مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان اعلام کرد: علاوه بر نمایش ۱۴ اثر سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی در آستانه نوروز در سطح شهر اصفهان نصب خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۹۴۲۶۳
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۲ 25 February 2023

حمید قنادنیا در گفتگو با خبرنگاران در مورد سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی گفت: آثار نهایی این سمپوزیوم طی دو تا سه ماه در سطح شهر نمایش و سپس در مکان مناسب نصب می‌شوند.

وی هزینه پروژه را حدود ۲ ‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: برگزاری این سمپوزیوم باعث صرفه‌جویی در هزینه تمام شده تولید آثار شده است، چراکه ساخت این ۱۴ اثر به‌صورت مجزا هزینه زیادی را به شهرداری تحمیل می‌کرد.

وی ادامه داد: طی فراخوان اعلام شده از سوی سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان برای سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی، ۳۷ هنرمند طراز اول کشوری شامل ۲۷ نفر هنرمند داخلی و ۱۰ هنرمند خارجی در این رویداد شرکت کردند.

قنادنیا با اشاره به اینکه از مجموع این هنرمندان ۷۰ اثر به دبیرخانه رسید و از میان آن‌ها ۱۴ اثر انتخاب شد، افزود: از این ۱۴ اثر ۱۱ اثر ساخت هنرمندان داخلی و ۳ اثر نیز توسط هنرمندان کشورهای ترکیه، روسیه و ارمنستان ساخته شده است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان همچنین از فضاسازی ویژه شهر به مناسبت تقارن نوروز با ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: بعد از رویداد سمپوزیوم و به مناسبت تقارن عید امسال با ماه مبارک رمضان در حوزه فضاسازی شهری اقداماتی صورت گرفته است. ازجمله این اقدامات معرفی محور تاریخی اصفهان است که ۷ اثر از این محور به‌صورت ماکت در شهر به نمایش در می‌آید. همچنین در حوزه مبلمان شهری نیز بازی‌های خلاقی آماده شده که در سطح شهر نصب خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر نمایش ۱۴ اثر سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی، سه نماد شهید کشوری، نماد مقاومت مربوط به سردار شهید قاسم سلیمانی و نماد تفکر در آستانه نوروز در سطح شهر نصب خواهد شد.

به گفته قنادنیا، در محور کاوه تا خیابان سروش و در ادامه تا میدان آزادی پروژه دیوارنگاری صورت می‌گیرد که طرح‌های آن در شورای تخصصی با وحدت گرافیکی انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه در این ایام ۲هزار پرچم سامورایی و ریسه‌هایی با رویکرد تلفیق عید و ماه مبارک رمضان نصب می‌شود، گفت: در پنج نقطه از شهر ازجمله میدان امام خمینی(ره)، گذر چهارباغ عباسی و پل خواجو نیز به‌عنوان محور گردشگری شهر به‌طور ویژه با محوریت گردشگری اقدامات گسترده‌ای صورت خواهد گرفت.

در حاشیه سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی

فارغ از گفتگو رسمی این نشست به سراغ برخی از هنرمندان حاضر در این سمپوزیوم که همچنان مشغول فعالیت هستند می رویم. یکی از ویژگی های این سمپوزیوم حضور مونا آقابابایی به عنوان بانوی مجسمه ساز در این سنپوزیوم بود که توجه زیادی را به خود جلب کرد. مونا آقابابایی در مورد اثری که برای این سمپوزیوم طراحی و اجرا کرده است گفت: اثر من حالت بافت مانند دارد مدت ها با این سبک فعالیت داشته ام که مثل بافت های سنتی و حصیر است و تمام شهرها و مناطق کشور با آن آشنایی دارند؛اثری که در حال ساخت آن هستم یکی از جذابیت هایش این است که داخل حجم نیز قابل مشاهده است، ظرافت دیگر ویژگی این اثر بوده و تلاش شده به صورت لایه لایه عمل شود مثل هاشور طراحی کمرنگ و پرنگ دارد و دور آن که حرکت می کنیم خطوط روی هم قرار میگیرد و بازی خطوط را شاهد هستیم.

محمد فخری دیگر هنرمند مجسمه سازی است که در این سمپوزیوم شرکت کرده است و در مورد اثر خود می گوید: این کار به نوعی از معماری و هنر اصفهان گرفته شده است.  برخورد هندسی و مدرن که از پایه سنتی خارج شده و با مخاطب در تعامل است با توجه به موضوع سمپوزیوم اصفهان شهر زندگی خواستیم که طرحی متناسب با آن را برای شهروندان آماده کنیم.

نادر قشقایی، ریس و عضو هیات مدیره انجمن مجسمه سازی ایران نیز دیگر هنرمندی است که می توانیم تا چندی دیگر اثرش را در سطح شهر مشاهده کنیم او نیز در مورد اثر خود می گوید: 40 سال است که مجسمه می سازم در مورد اثر که نام امید و آرزو دارد تلاش کرده ایم انسانی که با شرایط صنعت و روابط آن در ارتباط هست را به نمایش بگذاریم صنعتی که به انسان فشار می آورد تبدیل به یک المان حجمی با آهن شده که ذات هستی انسان را یادآوری می کند. پرنده امضا اثار من است که در این اثر قابل مشاهده است.  

محمد بهرامی، مدرس دانشگاه هنر نیز در مورد اثر خود گفت: تعداد زیاد پرنده الهام گرفته از منطق الطیرعطار است و بیشمار پرنده هایی هستند که به دنبال سیمرغ هستند و در نهایت سیر و سلوک به خود می رسند؛ یکی از مشخصه های اصفهان کبوترخانه هاست و مردم اصفهان با هویت پرنده ارتباط بیشتری می توانند برقرار ، قطعا یکی از مشخصه های هر مجسمه ای متریال یا ماده شکل دهنده آن است آهن که تم این سمپوزیوم است از لحاظ قیمت مناسب و دوام و ماندگاری می تواند گزینه مجسمه های شهری باشد .

اما این سمپوزیوم مهمانان خارجی نیز دارد که هاکان سنگونول از ترکیه یکی از آنهاست. او در مورد اثر خود می گوید: این پروژه جاده ابریشم و تبادل فرهنگ ها را نمایش می دهد چرا که جاده ابریشم تنها مسیری برای مبادله اجناس و سرمایه نبوده بلکه انتقال دهنده فرهنگ نیز بوده است. موضوع سمپوزیوم بسیار مرتبط با این مجسمه است و این مجسمه ثابت نیست و حرکت دارد و نمادی از شترهایی است که در مسیرجاده ابریشم حرکت داشته اند و آویزان کردن زنگوله باعث می شود این اثر صدا نیز داشته باشد که آن را متمایز می کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار