مرور روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ خرداد
توافق، تفاهم یا آتش‌بس سیاسی؟، افزایش جمعیت؛ هدف یا آرزوی برنامه هفتم؟، گمانه زنی‌های جدی برای احیاء توافق هسته ای، پایان مهلت یک ماهه ایران به طالبان، فرار از ازدواج از ترس فقر، فرار از بازار خودرو، سنجش صلاحیت و رتبه‌بندی معلمان، بازار درانتظار گوشت قربانی! و تهران، ریاض روی دور تند روابط، چالش تغییر روز تعطیلی! از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۱۰۷۶۹
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸ 18 June 2023

به گزارش «تابناک» روزنامه‌های امروز یکشنبه ۲۸ خردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که احیای روابط تهران- ریاض، ماجرای طرح تجمعات و اعتراضات از سوی مجلس، ریشه‌های افزایش قیمت در اقتصاد ایران و وظیفه ما در مقابله با خودسر‌ها در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

 
 


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم: 

الکل، ویرانگر جسم و روان


دکتر سعید منتظرالمهدی طی یادداشتی در شماره امروز جوان نوشت: دیرزمانی است که از مصرف مشروبات الکلی به عنوان «اختلال شخصی» و «مسئله اجتماعی» یاد می‌شود، چه آنگونه که انبوه شواهد نشان داده‌اند این ماده مضر نه‌تن‌ها اثرات منفی ریز و درشتی بر زندگی شخص مصرف‌کننده برجای می‌گذارد، بلکه عوارض آزاردهنده و اغلب شدیدی نیز برای جامعه در پی دارد. در این مجال تنها برخی از آن دو نوع اثر مصرف الکل مرور می‌شود.
محققان در پژوهش‌های خود دریافته‌اند که اثرات شخصی مصرف الکل بسیار بی‌شمارند. «سندرم کورساکوف» یکی از نخستین اثرات الکل بر مغز است. این سندرم موجب «زوال تدریجی حافظه» و افزایش میزان فراموشی در فرد مصرف‌کننده الکل می‌شود. دومین تأثیر مخرب ذهنی- مغزی مصرف الکل «کاهش ذخیره شناختی» است، به همین سبب افراد الکلی به‌ویژه آنانی که در باتلاق می‌بارگی گرفتار می‌شوند بسیار بیش از افراد عادی دچار «زوال عقل» و دیگر اختلالات شناختی- عصبی می‌شوند. سومین تأثیر ویرانگر الکل نیز «افزایش شدید خطر مرگ» است، به‌ویژه این خطر زمانی دوچندان می‌شود که افراد موادی نظیر اتانول یا مواد ناشناخته دیگری را به الکل مصرفی خود اضافه کنند. از آن گذشته الکل همچون «یک بی‌حس‌کننده عمومی»، افراد الکلی را به شدت مستعد آسیب‌های جسمانی ناشی از حوادث می‌سازد. افزایش شانس ابتلا به «فشارخون» و انواع سرطان‌ها من‌جمله کبد نیز از جمله دیگر عوارض مصرف مشروبات الکلی است. همچنین مطالعات عصب‌شناختی نشان داده است ۵۰ تا ۷۰ درصد الکلی‌ها دچار «بدکارکردی» و حتی آسیب ماندگار مغزی می‌شوند.
آثار مصرف الکل در سطح «اثرات شخصی» محدود نمی‌ماند، بلکه پیامد‌های مخربی را نصیب اطرافیان و جامعه می‌سازد، به عنوان مثال یکی از عوامل مؤثر بر «رفتار پرخطر رانندگی» مصرف الکل است، اینگونه افراد حین مصرف الکل و حتی بعد از آن مهارت «خودمهارگری» خود را از دست می‌دهند و حین رانندگی خطراتی را برای خود و دیگران ایجاد می‌کنند. همچنین آنگونه که از شواهد پیداست مصرف الکل موجب افزایش «رفتار‌های ضداجتماعی (anti social)» و «خشونت‌های بین فردی» می‌شود. این افراد بی‌محابا به دیگران آسیب می‌رسانند و سلامت آنان را به خطر می‌اندازند، به‌ویژه افراد الکلی اغلب اعضای خانواده خود را آماج خشم و خشونت قرار می‌دهند. «قانون‌گریزی» نیز در میان افرادی که الکل مصرف می‌کنند، بسیار شایع است.
خلاصه آنکه مصرب الکل موجب «اتلاف عمر» و «کاهش امید به زندگی» می‌شود و ذهن، جسم و مغز آنان را به‌تدریج دچار عوارض وخیم (و اغلب غیرقابل بازگشت) می‌کند. علاوه بر آن مصرف الکل، جامعه را دستخوش آسیب و ناامنی می‌سازد، به همین سبب اغلب کشور‌ها حتی آن‌هایی که مصرف الکل را در برخی سنین مجاز دانسته‌اند، قوانین سختگیرانه‌ای برای مقابله با پدیده شوم «الکلیسم» و مصرف انواع مواد الکلی وضع کرده‌اند.

 

اهمیت سفر فیصل بن فرحان به تهران

سیف الرضا شهابی طی یادداشتی در شماره امروز ابتکار نوشت: آقای فیصل بن فرحان وزیر خارجه کشور عربستان برای افتتاح سفارت این کشور در تهران و دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران و رساندن پیام سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان به رییس جمهور ایران وارد تهران شد. در نگاه کلی می‌توان سفر بالاترین مقام در دستگاه دیپلماسی عربستان به ایران را در کنار سایر سفر‌های وزیر خارجه عربستان به دیگر کشور‌ها مورد ارزیابی قرار داد و یک سفر معمولی که در بین وزیران خارجه متداول است تلقی کرد، ولی در نگاهی دقیق‌تر و موشکافانه‌تر این سفر با دیگر سفر‌هایی که وزیر خارجه عربستان انجام می‌دهد از تفاوت‌هایی برخوردار است. سفر وزیر خارجه عربستان به ایران در حالی انجام می‌پذیرد که از سال ۱۳۹۴ به طول هفت سال (تا ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ دیدار مقامات ایران و عربستان در چین) روابط دیپلماتیک بین تهران و ریاض قطع بود اختلافی عمیق وجود داشت و در این مدت چه به طور مستقیم و چه با استفاده از ابزار‌های نیابتی دو کشور ایران و عربستان در کشور‌های منطقه به دشمنی با یکدیگر برخاسته بودند؛ دامنه اختلاف ریاض و تهران به سایر کشور‌های منطقه خاورمیانه و خلیج فارس کشیده شده بود حتی بعضی از مناطق جهان اسلام و دنیای عرب را هم تحت تاثیر قرار داده بود؛ به طوری که اختلاف تهران و ریاض سبب شد درگیری‌های منطقه‌ای بیشتر شود و هزاران نفر جان خود را از دست بدهند؛ مناطق آباد به ویرانه تبدیل شود و سرمایه مالی کشور‌های اسلامی صرف درگیری‌های بی‌حاصل و تفرقه بر انگیز شود و عاملی گردد تا قدرت‌های فرا منطقه‌ای از اختلافات در جهت منافع خودشان سو استفاده بکنند. سفر وزیر خارجه عربستان به تهران می‌تواند بر بخشی بزرگ از نا امنی در منطقه پایان بدهد و سرآغاز استقرار صلحی پایدار بشود و فصل جدید از روابط بین کشور‌های منطقه را بگشاید و در آینده شاهد افزایش سطح روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و … بین کشور‌های خاورمیانه و شمال آفریقا از جمله تهران با مصر و بحرین باشیم. سفر وزیر خارجه عربستان به تهران از اهمیت بالایی در نزد مقامات ریاض برخوردار است در حالی که برای بازگشایی سفارت ایران در ریاض وزیر خارجه جمهوری اسلامی به عربستان سفر نکرده بود مع‌الوصف عربستان وزیر خارجه اش را برای بازگشایی سفارتخانه به تهران اعزام کرد. از محتوای پیام پادشاه عربستان به رئیس جمهوری ایران که وزیر خارجه عربستان حامل آن است اطلاع دقیقی در دست نیست و به چه نکاتی در این پیام اشاره شده اطلاعاتی درز نکرده، ولی می‌توان حدس زد حاکی از نزدیکی بیشتر تهران و ریاض در مقابل دولت‌هایی است که صلح را برای منطقه نمی‌خواهند و درپی جنگ افروزی هستند از این به بعد تهران و ریاض باید با هوشیاری از روابط دیپلماتیک محافظت کنند و از اشتباهاتی مشابه آنچه که دو کشور در سال ۱۳۹۴ مرتکب شدند دوری کنند و مراقب باشند قدرت‌های فرامنطقه‌ای که درپی فروش تسلیحات به کشور‌های منطقه هستند درپی ایجاد اختلاف می‌باشند.

 


توهّم لزوم افزایش تعطیلات


روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان توهّم لزوم افزایش تعطیلات نوشت: در خبر‌ها خواندیم کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در چارچوب این طرح که تعطیلات هفتگی را به ۲ روز افزایش بدهد، با تعطیلی شنبه‌ها موافقت کرده است. این طرح قرار است بعد از تکمیل به صحن علنی مجلس ارائه شود تا مراحل تبدیل شدن به قانون را طی کند.
در افکار عمومی، ملاحظاتی درباره اصل اضافه شدن تعطیلات و همینطور تعطیلی شنبه‌ها وجود دارد که لازم است نمایندگان مجلس قبل از اتخاذ تصمیم نهائی به این ملاحظات توجه کنند.
۱- بسیاری از مردم معتقدند کشور ما به دلیل عقب ماندگی‌هائی که در زمینه‌های اقتصادی و صنعتی دارد، نیازمند کار و فعالیت بیشتر است و به همین دلیل نباید بر تعطیلات افزوده شود. اضافه شدن یک روز بر تعطیلات هفتگی به معنای اضافه شدن ۵۲ روز بر تعطیلات سالانه است که می‌تواند به استعداد کاری کشور در تمام زمینه‌ها ضربه وارد کند. ایران به دلیل برخورداری از دو نوع تعطیلات تقویم شمسی و قمری، بطور طبیعی در ردیف کشورهائی قرار دارد که از تعطیلات کافی برخوردارند و اگر یک روز دیگر در هفته به آن اضافه شود، در بالاترین جایگاه از نظر تعطیلات سالانه قرار می‌گیرد و چنین چیزی برای کشوری که بشدت نیازمند جبران عقب ماندگی‌هاست بهیچوجه مناسب نیست.
۲- برای جبران کاهش میزان ساعات کار ماهانه اگر کسانی درصدد اضافه کردن ساعات کار روزانه کارمندان و کارگران باشند، این اقدام نیز زیانبار است، زیرا ساعت کار فعلی دارای مبنای منطبق بر استانداردهاست و افزایش آن موجب کاهش کارائی‌ها خواهد شد. مهم‌تر اینکه در کشور ما به دلیل فقدان نظارت کافی، از ساعات کاری فعلی نیز استفاده لازم صورت نمی‌گیرد و بخش عمده‌ای از وقت دچار بطالت می‌شود. روشن است که در صورت اضافه شدن ساعات کاری روزانه، زمان بیشتری به هدر خواهد رفت.
۳- خبری که از کمیسیون می‌رسید از مباحث مربوط به اضافه شدن پنجشنبه یا شنبه بر تعطیلات هفتگی حکایت داشت که در نهایت نمایندگان عضو کمیسیون، تعطیلی شنبه را ترجیح دادند.
درباره علت ترجیح تعطیلی شنبه بر پنجشنبه گفته شده عده‌ای معتقد بودند، چون در بیشتر کشور‌های طرف تجارت ما روز‌های شنبه و یکشنبه تعطیل هستند و در ایام تعطیل نمی‌توانیم با آن‌ها رابطه تجاری داشته باشیم، بهتر است ما هم شنبه‌ها را تعطیل کنیم تا مقدار زمان ناهماهنگی فعالیت تجاری ما با آن‌ها کمتر باشد. این استدلال را مجلس دوران پهلوی هم داشت، ولی چون با مخالفت شدید افکار عمومی مواجه شد که می‌گفتند مجلس در نظر دارد شنبه‌ها را به نفع یهودیان که شنبه روز تعطیلی آنهاست تعطیل کند عقب‌نشینی کرد. این روز‌ها نیز عده‌ای همین تهمت را متوجه پیشنهاد دهندگان تعطیلی شنبه‌ها کرده‌اند. هرچند نمی‌توان به این گمانه‌زنی اعتنا کرد، ولی به نظر می‌رسد بهتر است نمایندگان با توجه به اینکه اصل استدلال اختلال در روابط تجاری ما با سایر کشور‌ها در روز‌های شنبه چیزی بیش از یک توهم نیست، از تعطیلی شنبه صرفنظر کنند. واقعیت اینست که اهل تجارت در هر نقطه‌ای از جهان برای پیشبرد امور مادی خود هیچ محدودیتی را به رسمیت نمی‌شناسند و در تمام ایام و ساعات شبانه روز و هفته آمادگی دارند با طرف مقابل ارتباط برقرار کنند و یا جوابگوی مراجعاتش باشند تا لطمه‌ای به منافع مادیشان وارد نشود.
۴- برای اثبات سست بودن و توهمی بودن استدلال اخیر در روابط تجاری به خاطر تعطیلی شنبه‌ها در بیشتر کشور‌ها همین بس که تقریباً بیشتر همین کشور‌ها از نظر ساعات شب و روز نیز با ما تفاوت اساسی دارند. به عبارت روشن‌تر، در تعدادی از این کشور‌ها بیش از نصف روز ما شب است و تعدادی دیگر شبشان روز ما و روز ما شب آنهاست و در عین حال روابط تجاری برقرار است و این اختلاف ساعات کاری هرگز مانع تجارت نشده و نمی‌شود. تعطیلی شنبه و یکشنبه نیز همین وضعیت را دارد و در واقع، بهانه‌ای بیش نیست.
۵- مجلس شورای اسلامی در شرایط نامساعد اقتصادی کشور که اکنون در آن بسر می‌بریم وظایف مهمی برعهده دارد که باید وقت خود را صرف آن‌ها کند. مجلس یازدهم از نظر افکار عمومی متهم به عدم توجه به مشکلات معیشتی مردم است. در چنین شرایطی صلاح نیست نمایندگان این مجلس، بار اتهامات خود را سنگین‌تر کنند و با افزودن بر تعطیلات، استعداد کاری کشور را دچار نقصان بیشتری نمایند. به همین دلیل، انتظار اینست که اصل طرح افزودن به تعطیلات هفتگی از دستور خارج شود و تلاش قابل ملاحظه‌ای برای بهینه سازی بهره‌وری از ساعات کاری موجود صورت بگیرد تا کشور عزیزمان از وضعیت نابسامان اقتصادی کنونی نجات یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار