است، پرداخت به موقع وجه گندمکاران، سبب انگیزه بیشتر کشاورزان به کشت و تولید و تحویل آن به مراکز خرید تضمینی می‌شود که باید دولت در این راستا یکبار برای همیشه چاره اندیشی کند تا در زمان تحویل گندم و پرداخت وجه با این موضوع و دغدغه پرداخت وجه از سوی دولت مواجه نشویم.

خلیل حقیقی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این راستا اظهار کرد: بیش از ۶۲ هزار تن گندم از کشاورزان مازندرانی خریداری شد و به نوعی خرید از دشت به پایان رسید و منتظر برداشت گندم از مناطق کوهستانی هستیم. 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار