مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: ایران در تولید فولاد جهان در رتبه ۱٠ قرار دارد که فولاد مبارکه سهم ۳۴ درصدی از تولید فولاد ایران را دارد.
کد خبر: ۱۱۰۲۱۱۵
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳ 25 April 2023

محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل فولاد مبارکه پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با طرح این سؤال که ویژگی یک بنگاه اقتصادی موفق چیست، اظهار داشت: سودآوری پایدار و خلق ارزش برای سهام‌داران و جامعه، دارای رشد، توسعه و افزایش رقابت‌پذیری، رفتن به سمت فناوری‌های جدید، شفافیت و سلامت در کار، در نظر گفتن جامعه پیرامون و شهروند مسؤولیت‌پذیر بودن از ویژگی‌های یک بنگاه اقتصادی موفق است. 

وی با بیان اینکه فولاد مبارکه بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌های فولادی تخت در خاورمیانه و شمال آفریقا و بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی جهان است، افزود: ارزش فعلی این بنگاه بالغ بر ۵۱٠ همت است و سهم ۱.۵ درصدی در تولید ناخالص داخلی و ۶/۵ درصدی در تولید ناخالص داخلی صنعت کشور دارد. 

طیب‌نیا عنوان کرد: وسعت امروز فولاد مبارکه به اندازه ایران است و در جای جای ایران پایگاه داریم و گستره آن در شرکت‌های تولیدی و خدماتی روز به روز درحال گسترش است و در این راستا رسالت فولاد مبارکه خلق آینده بهتر برای کشور است. 

مدیرعامل فولاد مبارکه یادآور شد: امروز هم برای توسعه زیرساخت کشور تولید محصول داریم و هم برای توسعه ورود پیدا کردیم و چشم‌اندازمان این است که فولاد مبارکه الگوی ملی بنگاه‌داری و شرکتی باشد و در جمع ۲٠ شرکت فولادی برتر جهان قرار بگیریم. 

وی در خصوص سیاست‌های اصلی این مجموعه اظهار کرد: استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولید، توسعه کمی، کیفی و متوازن، توسعه سرمایه‌های انسانی، تمرکز بر نوآوری‌ و فناوری‌های نوین و تبدیل شدن به صنعت سبز از جهت‌گیری‌های اصلی مدیریت مجموعه فولاد مبارکه است. 

شرط تبدیل صنعت به فایده، اولویت دانستن صنعت سبز است

طیب‌نیا گفت: امروز به‌واسطه بحث صنعت‌ستیزی، صنعت را مولد آلودگی می‌دانند در حالی که صنعت می‌تواند برای بشر سرتاپا فایده باشد اما به شرطی که تبدیل شدن به صنعت سبز را جزو اولویت‌ها و سیاست‌های خود بداند. 

مدیرعامل فولاد مبارکه بیان داشت: دستیابی به زنجیره‌ای متوزان برای تولید ۱۸ میلیون تن فولاد خام و دستیابی به درآمد سالانه ۱۵ میلیارد دلار از دیگر چشم‌اندازهای گروه فولاد مبارکه در افق ۱۴۱٠ است. 

وی خاطرنشان کرد: حدود ۲ هزار مگاوات نیروگاه یا در دست و یا در مسیر احداث است، ۲ میدان گازی در دست مطالعه است، در حوزه حمل و نقل ۵٠ لوکومتیو خریداری کردیم که بیش از نیمی از آن در دست استفاده است و در این راستا حدود ۸٠ لوکوموتیو خواهیم داشت و بالغ بر ۳ هزار واگن داریم که این موارد چشم‌اندازی است که تعریف کرده‌ایم. 

سهم ۳۴ درصدی فولاد مبارکه در تولید فولاد کشور

طیب‌نیا اظهار داشت: ایران در بحث تولید فولاد جهان در رتبه ۱٠ قرار دارد که فولاد مبارکه سهم ۳۴ درصدی از تولید فولاد کشور و استفاده ۱٠٠ درصدی از ظرفیت‌های اسمی را دارد در حالی که میانگین استفاده از ظرفیت اسمی در کشور حدود ۶۵ درصد است. 

مدیرعامل فولاد مبارکه پیرامون آنچه که سال گذشته در تولید فولاد گذشت، تصریح کرد: بیش از ۶۱ رکورد تولید در بخش‌های مختلف رقم خورد و در این راستا در تولید محصولاتی مانند گندله، آهن اسفنجی، تختال و کلاف گرم رشد چشمگیری پدید آمد و این تغییرات در شرایط قطعی برق و گاز انجام شد و در هر مجموعه‌ای که به فولاد متصل بود شاهد این رشد بودیم. 

وی با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری‌های جدید توضیح داد: از فولاد علاوه بر رشد و استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری‌های جدید داشته باشد و در این راستا ۵/۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری‌های جدید تعریف کردیم و در این راستا رشدی که سال ۱۴٠۱ در قالب سرمایه‌گذاری داشتیم، حدود ۱٠ برابر سال ۱۳۹۹ بود. 

هدف‌گذاری برای سرمایه‌گذاری ۸۱ هزار میلیارد تومانی در سال ۱۴٠۲

طیب‌نیا عنوان کرد: هدف‌گذاری امسال ۸۱ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و در افق ۱۴٠۴ نیز این عدد ۲۱۶ هزار میلیارد تومان است که در جهت این سرمایه‌گذاری‌ها در حال حرکت هستیم در این مسیر همچنین در تیر ماه سال جاری بهره‌برداری از فاز یک نیروگاه را خواهیم داشت. 

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: از دیگر پروژه‌های بزرگ که سال گذشته آغاز شد، پروژه انتقال آب بود که از دوران مدیران اسبق در دستور کار بود و در نهایت با حمایت دولتمردان، پروژه‌های انتقال آب از داخل و خارج استان از ابتدای کار بر این موضوع وقت گذاشتیم و به نقطه‌ای رسیدیم که پروژه آغاز شد و طرح انتقال آب از دریای عمان با قوت در حال انجام است. 

وی با بیان اینکه حدود ۵٠ درصد از آب‌مان را از پساب تأمین می‌کنیم، یادآور شد: سال گذشته برداشت‌مان از رودخانه حدود ۱۴ میلیون مترمکعب بود و هدف‌گذاری این است این عدد به صفر برسد و در این راستا طرح انتقال آب صرفا برای فولاد نیست بلکه به معنای حل مشکل آب صنعت اصفهان است و در این مسیر بیش از سهم خود فعالیت کردیم، فاز اول پروژه حدود ۲۵ هزار میلیارد و فاز دوم حداقل ۵٠ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است. 

طیب‌نیا مطرح کرد: از دیگر اقداماتی که سال گذشته انجام شد، توسعه ۱۴ محصول جدید در سبد محصولات فولاد مبارکه بود و برای تولید برخی محصولات بدون حضور کارشناس خارجی به این دستاورد رسیدیم و تمام این دستاوردها در سایه حضور نیروی انسانی خبره است. 

اشتغال مستقیم و غیرمستقیم حدود ۳۸٠ هزار نفر به‌واسطه فولاد مبارکه

مدیرعامل فولاد مبارکه اعلام کرد: در سال ۱۴٠۱ رشد ۸/۴ درصدی بهره‌وری از نیروی انسانی رقم خورد و در کنار این مورد، به‌واسطه اینکه سال قبل به اسم اشتغال نام‌گذاری شد، جذب هزار و ۱٠٠ نفر از محل آزمون را دستور کار قرار دادیم و در حال حاضر بیش از ۳۵ هزار نفر به‌صورت مستقیم و ۳۴۵ هزار نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد شده است. 

وی با بیان اینکه میانگین جهانی مصرف آب فولاد حدود ۳/۳ مترمکعب است که در فولاد مبارکه به ۲/۲ مترمکعب رسیدیم، گفت: برداشت فولاد مبارکه از حوضه آبریز زاینده‌رود حدود ۱ درصد است. 

طیب‌نیا با اشاره به آماری از تولید کربن توسط شرکت‌های ساخت فولاد جهان اظهار داشت: اگر نیروگاه خورشیدی وارد مدار شود از نظر تولید کربن جزو بهترین‌های جهانی خواهیم شد. 

مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری در حوزه صرفه‌جویی در مصرف انرژی ادامه داد: در کشور شرکتی به اندازه فولاد مبارکه برای صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی سرمایه‌گذاری نکرده است و در این راستا ۲/۳ میلیارد دلار برای کاهش مصارف انرژی و تغییر الگوی مصرف آب سرمایه‌گذاری کردیم. 

بومی‌سازی ۹٠ درصدی حدود ۱٠٠ هزار قطعه در مجموعه فولاد مبارکه

وی بیان‌ داشت: در دیگر حوزه‌های ماموریتی مانند بومی‌سازی برای بالغ بر ۱٠٠ هزار قطعه به حدود ۹٠ درصد خودکفایی رسیدیم و هدف‌گذاری سال جدید بومی‌سازی هزار ۲٠٠ تا هزار ۳٠٠ قطعه جدید است، همچنین در تلاش بودیم برای خریدها از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کنیم. 

طیب‌نیا با تأکید بر اهمیت ارزش‌آفرینی برای سهام‌داران خاطرنشان کرد: با وجود مشکلات سال گذشته از جمله حمله سایبری سنگین و کاهش قیمت فروش و درآمد که رقم خورد، ۴۹ هزار میلیارد تومان سود میان سهامداران توزیع شد و در این راستا بزرگ‌ترین توزیع سود بورس کشور را داشتیم. 

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: سال گذشته با افزایش ۵٠ درصدی قیمت گاز مواجه بودیم یعنی گاز را بالاتر از قیمت جهانی دریافت کردیم، همچنین نرخ برق ۴۴ و هزینه حمل و نقل نیز حدود ۷۴ درصد رشد داشت اما در حوزه فروش یا وجود همه مسائل موظف به کنترل بازار با افزایش عرضه بودیم و در این راستا افزایش ۱۴ درصدی عرضه در بازار داخلی رقم خورد. 

در حال تغییر الگوی مسؤولیت اجتماعی هستیم

وی با اشاره به اقدامات فولاد مبارکه در توسعه زیست‌بوم نوآوری و فناوری تأکید کرد: همواره نسبت به مسائل پیرامونی خود توجه داشته و داریم و در این راستا در حال تغییر الگوی مسؤولیت اجتماعی هستیم و رویکردمان تدوین و اجرای الگوی جامع میشرفت و آبادانی با حمایت از مشاغل خانگی و اشتغال‌زایی در مناطق محروم است. 

طیب‌نیا با اشاره به فعالیت‌های باشگاه فرهنگی و ورزشی فولاد مبارکه سپاهان عنوان کرد: باشگاه سپاهان، ۸۵ تیم در قالب ۲۶ رشته ورزشی آقایان و بانوان در حال فعالیت هستند و در این راستا تفاوت اصلی فولاد مبارکه با دیگر باشگاه‌ها شفافیت و جهت‌گیری به سمت باشگاه‌داری اقتصادی است. 

مدیرعامل فولاد مبارکه در پاسخ به سؤالی پیرامون عملکرد فولاد مبارکه در حوزه ارزی یادآور شد: در حوزه ارز به‌طور کامل در چارچوب دستورالعمل‌ها عمل کرده و می‌کنیم و در حوزه شفافیت نیز تمام حساب‌هایمان مشخص است و فروش‌هایمان نیز در سامانه قرار دارد و تا به‌حال ارز را با قیمت آزاد نفروختیم بلکه طبق دستورالعمل بانک مرکزی پیش رفتیم اما در حوزه تامین گاهی اوقات محبور به تامین از بازار آزاد هستیم. 

وی در پاسخ به خبرنگاری پیرامون اهداف ساخت نیروگاه خورشیدی توسط فولاد مبارکه اظهار کرد: محرک اصلی ما مسؤولیت اجتماعی‌مان است و از سمتی مدعی صنعت سبز هستیم و دنبالیم پس از ۶٠٠ مگاوات، ظرفیت خود را افزایش دهیم. 

طیب‌نیا در پاسخ به سؤالی در خصوص منفعت مردم از حضور فولاد مبارکه گفت: اولین و ساده‌ترین منفعت حضور اشتغال مستقیم و غیرمستقیم است و در این مسیر عمده اشتغال از اصفهان است، همچنین درآمدی که در این منطقه حاصل می‌شود در همین منطقه نیز مصرف می‌شود و منفعیت بعدی نیز رفع مشکلات منطقه‌ای است. 

مدیرعامل فولاد مبارکه بیان داشت: شاید صنعت برخی مشکلات را همراه داشته باشد اما اعتقادمان این است منافع فولاد مبارکه به شدت بالا است و باید به‌گونه‌ای کار کنیم که ضرری نداشته باشیم و در این راستا توسعه‌مان از منظر ارزش افزوده و اشتغال‌زایی است. 

فولاد مبارکه از نظر منابع محدودیتی ندارد

وی در پاسخ به خبرنگاری دیگر پیرامون منابع مالی فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: بخشی از منابع مالی سود و بخشی دیگر انتشار اوراق است، به‌طور کلی از نظر منابع محدودیت نداریم و از طرفی دنبال وام‌های خارجی نیز هستیم زیرا با توجه به صادرات‌محور بودن‌مان از منابع ارزی نیز استفاده می‌کنیم. 

طیب‌نیا با بیان اینکه از سمتی متهم به گران‌فروشی و فروش محصولات با قیمت بالا هستیم و از سمتی متهم به ایجاد رانت هستیم، اظهار داشت: هیچ‌کدام از این موارد درست نیست زیرا به‌عنوان تولید کننده در عرضه، تعیین خریدار و قیمت پایه هیچ نقشی نداریم البته بیش از همه به‌دنبال تعادل در بازار هستیم. 

مدیرعامل فولاد مبارکه در پاسخ به سؤالی پیرامون انتقال فولاد مبارکه به کنار آب، با بیان اینکه توسعه‌هایمان در حوزه کمی را در منطقه هرمزگان و کنار آب پیش‌بینی کردیم، عنوان کرد: یکی از عوامل سودآوری فولاد مبارکه نقطه‌ای است که در آن قرار داریم و در این راستا مواد اولیه‌مان از نقاط مختلف کشور به‌دستمان می‌رسد. 

وی با اشاره به اهمیت تغییر در رویکردها و نگاه‌ها توضیح داد: در کشور ۹۲ درصد آب مربوط به مصارف کشاورزی، حدود ۶ درصد مصرف شرب و ۱/۳۴ درصد نیز مصرف صنعت است اما در اصفهان حدود ۷۴ درصد کشاورزی، ۲۱ درصد شرب و حدود ۵ درصد نیز صنعت است و در این راستا امروز نیازمند تحول در نگاه‌ها هستیم و اگر تغییر نگاه حادث شود موفق خواهیم شد. 

برای موضوع تخلف فولاد مبارکه منتظر نظر نهایی مرجع قضایی هستیم

طیب‌نیا پیرامون موضوع پرونده تخلفات مالی فولاد مبارکه با بیان اینکه تحقیق و تفحص تا پایان سال ۱۳۹۹ و قبل از مستقر شدن تیم جدید بود، عنوان کرد: برای این امر یک گزارش رسمی و یک گزارش غیررسمی و برخی اعداد نجومی در بیان برخی افراد غیرمتعهد مطرح شد که گزارش غیررسمی و ارقام نجومی و اطلاق واژه فساد به کل موضوع را قبول نداریم و معتقدم باید مراحل قانونی را طی کند و تا قبل از اینکه مرجع قضایی نظر قطعی را نداده نباید قضاوتی نداشته باشیم، همچنین در این راستا ارتباط کامل با مرجع قضایی داریم و تمام اطلاعات مورد نیاز را به آن‌ها ارائه دادیم.

مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه در کشور با موج صنعت‌ستیزی متشکل از دشمنان دانا و دوستان نادان مواجه هستیم، گفت: در شرایطی که راهکار نجات کشور و اقتصاد، صنعت است دشمن با تحریم و حملات سایبری قصد زمین زدن صنایع را دارد و درهمین شرایط عده‌ای از داخل نیز آب به آسیاب دشمن می‌ریزند. 

وی با بیان اینکه پیش از پروژه انتقال آب خلیج فارس، هدف‌گذاری‌مان آب‌های برون استانی بود اما برخی اختلافات و عدم صدور مجوزها، منجر به این شد به حوزه‌ای که معارض نداشت ورود پیدا کنیم، یادآور شد: در این راستا مهار و بازگردانی آب‌هایی که از استان خارج می‌شود زاینده‌رود را بازمی‌گرداند و پروژه خرسان بخشی از این موضوع است. 

سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ نیازمند زمان است

طیب‌نیا در پاسخ به سؤالی پیرامون ورود مجوعه فولاد مبارکه به حیطه آموزش و پرورش مطرح کرد: زیربنای تشکیل فکر و فرهنگ آموزش و پرورش است و در این راستا از روزهای اول جلساتی با این حوزه برگزار کردیم و در حال سرمایه‌گذاری بر احداث ۳ هنرستان نیز هستیم اما به‌طور خلاصه ثمر دادن در این حوزه‌ها نیازمند زمان است. 

بیش از ۹٠ درصد نیروهای مشغول در فولاد مبارکه، بومی هستند

مدیرعامل فولاد مبارکه در پاسخ به سؤالی پیرامون وضعیت نیروی انسانی این مجموعه اعلام کرد: بیش از ۹٠ درصد نیروها بومی و درصد کمی از استان‌های همجوار هستند و در این راستا طبق استانداردها نیروی مازاد داریم. 

وی گفت: این موضوع که هرکسی سود دارد، رانت دارد موضوعی اشتباه است که در کشور جا افتاده و تا زمانی که نگاه این است که سرمایه‌گذار، رانت‌خوار است کشور آباد نخواهد شد. 

طیب‌نیا پیرامون عوامل سودآوری مجموعه فولاد مبارکه عنوان کرد: استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولید، وجود زنجیره کامل از سنگ تا رنگ و متوازن، توسعه‌های هدفمند و بومی‌سازی از جمله عوامل سودآفرینی مجموعه فولاد مبارکه است. 

مدیرعامل فولاد مبارکه در پایان در پاسخ به خبرنگاری پیرامون اقدامات فولاد مبارکه در بحث شفافیت یادآور شد: از روز اول فسادستیزی و شفافیت جزو اولویت‌هایمان بود و سال گذشته این مجموعه در راستای بحث شفافیت مالی و اداری از سمت معاون اول رئیس‌جمهور به‌عنوان شرکت اول کشور معرفی شد. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار