مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:باید آموزش اهل رسانه مورد اهتمام جدی قرار گیرد و به تقویت تشکل‌ها و خانه مطبوعات پرداخت و از ظرفیت بسیج رسانه نیز به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.
کد خبر: ۱۱۱۱۶۷۰
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۴ 22 June 2023

 


به گزارش تابناک مرکزی، ایمان شمسایی در آیین اختتامیه جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان مرکزی در اراک با بیان اینکه صاحبان رسانه موظف‌اند خبرنگاران خود را بیمه کنند افزود: تامین امنیت شغلی و بیمه خبرنگاران مورد اهتمام جدی این وزارتخانه است.
وی با بیان اینکه آیین‌نامه جامع خبرنگاری با هدف حمایت از این قشر در حال تدوین است یادآورشد: راهبردها و سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تغییر کرده است، ادامه داد: براساس ماده ۴۶ قانون مطبوعات صاحبان امتیاز موظف هستند خبرنگاران را بیمه کنند و وزارت فرهنگ و ارشاد با قدرت این مهم را پیگیری می‌کند.
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بخش‌های فعال جامعه مانند پرستاران و وکلا دارای نظام صنفی هستند اما جامعه خبرنگار و اهالی رسانه از این ظرفیت برخودار نیستند.
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جامعه رسانه با انبوهی از مشکلات مواجه است و دغدغه‌های مختلفی دارد که رفع این مشکلات، مطالبه جدی این مجموعه می‌تواند در قالب صنف رفع و رسیدگی شود.
شمسایی افزود: از سامانه جامع رسانه‌ کشور و صندوق اعتباری، مطالبه جدی تر داشته‌ایم تا سهم روزنامه نگاران از این صندوق لحاظ شود.
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دولت سیزدهم به مقوله رسانه توجه دارد و بر همین اساس امسال بعد از ۱۱سال جشنواره رسانه برگزار می‌شود.
شمسایی افزود: مطبوعات در جنگی که پیش رو است رسالت مهمی را برعهده دارد زیرا در وقایع اخیر رسانه‌های خارجی واقعیت ایران را منعکس نمی‌کردند اما رسانه‌های داخلی خوب درخشیدند و قلم را زمین نگذاشتند و رسالت خود را به نحو شایسته انجام داند.
وی بیان کرد: رسانه‌های داخلی در وقایع اخیر، تلاش کردند مشکل را در خانواده رسانه خود حل کنند.
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دیدگاه مقام معظم رهبری در جهاد تبیین اشاره کرد و گفت: معظم‌له در جهاد تبیین تاکید دارند که دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی در جامعه بیان شود که این مهم یکی از رسالت‌های خطیر خبرنگاران است.
شمسایی گفت: در ماده دو قانون مطبوعات پنج رکن شامل اطلاع رسانی صحیح و شفاف، نفی مرزبندی کاذب و تفرقه انداز، تحکیم سیاست نه شرقی و غربی و مبارزه با فرهنگ استعماری مطرح شده که مقام معظم رهبری نسبت به اجرای این موارد مهم تاکید دارند.
وی افزود: باوجود مشکلاتی که در کشور وجود دارد، در عرصه بین‌المللی توفیقات بسیاری حاصل شده و آشتی در منطقه شکل گرفته که نتیجه اتکا به داشته‌های داخلی بوده و سهم عمده آن در اختیار رسانه بوده و خوب انعکاس داده شده است.
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ظرفیت‌های رسانه‌ای استان مرکزی اشاره کرد و گفت: فعالان رسانه‌ای در این استان به معنای کلمه افرادی رسانه‌ای هستند و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به سرکشی از رسانه‌ها و رفع مشکلات این مجموعه اهتمام جدی دارد.
شمسایی گفت: لازم است این حمایت توسط سایر بخش‌های استان دیده شود تا این بخش جامعه به رشد و بالندگی بیشتر دست یابد.
وی بیان کرد: در استان مرکزی ۱۳۴ رسانه شامل سه روزنامه، ۱۸ هفته نامه ،۶ دو هفته نامه سه ماهنامه و ۶۱ پایگاه خبری و تحلیلی فعالیت رسانه‌ای دارند و ۱۳۴ نفر عضو جامعه رسانه در استان مرکزی هستند درحالی که ظرفیت استان بیشتر است.
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: اعضای سامانه جامع رسانه‌ای کشور از دو هزار و ۵۰۰ عضو در سال گذشته اکنون به هشت هزار نفر افزایش یافته است.
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نیاز به حمایت و هم اندیشی مسولان در عرصه رسانه بیش از گذشته وجود دارد.
شمسایی افزود: خرید تضمینی نشریات در کتابخانه سراسر کشور و امکان عمومی مانند مساجد و افزایش کیوسک‌های مطبوعاتی مورد توجه قرار گرفته است.
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نیاز است تا تعامل استاندار مرکزی با رسانه بیشتر شود و سال آینده با افزایش شرکت کنندگان و آثار در جشنواره مطبوعات مواجه باشیم.
 استاندار مرکزی هم گفت: مهمترین مولفه شکل دهنده آینده،  تصویرسازی است که نقش رسانه ها در این راستا برجسته و بی‌بدیل است.
فرزاد مخلص الائمه افزود: رسانه‌ها با هر گرایش سیاسی در یک و‌ نیم سال گذشته در انعکاس اخبار و رویدادهای دولت،، موفقیت‌های استان، افتخار آفرینی ها و مسائل و مشکلات همراهی کردند و خوش درخشیدند.
استاندار مرکزی اظهار کرد: مسیر حرکت برای پیشرفت نیازمند توجه به یک مثلث است که سه ضلع آن وزن گذشته، فشار حال و کشش آینده است و به هر میزان که این سه مورد قدرت بیشتری داشته باشند مسیر ما برای حرکت به سمت جلو تحت تأثیر جدی قرار می‌گیرد. هر چند که مشکلات باقی مانده از قبل، گریبان دولت و رسانه ها را گرفته است.
مخلص الائمه ادامه داد: در استان مرکزی کمبود فصلنامه و نشریات تخصصی محسوس است چرا که این خطه دارای ظرفیت‌های زیادی در تمام عرصه‌ها از جمله نخبگان دارد که اقتضا می‌کند نشریات در حوزه های تخصصی فعالیت داشته‌ باشند.
وی گفت: رسانه ها در کشور از دولت عقب هستند چرا که حجم فعالیت‌های دولت و سازمانهای مرتبط گسترده است و بدون توقف و تعطیلی در تمام عرصه‌ها خدمت رسانی می‌کنند.
مخلص الائمه افزود: مسئولان استانی نیز باید همپای رئیس جمهور و مقامات ارشد کشور باشند چرا که عقب افتادگی اساسی در حوزه های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی داریم و تمام مطالبات مردم از مسئولان مربوط به مشکلات گذشته است.
وی با بیان اینکه ترمز دستگاههای اداری کشیده شده و بخش زیادی از انرژی دولت که ناشی از کم کاری گذشته است کاهش یافته است، گفت: برای نخستین بار پس از گذشت ۵۰ سال از تاسیس استان، فرآیند تکمیلی بسیاری از طرح‌ها به صورت شبانه‌روزی انجام شد.
استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: برای جبران عقب ماندگی ها، باید دولت بدون توقف و تعطیلی کار کند که انتظار است رسانه‌ها در این راستا تعامل و هم افزایی لازم را داشته باشند.
سینا دلشادی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکری هم گفت: در سومین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه‌های خبری این استان ۵۶ نفر به فراخوان لبیک گفتند و با ارسال ۱۹۲ اثر در هشت گرایش رقابت کردند که در نهایت ۲۰ نفر برگزیده شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار