گفتگوی تابناک با علی شهابی نسب
آیا در کهگیلویه و بویراحمد قحط الرجال بود و آیا در این دستگاه بسیار مهم استان کادرسازی و پرورش نیرو برای مدیریت انجام نشده است؟! سوالی که تابناک کهگیلویه و بویراحمد آن را از علی شهابی نسب پس پایان مراسم تودیع خود از وی پرسید.
کد خبر: ۱۰۹۴۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۴ 01 March 2023

تابناک کهگیلویه و بویراحمد، همواره در تغییر و تحولات بحث استفاده از نیرو‌های بومی یا غیر بومی، چالشی بزرگ و مهم بوده است و البته نظرات هم در این خصوص متفاوت است. عده‌ای بومی بودن را یک شاخص مهم و اصلی در انتصابات می‌دانند و عده‌ای هم این شاخص را یک فرع می‌دانند و شایستگی را شاخص اصلی می‌دانند.
روز گذشته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در حالی تغییر کرد که علی شهابی نسب از نیرو‌های بومی استان جای خود را به جهانگیر شاهینی از نیرو‌های غیربومی داد و دوباره این سوال مطرح شد که آیا در کهگیلویه و بویراحمد قحط الرجال بود و آیا در این دستگاه بسیار مهم استان کادرسازی و پرورش نیرو برای مدیریت انجام نشده است؟! سوالی که تابناک کهگیلویه و بویراحمد آن را از علی شهابی نسب پس پایان مراسم تودیع خود از وی پرسید.
شهابی نسب در پاسخ به این سوال گفت: بنده کاملا اعتقاد دارم که کادرسازی و پرورش نیروی متخصص و متعهد برای مدیریت انجام شده و افرادی هم وجود دارند که بتوانند مدیریت این دستگاه در استان را بر عهده بگیرند، اما دلایل مختلفی می‌تواند وجود داشته باشد که این کار انجام نشده و نیروی غیر بومی در استان منصوب شد.
وی ادامه داد: گاهی مواقع نیرو‌های بومی استان با توجه به شرایط موجود، حاضر به پذیرش مسئولیت نیستند که در اینگونه موارد نمی‌توان بر انتخاب گزینه غیر بومی خرده گرفت.
شهابی نسب ادامه داد: در دو دوره مدیریت من و آقای نوروزی دو مدیر بومی بر این دستگاه مدیریت می‌کردند که شاید بنابر دلایلی هم سازمان برنامه و بودجه کشور و هم مدیریت ارشد استان تصمیم به استفاده از گزینه غیر بومی برای دوره جدید گرفته باشند.

وی افزود: من اعتقادم بر این است که گزینه غیر بومی نمی‌تواند مشکلی داشته باشد و حتی شاید با لحاظ این نکته که این گزینه از استان بزرگتری می‌آید ایده‌های بهتری هم داشته باشد و اگر در پیاده سازی این ایده ها، همراهی و همکاری مردم و مسئولین را داشته باشد، چه بسا از مدیر بومی هم موفق‌تر باشد.

شهابی ادامه داد: من اصلا تاکید بر گزینه بومی و غیر بومی را قبول ندارم چرا که هر کدام از این گزینه‌ها هم می‌تواند قوی و هم می‌تواند ضعیف باشد و آن چه مهم است این است که خود فرد دارای علم، تخصص، تعهد و تجربه کافی باشد.

وی گفت: در شرایط برابر شایستگی، شاخص بومی بودن می‌تواند یک مزیت باشد چرا که گزینه بومی ب استان اشرافیت بیشتری دارد و مناطق را بهتر می‌شناسد.

شهابی نسب ادامه داد: خود من نزدیک ۳۰ سال در همه سطوح سازمان برنامه ریزی استان از کارشناسی تا معاونت و سرپرستی حضور داشتم و حتما این تجربه سی ساله در استان به من کمک زیادی برای کار در سطح مدیریت دستگاه می‌کرد چرا که با مشکلات استان دست و پنجه نرم کرده ام، با مردم مناطق مختلف استان نشست و برخواست داشته ام و حتما از مشکلات آن‌ها اشراف خوبی داشته ام و با همه هم تعامل داشتم و البته اکنون هم از این تغییر راضی هستم و ان را طبیعی می‌دانم.


وی با تاکید دوباره بر این نکته که گزینه بومی شایسته برای مدیریت سازمان برنامه ریزی استان وجود دارد افزود: متاسفانه بر خلاف کشور‌های پیشرفته که مدیران را سیستم انتخاب می‌کند، در ایران مدیریت با رایزنی منصوب می‌شود و در استان ما هم حتما حمایت‌های نمایندگان، استاندار و سیاسیون با نفوذ در مدیریت افراد می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد و شاید یکی از دلایل عدم استفاده از گزینه غیر بومی هم عدم حمایت این حوزه‌ها باشد. هر چند شخصا اعتقاد دارم انتخاب سیستمی بهتر از انتخاب و انتصاب با رایزنی و حمایت سیاسیون است.

شهابی نسب تاکید کرد: دوباره می‌گویم کادرسازی در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان انجام شده و انشاالله در آینده از این نیرو‌ها در مدیریت استفاده شود.

وی در خصوص دلیل گریه خود در مراسم تودیع گفت: دلیل گریه من خداحافظی از استان بعد از سی سال کار در کنار مردم است و گرنه از نظر من تغییر و تحول مدیران با تغییر دولت‌ها امری پذیرفته شده است ضمن اینکه تغییر را لازمه پیشرفت می‌دانم، چون قرار نیست یک مدیر مادام العمر مدی باشد و اکنون هم رضایت دارم و از همه افراد از استانداران تا نمایندگانی که با من همکاری کردند تشکر می‌کنم.
شهابی نسب در پایان گفت: از رسانه‌ها خصوصا تابناک کهگیلویه و بویراحمد که در سفر‌های مناطق محروم و میدانی همواره ما را همراهی کردند تشکر می‌کنم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار