مدیر تالار بورس منطقه‌ای کرمانشاه با اشاره به رتبه ۹ استان در فعالیت بازار سرمایه، گفت: باید عرضه سهام شرکت‌های استان در بورس تقویت شود که به این منظور تا پایان تابستان چهار شرکت تولیدی در استان سهامشان عرضه خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۰۲۱۵۳
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۵ 26 April 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا «محمد بهمن» بیان داشت: استان کرمانشاه از نظر عرضه تعداد شرکت‌ها در بازار سرمایه وضعیت مناسبی ندارد و در همین راستا تلاش کردیم تا سهام ۲ شرکت دیگر استان را خارج از نوبت در بازار بورس عرضه نماییم.

وی افزود: هم اکنون سیمان غرب، پتروشیمی کرمانشاه و سهام عدالت سه شرکت استان در بورس هستند و در فرابورس نیز نیروگاه گازی زاگرس و قند بیستون را داریم.

بهمن در ادامه تصریح کرد: سه درصد حجم معاملات کشور مربوط به استان کرمانشاه است و یک میلیون و ۴۲۱ هزار نفر در استان کد بورسی دارند.

به گفته وی در سال ۱۴۰۱ ، پنج میلیارد سهم به ارزش سه هزار میلیارد تومان در بورس کرمانشاه معامله شد که از نظر تعداد سهام نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد ۳۹ درصدی و از نظر ارزش رشد ۱۷ درصدی داشته است.

مدیر تالار بورس منطقه ای کرمانشاه در ادامه گفت: در سال ۱۳۹۹ حدود چهار هزار میلیارد تومان پول جدید وارد بازار سرمایه شد که مقداری از آن در سال ۱۴۰۰ خارج گردید اما الان با توجه به رونق بازار سرمایه حجم ورودی پول مثبت است.

بهمن بیان داشت: هم اکنون شاهد شکسته شدن سقف تاریخی بورس سال ۹۹ هستیم و امیدواریم این موضوع جبران عقب افتادگی برای استان باشد، هرچند با اینکه بسیاری از صاحب نظران امسال را سال رونق بورس می دانند اما سهامداران باید مراقب باشند که بدون داشتن سواد بورسی وارد بازار نشوند.

وی افزود: در سال ۱۳۹۹ حدود ۶۰ درصد مردم استان سهامدار شدند اما در سال ۱۴۰۱ با توجه به زمزمه رشد بورس نزدیک ۷۱ درصد از مردم کد بورسی گرفتند.

مدیر تالار بورس منطقه ای کرمانشاه در ادامه اشاره ای نیز به همایش تامین مالی غرب کشور که در آذر ماه سال گذشته در کرمانشاه برگزار شد، داشت و گفت: این همایش با مشارکت اتاق بازرگانی ، استانداری و اعضای شورای عالی بورس برگزار شد که مصوبات خروجی آن در حال عملیاتی شدن است.

به گفته بهمن، یکی از مصوبات اجرایی این همایش برگزاری آزمون‌های بازار سرمایه در ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۱ دردانشگاه صنعتی کرمانشاه بود.

او افزود: این آزمون برای فعالان بازار سرمایه به صورت متمرکز در تهران برگزار می شد که الان کرمانشاه نیز به عنوان مرکزیت غرب کشور اضافه شده است.

وی تصریح کرد: مصوبه دوم این همایش، تامین مالی شرکت های استان بود که در همین راستا شرکت بیواتانول کرمانشاه در ۶ ماهه نخست امسال پذیره نویسی خواهد شد و شرکت تامین سرمایه متعهد می شود تا بخشی از سهام پروژه سوخت سبز زاگرس را تامین مالی کند.

به گفته وی دیگر موضوع مطرح شده در این همایش این بود که استان کرمانشاه از نظر عرضه تعداد شرکت ها در بازار سرمایه وضعیت مناسبی ندارد، لذا در این راستا تلاش کردیم تا سهام ۲ شرکت دیگر استان را خارج از نوبت در بازار بورس عرضه کنیم و در مجموع تا پایان تابستان چهار شرکت تولیدی در استان سهامشان عرضه می شود.

آنچنان که بهمن بیان داشت: تامین مالی پروژه های زیر ۳۰ میلیارد تومان توسط اتاق بازرگانی دیگر مصوبه این همایش بود که به این منظور یک نهاد حقوقی برای تعیین سرمایه اولیه شرکت ها در مرحله اخذ مجوز تا پایان بهار است.

وی افزود: همچنین مقرر شد تا اتاق بازرگانی سند سواد و دانش مالی استان را تهیه کند که در حال تهیه پیش نویس طرح است و این موضوع برای اولین بار در سطح کشور اجرا می شود و هدفش شناخت تفکر سهامداری مردم و نیز شناخت مدل مشارکت سرمایه گذاری مردم و نیز در گام دوم آموزش مالی است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار