مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ۱۴ هزار رسانه در کشور فعالیت دارند گفت: در هفته ۵۰‌ مجوز جدید از سوی مردم سراسر کشور درخواست ثبت می شود و ۲ هزار رسانه نیز در نوبت اخذ مجوز هستند
کد خبر: ۱۱۱۱۵۶۶
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹ 22 June 2023

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ۱۴ هزار رسانه در کشور فعالیت دارند گفت: در هفته ۵۰‌ مجوز جدید از سوی مردم سراسر کشور درخواست ثبت می شود و ۲ هزار رسانه نیز در نوبت اخذ مجوز هستند

 
 

به گزارش تابناک همدان، ایمان شمسایی با اعلام این خبر افزود:  تا سال ۹۶ تنها هفت هزار رسانه فعال در کشور وجود داشت که در سال ۱۴۰۰ این رقم به ۱۴ هزار افزایش یافت و شاهد رشد ۱۰۰ درصدی تعداد رسانه ها طی چهارسال در کشور بوده ایم.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی کشور، هجمه هایی به نظام مقدس مردمی وارد شد و نبرد رسانه ای به حوزه افکار عمومی منتقل گشت و نیاز است که توان و توشه خود را بازیابی کرده و مخاطبان خود را پیدا کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه سلیقه مردم تغییر کرده و لازم است که مرجعیت رسانه ای را در کشور حفظ کنیم، افزود: یکی از سیاست های دولت سیزدهم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به رسانه ها و خبرنگاران تمامی استان ها است.

شمسایی با اشاره به اینکه به زودی رتبه بندی جدید روزنامه ها اعلام می شود، بیان کرد: براین اساس شاخص ها و ملاک ها اعلام می شود و در طول تابستان در یک بازه زمانی سه ماهه ارزیابی به صورت استانی انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه پایگاه های خبری، اساسا در قانون مطبوعات به صورت محلی نیستند، عنوان کرد: ارزیابی نشریات امسال به خود استان ها واگذار خواهد شد و تلاشمان بر این است که ارزیابی پایگاه های برخط و استانی شش ماه یک بار انجام شود.

شمسایی با اشاره به پیشنهاد دولت در لایحه بودجه مبنی بر اختصاص ۲ درصد از اعتبارات هزینه ای دستگاه ها به حوزه فرهنگ، تصریح کرد: مجلس با دولت در کمیسیون تلفیق و صحن علنی، اختصاص یک درصد به صورت تکلیفی را تصویب کرد که نوشتن آیین نامه اجرایی توسط وازرتخانه در حال انجام است.

آیین نامه حرفه‌ای خبرنگاری در دست بررسی

 

وی افزود: آیین نامه حرفه ای خبرنگاری نیز که در دولت های قبل پیگیری شده اما اجرا نشده بود در هیات دولت مجددا مطرح و امیدواریم به زودی تصویب شود.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی با اشاره به نداشتن صنف به عنوان یکی از مسائل تلخ حوزه رسانه، تصریح کرد: در عرصه رسانه نمی دانیم دقیقا به چه کسی بگوییم خبرنگار و متاسفانه در قانون هم نسبت به خبرنگار سکوت شده و صرفا صاحب امتیاز و مدیر مسوول مورد خطاب قرار گرفته است که در این راستا به دنبال امور حمایتی همچون صندوق اعتباری هنر هستیم.

وی با اشاره به دغدغه معیشت اصحاب رسانه، افزود: از ابتدای دولت سیزدهم سهم ما از صندوق اعتباری هنر هفت درصد کل اعضا بوده که عدد کمی است و در روزهای آغاز دولت، وزیر ارشاد ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای صندوق اعتباری هنر گرفت و از خبرنگاران خواسته شد که به عضویت صندوق درآیند که البته ابتدا باید به عضویت سامانه جامع رسانه های کشور که همه فرآیندهای آن به صورت الکترونیک انجام می شود درآیند.

وی با اشاره به رفع مشکل دریافت نامه مدیر مسوول برای خبرنگاران حق التحریری به سبب مسائل بیمه ای، بیان کرد: برای عضویت در سامانه جامع رسانه ها، اخذ معرفی نامه کاملا غیرحضوری شده است.

کارت حرفه ای خبرنگاری صادر می شود

وی افزود: به دنبال ارائه کارت حرفه ای خبرنگاری هستیم تا این صنف انسجام خود را بیشتر حفظ کند.

 

شمسایی بیان کرد: در مصوبه ای که در انتهای سال ۱۴۰۰ برای وارد کردن کاغذ با ارز ترجیحی داشتیم، اعتبار خوبی گرفتیم و اکنون کاغذ سفید براساس مصرف واقعی رسانه ها در حال توزیع است و نهادهای نظارتی در این زمینه حساس بوده و مسائل توزیع را رصد می کنند.

وی درخصوص دستاورد سفر خود به لرستان برای خبرنگاران و رسانه ها، افزود: توجه ویژه به استان ها از برنامه های دولت سیزدهم و وزارت ارشاد است و یکی از کارهای ویژه ما در وزارت، توجه ویژه به نیروی انسانی شاغل در رسانه ها است.

شمسایی تصریح کرد: براساس ماده ۴۶ قانون مطبوعات و ماده ۳۱ آیین نامه اجرایی حقوقی مدیران مسوول ملزم به بیمه کردن خبرنگاران و اصحاب رسانه هستند و ارشاد اسلامی حمایت های لازم را خواهد داشت.

وی همچنین با اشاره به تهیه و تدوین آیین نامه جامع روزنامه نگاری و خبرنگاری، افزود: این آیین نامه منشوری برای انجام کار خبری در رسانه ها خواهد بود که باید با همکاری صنوف انجام شود.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی گفت: تمامی تلاش ما بر این است که مشکلات معیشتی را که دغدغه اصحاب رسانه است برطرف کنیم تا در حوزه محتوا در نبرد نابرابری که در عرصه رسانه ها ایجاد شده پیروز شویم.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار