رییس مرکز تحقیقات، توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: رسانه‌ها باید مردم را با حق و حقوق شهروندی خود و نحوه مطالبه کردن آن آشنا کنند.
کد خبر: ۱۱۰۱۵۰۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹ 20 April 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا دکتر «علی الماسی» کرمانشاه انجام گرفت افزود: متاسفانه جامعه ما با حق و حقوق شهروندی خود آشنا نبوده و نمی داند آن را چگونه و به چه شکلی از مسوولان و یا دستگاه ها و نهادهای ذیربط مطالبه کند.

وی اضافه کرد: پیاده سازی، اجرایی کردن و درک از مفهوم حقوق شهروندی و الزامات آن، وابسته به عملکرد رسانه هاست و بدون تردید رسانه ها نقش بسیار مهمی در آگاه سازی همگانی در زمینه حقوق و فرهنگ شهروندی و ترویج آن دارند.

رییس مرکز تحقیقات، توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: بی اطلاعی مردم از قوانین و لزوم اجرای آنها، عدم رشد فرهنگ شهروندی همگام با توسعه فیزیکی شهر و فقدان مشارکت اجتماعی شهروندان، به ضعف در قانون مداری در جامعه و به تبع آن ایجاد مشکلات فراوان اجتماعی منجر شده است.

دکتر الماسی یکی از آسیب های اجتماعی کنونی در استان کرمانشاه را نبود مسوولیت پذیری اجتماعی عنوان کرد و گفت: این مسوولیت پذیری اجتماعی که شامل پاسخ دهی اجتماعی و پاسخگویی اجتماعی نیز می شود یعنی هرکسی در هر جایی که هست چه نیازهایی دارد و این نیازها را باید چگونه برطرف کرد.

این محقق و پژوهشگر با بیان اینکه بخشی از این مسوولیت پذیری اجتماعی به مدیران و مسوولان برمی گردد که باید ببینند مشکلات جامعه چیست و چگونه می توان آن را تقلیل داده و یا حذف کرد افزود: باید فرهنگ غالب پاسخگویی در جامعه جاری شود و اینجاست که رسانه وظیفه اش در این زمینه سنگین می شود لذا باید جلو آمده و این فرهنگ را نه تنها در جامعه بلکه در بین مسوولان تعمیم دهد.

دکتر الماسی با انتقاد از نبود ارتباط بین مسوولان تاکید کرد: متاسفانه ارتباطی که در آن مسوولان باهم نشسته و با یکدیگر تعامل فکری داشته و درباره مسایل مختلف ، میزان مساعدت رسانی به یکدیگر و برخورداری آنها در جامعه دیده نمی شود.

بیکاری در راس آسیب های اجتماعی استان کرمانشاه

رییس مرکز تحقیقات، توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی استان در ادامه از بیکاری به عنوان مهمترین آسیب اجتماعی یاد کرد و گفت: متاسفانه وقتی بیکاری در یک جامعه رسوخ پیدا می کند دیگر نمی توان در آن جامعه شادی و نشاط را مشاهده کرد.

وی افزود: شیوع بیکاری در جامعه کانون خانواده ها را متزلزل ساخته و گرایش به انحرافات مختلف را موجب می شود که یکی از این معضلات که پس از بیکاری در جامعه روی می دهد پدیده طلاق و در لابلای آن معضل اعتیاد است که هم اکنون به ترتیب در در راس آسیب های اجتماعی جامعه قرار دارند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از عدم اعتماد افراد جامعه به یکدیگر از دیگر آسیب های اجتماعی یاد کرد و افزود: این پدیده را شاید کسی ندانسته و یا مشاهده نکند ولی وقتی افراد جامعه به یکدیگر اعتماد نداشته باشند همه به قسم خوردن و دیگر راهکارهای دیگر متوسل می شوند.

این محقق، عدم احساس مسوولیت در بین مردم را یکی دیگر از آسیب های جامعه عنوان کرد و ادامه داد: این نوع از آسیب موجب می شود فرد در قبال خود و اعضای خانواده اش احساس مسوولیت نکرده و این امر خود مشکلات عدیده ای را برای آنها بوجود آورد.

دکتر الماسی همچنین کارگریزی و نداشتن فرهنگ کار را به عنوان آسیب اجتماعی دیگری در جامعه کنونی کرمانشاه دانست و افزود: متاسفانه بخشی از این آسیب های اجتماعی به دلیل عدم هماهنگی و نبود ارتباط بین سازمانی صورت می گیرد یعنی سازمان های ما گاهی به نوعی عمل می کنند که زمینه بروز این آسیب ها را فراهم می سازند.

وی از نبود برنامه توسعه زیرساختی در جامعه نیز به عنوان یک آسیب اجتماعی یاد کرد و ادامه داد: بی برنامه گی نیز در برخی از مسوولان از عوارض این پدیده است که یکی از دلایل مهم آن نبود ماندگاری پایدار و دلسوزی در نزد مسوولان استان است که از نتایج مهم آن بروز بیکاری است.

عقب ماندگی های جنگ باید با امتیازات و اعتبارات ویژه جبران شود

رییس مرکز تحقیقات، توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی استان تاکید کرد: در حالی که رهبر معظم انقلاب هر سال در نامگذاری شعار سال آن را با اقتصاد پیوند می دهند تا مشکلات کشور حل شود ولی متاسفانه این مشکلات کماکان در جامعه وجود دارد.

وی یادآور شد: استان کرمانشاه در حالی که در دوران دفاع مقدس به عنوان یکی از معابر اصلی جنگ تحمیلی بود از روند توسعه و سرمایه گذاری عقب ماند در حالی که سایر استان های کشور در سایه امنیتی که مردم این استان و سایر استان های مرزی برای آنها بوجود آورده بودند به روند توسعه و عمران خود را همچنان ادامه دادند.

دکتر الماسی افزود: امروزه بایستی به پاس آن همه گذشت و فداکاری مردم این خطه به استان هایی همچون کرمانشاه بیش از سایر استان ها در توزیع اعتبارات و آبادانی و دادن امتیازات ویژه توجه می شد در حالی که این امر متاسفانه محقق نشده است.

این پژوهشگر یادآور شد: استان کرمانشاه استانی بسیار مستعد در اشتغال و سرمایه گذاری، تولید ثروت و داشتن دانشگاه های معتبر است ولی عملا حوزه صنعت در استان به پای سایر استان های دیگر نمی رسد و صنایع ما غالبا تعطیل بوده و یا به تعطیلی کشیده می شوند.

دکتر الماسی تاکید کرد: این استان یکی از قطب های کشاورزی کشور محسوب می شود ولی بیکاری در آن بالاست و بسیار از مردم این خطه به شهرهایی مانند کرج و ساوه کوچ می کنند و خود شهر کرمانشاه نیز از پدیده حاشیه نشینی رنج می برد.

وی با اشاره به این امر که مدیریت جامعه ما متفکرانه نیست افزود: مدیران و مسوولان ما به جای آنکه یک شهر دیگر ایجاد کنند که کنترل و مدیریت آن آسانتر است حاشیه شهر را به شهر الحاق می کنند.

رسانه ها جامعه را از خواب غفلت بیدار کنند

رییس مرکز تحقیقات، توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه مدیریت و پیشرفت جامعه در گرو داشتن جریان اطلاع رسانی مناسب و شفاف است افزود: اصل بیطرفی، استقلال ، صداقت ، دلسوزی و آینده نگری در کنار اخلاق مداری باید مورد توجه رسانه ها قرار گیرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه رسانه ها باید در راستای ایجاد و تحکیم اتحاد، انسجام، پیشرفت و بزرگنمایی ارزش ها در جامعه حرکت کنند اضافه کرد: درست است جامعه ما با آسیب های اجتماعی متعددی مواجه شده است ولی در کنار آن مردم ما از کرامت و شرافت انسانی برخوردارند که باید قدر آن را دانست.

دکتر الماسی تاکید کرد: رسانه ها باید تلاش کنند جامعه را از خواب غفلت و بی مسوولیتی و بی توجه در مورد مشارکت و مطالبه نکردن بیدار ساخته و راه درست را به آنها نشان دهند.

وی یادآور شد: هر زمانی که مردم در زمینه مشکلات جامعه بگویند به من چه آن موقع رسانه باید بداند به وظیفه و رسالت خطیر خود نتوانسته است عمل کند.

این محقق و پژوهشگر برتر ادامه داد: خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز کرمانشاه نیز با دارا بودن خبرنگاران خوش فکر و اثرگذار می تواند در راستای رسالتی که برای وی تعریف شده است در این حوزه همچون گذشته موفق عمل کرده و در موضوعات مختلف اجتماعی تاثیرگذار باشد.

دکتر علی الماسی متولد ۱۳۳۶ دارای مدرک دکترای تخصصی مهندسی بهداشت از دانشگاه نیوکاسل انگلستان و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار