مدیرعامل شهرک صنعتی صفادشت با اشاره به نیاز واحد‌های جدید به ۲۵۰ انشعاب برق گفت: این شهرک برای رفع مشکلات زیرساختی به خصوص برق و احداث تصفیه خانه فاضلاب و بازچرخانی آب نیازمند حمایت دولت و توجه مسوولان است.
کد خبر: ۱۱۱۰۴۲۹
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۲ 15 June 2023

به گزارش تابناک تهران، مصطفی رهگذر مدیرعامل شهرک صنعتی غیردولتی صفادشت با بیان اینکه خواسته اصلی واحد‌ها اجرای قانون است تا زیرساخت‌های شهرک فراهم شود تا تولیدکنندگان و صنعتگران نیز از مزایای شهرک‌های صنعتی دولتی بهره‌مند شوند، اظهار کرد: تمامی واحد‌های این شهرک مالیات پرداخت کرده و قوانین کارگری و جاری را رعایت می‌کنند و لازم است دستگاه‌های خدمات رسان نیز همکاری با این شهرک داشته باشند.

وی گفت: مسئله تامین آب از جمله موضوعاتی است که در فصل گرما بیشتر مورد توجه است و واحد‌ها تا ساعت ۱۱ ظهر آب داشته و پس از این ساعت آب خریداری می‌کنند که از نظر کیفی مورد تایید نیست.

مدیرعامل شهرک صنعتی صفادشت با اشاره به جابجایی چاه خشک شده که طی ۳ سال مورد پیگیری قرار گرفته بود و اینکه در مصوبه ۸ ماه گذشته مجوز حفر چاه صادر شد و به زودی حفاری انجام خواهد شد، ادامه داد: واحد‌های صنایع غذایی، رنگرزی و نساجی به آب وابسته هستند و لازم است ۵ حلقه چاه به واحد‌های پرمصرف واگذار شود و هزینه‌های مجوز‌ها نیز توسط واحد‌ها پرداخت خواهد شد.

وجود ۶۰ هزار آمپر متقاضی برق در بزرگترین شهرک غیردولتی کشور

وی در خصوص برق شهرک افزود: خاموشی از ۱۶ خردادماه در شهرک صنعتی صفادشت اعمال شده و هر روز یک قسمت شهرک با قطعی برق مواجه است و واحد‌های تولیدی و صنعتی هزینه‌های میلیاردی برای تامین دیزل کرده اند که لازم است برای تامین سوخت ژنراتور‌ها حمایت صورت گیرد.

رهگذر در خصوص توسعه شهرک صنعتی صفادشت بیان کرد: برخی واحد‌ها در حال ساخت و ساز است و تعدادی از واحد‌ها تکمیل شده و آماده است، اما مجهز به برق نیست و این شهرک به ۲۵۰ انشعاب برق نیاز دارد و باتوجه به برآورد انجام شده حدود ۶۰ هزار آمپر متقاضی برق وجود دارد و برای احداث پست برق جدید بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان مورد نیاز است درحالیکه امکان گرفتن این هزینه از واحد‌ها وجود ندارد و لازم است دولت در تامین برق شهرک همکاری داشته باشد تا بخشی از مشکلات رفع شود.

پرداخت هزینه‌های میلیاردی برای خرید مجوز‌ها از دلالان

وی به شبکه جمع آوری فاضلاب و تصفیه خانه شهرک اشاره کرد و افزود: شهرک صنعتی خصوصی صفادشت فاقد تصفیه خانه است و فشار‌های زیست محیطی بر واحد‌ها وارد می‌شود و لازم است تصفیه خانه عمومی احداث شده تا از آلودگی آب‌های سطحی و ورود پساب‌های انسانی و صنعتی به چاه‌های جذبی جلوگیری شود.

مدیرعامل شهرک صنعتی صفادشت با تاکید بر بازچرخانی آب و پیشگیری از کمبود آب در سال‌های آینده گفت: فاضلاب مهمترین ضرورت است و حدود ۶۰۰ میلیارد تومان برای احداث آن برآورد شده و پیش از سفر رییس جمهوری پیشنهاد داده شد که دولت ۵۰ درصد این مبلغ را تقبل کند و ۵۰ درصد دیگر با کمک واحد‌ها و شهرداری و شورا تامین شود و اعلام شد که از مصوبات سفر قرار گرفته، اما هنوز تردید داریم که آیا مصوب شده یا خیر تا بتوان بر احداث تصفیه خانه شهرک اقدام کرد.

وی در ارتباط با مشکل صدور مجوز‌های جدید واحد‌های صنعتی عنوان کرد: امکان ایجاد واحد جدید در شهرک صنعتی وجود ندارد در حالی که شهرک از نظر امکانات و زمین در شرایط نسبی بدی نیست، اما اگر واحدی بخواهد اشتغالی ایجاد کند باید از دلال با هزینه‌های ۲ میلیاردی پروانه خریداری کند که این اقدام بروکراسی چندین ساله و هزینه مضاعفی را همراه دارد.

رهگذر با بیان اینکه هزینه‌های نگهداری مانند تامین روشنایی، آسفالت و زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی بالاست و هیچ درآمدی غیر از حق شارژ از واحد‌ها نداریم، تصریح کرد: در مجلس مطرح شد که یک درصد از ارزش افزوده به شهرک‌های صنعتی تعلق گیرد، اما سنگ اندازی شد و این قانون به تصویب نرسید و لازم است نسبت به این مسئله توجه و رسیدگی شود.

شهرک صنعتی صفادشت بزرگترین شهرک صنعتی غیردولتی در ایران و سومین شهرک صنعتی فعال در پایتخت است و بیش از ۵۰۰ واحد صنعتی در این شهرک مشغول به فعالیت هستند و حدود ۲۰ هزار اشتغال در این شهرک وجود دارد، اما در حوزه زیرساختی با مشکلاتی مواجه است و علیرغم پیگیری‌های انجام شده و طرح توسعه‌ای که صورت گرفته، همچنان مسائلی وجود دارد و مستلزم توجه مسوولان شهرستانی و استانی است.

منبع/فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار