چهلمین روز درگذشت استاد احمد سمیعی گیلانی
کد خبر: ۱۱۰۳۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۴ 03 May 2023

چهلمین روز درگذشت استاد احمد سمیعی گیلانیچهلمین روز درگذشت استاد احمد سمیعی گیلانی

به گزارش تابناک گیلان ، دکتر غلامعلی حدادعادل در مراسم بزرگداشت چهلمین روز درگذشت استاد احمد سمیعی گیلانی پدر ویراستاری نوین ایران با بیان اینکه مرحوم سمیعی شخصی مومن، متفکر و دغدغه‌مند بود، بر ضرورت احداث موزه کتابخانه‌ای برای معرفی آثار و دست نوشته‌های این استاد فقید تأکید کرد.

وی با اشاره به اینکه استاد سمیعی گیلانی به زبان و ادب فارسی غنا بخشید و به فارسی نظم و سامان داد افزود: سمیعی به گیلانی بودن خود افتخار می‌کرد و پسوند خود را از ۴۰ سال پیش به آثار خود اضافه کرد، زیرا به گیلان و گیلانی‌ها عشق می‌ورزید.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در وصف پدر علم ویراستاری نوین ایران گفت: استاد سمیعی پاک، دلسوز، سلیم النفس، علاقمند به ایران و عاشق فرهنگ و اعتلای ایران و عاشق مردم ایران بود.

آقای حدادعادل با بیان اینکه مرحوم استاد سمیعی بسیار پرکار بود افزود: وی در سنین بالا در عرصه علم فعال بود و یکی از درس‌هایی که باید از ایشان یاد بگیریم شور و امید زندگی است.

وی اضافه کرد: در طول سال‌های انقلاب هر جا از استاد سمیعی کمک خواسته شد دریغ نکرد و هرجایی که می‌توانست به زبان و ادب فارسی کمک کند پا پس نکشید.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه استاد سمیعی تنها یک نویسنده نبود بلکه شخصی متفکر بود تصریح کرد: مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، تاریخی، علمی و انقلاب اسلامی از دغدغه‌های وی بود.

غلامعلی حداد با بیان اینکه استان گیلان دروازه ارتباط با اروپا بوده و بسیاری از اندیشه‌های نو از این استان است اظهار کرد: رشت جایگاه ممتازی از نظر فکری و آموزشی داشته و بزرگان علمی بسیاری از این خطه برخواستند.

سهراب سمیعی پسر استاد احمد سمیعی گیلان نیز با قدردانی از گیلانیان برای گرامیداشت یاد پدرش، توجه به ارتقاء فرهنگ و علم و دانش قشر جوان را از دغدغه‌های استاد سمیعی عنوان کرد.

رضا ثقتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان هم تکریم بزرگان و مفاخر را از برنامه‌های اولویت دار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد.

در پایان این مراسم استاندار گیلان هدیه‌ای را به مناسبت ۱۲ اردیبهشت روز معلم به آقای غلامعلی حدادعادل اهدا کرد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار