رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه از آغاز مرمت مسجد سرخ (مسجد چال) در این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۱۲۴۵۸
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۹ 27 June 2023

 

به‌گزارش تابناک مرکزی، رضا ایاز با اشاره به اینکه مسجد سرخ‌‌ قسمتی از مسجد انقلاب است، گفت: مرمت این بنای تاریخی و مذهبی با اختصاص اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال آغاز شد.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه گفت: در این بخش از مرمت جمع آوری و سبک سازی بام، اجرای پالونه، پوکه‌ریزی، اجرای عایق و آجر فرش، بند کشی، تعویض آجرهای فرسوده داخل در دستور کار قرار دارد.
ایاز با بیان اینکه اینکه این مسجد مربوط به دوره صفویه است و در ضلع جنوبی میدان قدیمی شهر ساوه (میدان انقلاب) واقع شده است گفت: بنا، مطابق با اصول شهرسازی قدیمی و سنتی ایرانی که مساجد جامع، مجاور با عناصر اصلی شهری ساخته می‌شده‌اند، مجاور میدان، راسته بازار، گنبد و آب انبار چهارسوق و بازارچه آهنگران بنا شده است.
ایاز با اشاره به اینکه در سالیان گذشته، بخش‌هایی از مسجد توسط اداره کل میراث‌فرهنگی استان مرمت شده است گفت: مجموعه مسجد انقلاب مجموعه‌ای مشتمل بر چند مسجد است که مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی است، از جمله مسجد سرخ، مسجد مقدس زاده، مسجد حاج فرج، مسجد امام جمعه و مسجد چال که مربوط به دوران صفویه و قاجار بوده و همچنین مناره مسجد میدان (مجموعه مسجد انقلاب) مربوط به دوران سلجوقی بوده است و در حال حاضر از جمله جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهر ساوه به حساب می‌آید.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه یاد آور شد: مسجد انقلاب یا سرخ با شماره ۲۹۴۰۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و امروزه به عنوان مسجد جامع شهر ساوه نیز شناخته می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار