مدیر زراعت جهاد کشاورزی کرمانشاه: 
مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه  گفت: در سال زراعی (۱۴۰۱-۱۴۰۲) سطح زیر کشت گیاه کاملینا در استان کرمانشاه به ٧٣٧ هکتار رسیده که نسبت به سال گذشته ٣ درصد افزایش داشت.
کد خبر: ۱۱۰۵۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۹ 15 May 2023

رحمت الله جلیلیان
 
فرشید خدا دوست در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: سال گذشته سطح زیر کشت گیاه کاملینا در استان کرمانشاه ۲۲۸ هکتار و تولید دانه آن ۵۵ تن بوده است.

وی افزود: کشت دانه روغن کاملینا عمدتا دیم است و با توجه به خشکسالی در دو سال گذشته، شرایط مناسبی برای رشد آن فراهم نبوده اما امسال شرایط برای ر‌شد آن مناسب تر است. 

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تصریح کرد: در سال زراعی (۱۴٠١-۱۴٠٠) سطح زیر کشت کاملینا ۲۲۸ هکتار و سال زراعی(۱۴۰۲-۱۴٠١) سطح کشت کاملینا به ۷۳۷ هکتار رسیده که با افزایش سه برابری همراه شد. 

خدا دوست خاطر نشان کرد: زمان برداشت این محصول از  اواسط خرداد ماه آغاز می شود، امسال پیش بینی تولید گیاه کاملینا از مزارع استان ۵۰۰ تن است، قیمت خرید این محصول هم به صورت توافقی خواهد بود.

وی قیمت پیش بینی شده برای این محصول را ۲۶ هزار تومان با احتساب ۷ درصد رطوبت و ۲ درصد ناخالصی عنوان کرد و گفت: اگر درصد رطوبت و میزان خالصی از این میزان بیشتر باشد افت قیمت به محصول تعلق می گیرد، همچنین افزایش قیمت کلزا منجر به افزایش قیمت دانه روغن کاملینا هم می شود. 

خدا دوست تاکید کرد: سطح زیر کشت کلزا در استان کرمانشاه حدود یک هزار و ۲۳۷ هکتار است و برداشت این محصول در مناطق گرمسیری از ۲۰ اردیبهشت ماه آغاز می شود و برای خرید هر کیلوگرم کلزا رقمی بالغ بر ٢۴ هزار تومان تعیین شده است.

گفتنی است روغن گیاه کاملینا دارای مقادیر بالایی از امگا ۳ است که باعث پیشگیری از سرطان و چاقی می‌شود؛ در صنعت به عنوان سوخت زیستی، تولید رزین، واکس‌ها و همچنین برای تولید لوازم آرایشی، بهداشتی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد، این گیاه در اکثر استان های کشور از جمله کرمانشاه در شرایط دیم کشت شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار