مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: باید اطلاع‌رسانی شود که به‌هیچ‌وجه کاشی ارزشمند و تاریخی سالم به فروش نمی‌رسد و پیمانکاران و هنرمندان خود را مکلف به رعایت این قاعده می‌دانند و نسبت به حفظ و حراست از آثار تاریخی متعهد هستند و اجازه وقوع چنین اتفاقاتی را نمی‌دهند.
کد خبر: ۱۱۰۴۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶ 08 May 2023

علیرضا ایزدی در ارتباط با عرضه و فروش محصولات در بناهای تاریخی همچون مسجد جامع عباسی توضیح داد: این امر چه اشکالی دارد؟ وقتی در فضاهای تاریخی بخشی از آثار هنرمندان در حوزه تبلیغاتی و صنایع‌دستی به فروش رسانده می‌شود، بسیاری از گردشگران خارجی که به این قبیل فضاها علاقه‌مند هستند، از آن استفاده می‌کنند؛ پس می‌توان گفت که این کار به نحوی کمک‌کننده، معرفی‌کننده و رونق‌بخش فضاهای تاریخی و فرهنگی است.

ایزدی درباره فروش و عرضه محصولات از سوی پیمانکار مرمت‌کننده گنبد مسجد جامع عباسی در فضای مسجد گفت: این فرد فروشنده نیست. بعضی از افراد علاقه‌مندند و تکه‌هایی از کاشی را برمی‌دارند اما اکنون مدت‌ها است که این اتفاق نمی‌افتد، مجموعه‌ای در این محل مستقر است که آثاری را به فروش می‌رساند، اما این آثار اما کاشی تاریخی نیست.

ایزدی درباره نبود راهنما و مشکلات نظافتی در مسجد جامع عباسی اصفهان تصریح کرد: به‌تازگی بحثی در مسجد جامع بین مجموعه میراث فرهنگی و هیئت امنا اتفاق افتاده بود. در حوزه مدیریتی هر فردی خود را موظف به مدیریت یک حوزه می‌داند اما پس از برگزاری مراسم خلأیی را در خدمات‌رسانی و تنظیم فعالیت‌ها شاهد هستیم. به‌تازگی کلیپی نیز پخش شد که در خصوص پیگیری این مسئله تذکر می‌دهد. با اداره اوقاف هم توافقاتی صورت گرفته است که در حوزه نظافت فضاهای تاریخی دقت بیشتری داشته باشد. امیدواریم اوقاف و هیئت‌امنا نیز همکاری لازم را داشته باشند تا خدمات بهتری را به مردم به‌ویژه در برگزاری مراسم مذهبی هویت‌بخش، ارائه کنیم، چراکه به‌هیچ‌وجه به دنبال تعطیلی این مراسم نیستیم. از سوی دیگر انتظار داریم که دیگران کمک کنند و مجموعه‌ها جلوه روشنگری و تبیین‌گری خود را همچنان داشته باشند و اتفاق ناخوشایندی که تصویر نامناسبی را در اذهان عمومی خلق می‌کند را رقم نزنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار