سنندج شهر خلاق موسیقی
شهردار سنندج،تاسیس مرکز پژوهش خلاقیت و نوآوری، اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام در حوزه فرهنگی، اجرای بوستان موسیقی، راه‌اندازی مکتب‌خانه موسیقی، نگارش دانش‌نامه موسیقی سنندج را از برنامه‌های در دست اقدام شهرداری سنندج به عنوان دبیرخانه شهر خلاق موسیقی جهان اعلام کرد.
کد خبر: ۱۱۱۱۷۵۳
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۶ 23 June 2023

به گزارش تابناک کردستان، سیدانور رشیدی در همایش دوسالانه شهر خلاق رشت اظهار داشت: موسیقی در کردستان و سنندج از طلوع عمر هر فردی در این دیار شروع می شود و تا غروب آفتاب زندگی او ادامه دارد و موسیقی متن مردمان این دیار جاری است.
وی خاطرنشان کرد: موسیقی را در تمام زوایای زندگی افراد ساکن در این دیار می توان حس و لمس کرد، موسیقی با زندگی کردها عجین شده و در متن زندگی تک تک آنها نقش پررنگی دارد.
شهردار سنندج با بیان اینکه موسیقی ریشه در تاریخ مردم کرد و کردستان دارد، گفت: توان و ظرفیت بین نظیر حوزه موسیقی کردستان به پشتوانه ارزشمند فعالین اجتماعی، پژوهشگران به ویژه فعالین عرصه هنر و موسیقی، استانداری و مجموعه شورا و شهرداری و میراث فرهنگی در سطح جهان دیده شد و مدال شهر خلاق موسیقی جهان به گردن سنندج آویخته گشت و در کنار تمام ظرفیت ها و پتاسیل های این شهر دنیا بر این مهم صحه گذاشت که سنندج به لحاظ موسیقی در دنیا سرآمد است.
وی با بیان اینکه در کردستان، سنندج و منطقه زاگرس ظرفیت های زیادی وجود دارد که باید شناسایی و برای برجسته سازی آن تلاش کنیم، گفت:  کردستان هنرمندان زیادی در دل خود پرورش داده که استاد پرآوازه کرد مرحوم سید علی اصغر کردستانی، خانواده کامکارها، عندلیبی ها، یوسف زمانی ها و...نمونه‌هایی از بسیار هنرمندان پرآوازه این استان هستند.
توسعه و تقویت اقتصاد هنر اولویت دبیرخانه شهر خلاق موسیقی است
شهردار سنندج خاطرنشان کرد: از روزی که سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی جهان به ثبت رسید سعی کردیم این فضا را به صورت غیرمستقیم به سمت و سوی توسعه و تقویت اقتصاد هنر هدایت کنیم.
وی با بیان اینکه معتقدیم برپایی نمایشگاه و اقدامات سخت افزاری و نرم افزاری در هر شهری می تواند در معرفی بهتر ظرفیت ها تاثیرگذار است، عنوان کرد: امروز داشتن ظرفیت هایی مختلف موجب اشتیاق گردشگران برای حضور در شهرها می شود و انتخاب شهر سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی به نوعی زمینه رونق گردشگری را بیش از پیش در کردستان فراهم کرد.
جذب و رونق گردشگر از تاثیرات مثبت ثبت سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی جهان
رشیدی در ادامه خاطرنشان کرد: در مجموع انتخاب شهر سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی انگیزه خوبی در سال‌های اخیر برای جذب بیشتر گردشگران نه تنها در سنندج، بلکه در کل استان کردستان فراهم کرده است.
وی اضافه کرد: حفظ عنوان شهر خلاق موسیقی جهان به مراتب مسیری سخت و دشوارتر از کسب این عنوان دارد و بر همین اساس تمام تلاش مجموعه مدیریت شهر نیز در قالب برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در راستای حفظ این جایگاه ارزشمند است.
وی با تاکید براینکه برای حفظ عنوان شهر خلاق موسیقی یک سری تعهدات در مورد ساختمان‌ها، فرهنگ‌سراها، پارک‌های موسیقی و ...وجود دارد که مدیریت شهری تا این مقطع اقدامات خوبی در راستای عملیاتی کردن این تعهدات انجام داده است، افزود: راه‌اندازی مرکز خلاقیت و نوآوری در شهر خلاق موسیقی از اقدامات ارزشمندی است که در همین راستا در شهر سنندج انجام گرفت.
شهردار سنندج عنوان کرد:این مرکز با همفکری افراد متخصص و صاحب نظر که هر کدام وزنه‌های سنگین حوزه فرهنگ و هنر در استان کردستان هستند، نقش مهمی در ثبت جهانی سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی داشته‌اند.
احداث گذر غذا و موسیقی در سنندج
وی، آغاز عملیات اجرای احداث گذر غذا و موسیقی در ضلع شمال غربی و جنوب غربی سنندج، تشکیل اتاق فکر با حضور صاحب نظران، نصب بزرگترین مجسمه شهری ایران و همچنین المان هایی با موضوع و محوریت موسیقی، برگزاری جشنواره‌ها و وبینارهای مختلف و نشست های هم اندیشی از دیگر اقدامات انجام شده در شهر خلاق موسیقی جهان بوده است.
رشیدی تصریح کرد: برگزاری فستیوال‌های نوروزی با حضور گردشگرانی از سراسر ایران و کشورهای مختلف دنیا در سنندج موجب شده که کردستان عنوان یکی از استان‌های مطرح پایتخت نوروز جهان مورد توجه قرار گیرد.
بهره گیری از ظرفیت علمی در تحقق اهداف و برنامه های شهر خلاق موسیقی
وی در ادامه گفت: تفاهم نامه ای در راستای تحقق برنامه و اهداف شهر خلاق موسیقی با دانشگاه کردستان منعقد کرده ایم و با بهره گیری از ظرفیت علمی این مهم را به صورت ویژه دنبال خواهیم کرد.
وی همچنین افزود: در راستای پروژه های شهر خلاق، روز جهانی موسیقی با یادواره استاد کامکار برای دومین بار هشتم تیرماه جاری در شهر سنندج برگزار می شود..
 رشیدی اظهار کرد: سنندج عنوان پایتخت دف جهان و خاستگاه نواهای عرفانی است و به پشتوانه دف خانقاهی در ایام مختلف مراسم هزار دف را با حضور دف نوازان توانمند و چیره دست استان در عمارت تاریخی خسروآباد و میدان آزادی سنندج و همچنین در پایتخت کشور برگزار کنیم  که با بازتاب جهانی در سطح گسترده‌ای مواجه شد.
وی به برگزاری فستیوال آبیدر، نگارش مقالات مختلف با مشورت اساتید و هنرمندان صاحب نظر به عنوان بخشی از برنامه های شهر خلاق موسیقی همزمان با هفته سنه در 6 اردیبهشت ماه امسال گریزی زد و افزود: استفاده از فضای مجازی و ارائه برنامه ها در شبکه شهرهای خلاق از دیگر اقدامات انجام شده است.
تاثیر مثبت ایجاد شبکه شهرهای خلاق جهان در پیشبرد اهداف
شهردار سنندج اضافه کرد: برگزاری این مراسم به همت شهر رشت و جمع شدن شهرهای خلاق جهان برای تشکیل شبکه شهرهای خلاق کشور اقدام ارزشمندی است که می تواند تاثیر مثبتی در حفظ و تقویت بیشتر این عنوان در شهرهای خلاق ایران باشد.
رشیدی با بیان اینکه ظرفیت‌های شهرهای خلاق ایران باید بستری برای تقویت همدلی و مشارکت هرچه بیشتر مردم در امورات فرهنگی باشد، گفت: معتقدیم موسیقی دلنواز و جهانی شهر سنندج باید با غذای پرآوزه مادران و زنان هنرمند رشت و کرمانشاه صنایع دستی هنرمندان چیره دست بندرعباس و اصفهان عجین شود و تاثیرات مثبت این تلفیق زیبا تمام مردم ایران را متنعم سازد.
وی تصریح کرد: همدلی، تقویت و توسعه مشارکت‌های اجتماعی و نقش‌آفرینی هرچه بیشتر شهروندان در عرصه‌های فرهنگی و هنری هدف اصلی شهرهای خلاق است و برنامه ریزی در این خصوص به عنوان یک اولویت مهم از سوی مدیریت شهری در شهر خلاق موسیقی جهان دنبال خواهد شد.
وی در پایان به برخی برنامه‌های در دست اقدام دبیرخانه شهر خلاق موسیقی جهان گریز زد و افزود: تاسیس مرکز پژوهش خلاقیت و نوآوری، اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام در حوزه فرهنگی، اجرای بوستان موسیقی، راه‌اندازی  مکتب‌خانه موسیقی، نگارش دانش‌نامه موسیقی سنندج و ....از برنامه های در دست اقدام شهرداری سنندج به عنوان دبیرخانه شهر خلاق موسیقی جهان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار