معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام:
معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: تعداد 13 اثر طبیعی و 71 اثر ناملموس، 8 اثر دفاع مقدس، 733 اثر تاریخی و 17 اثر منقول داریم که در سال جاری تعداد 60 اثر به ثبت رسیده است.
کد خبر: ۱۰۸۷۶۲۲
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۵ 16 January 2023

به گزارش تابناک ایلام؛ رائد ناصری فر معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام  بیان داشت: در سال جاری و در دولت سیزدهم در بحث مسئولیت های اجتماعی وزارت نفت اعتبارات خوبی در حوزه معاونت میراث فرهنگی جذب، طراحی و شروع به کار کرده است.

وی افزود: برای اولین بار محوطه پایین قلعه والی بصورت کامل مرمت شده و پیش بینی می شود تا پایان بهمن ماه به بهره‌برداری برسد.

معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام ادامه داد: مطالعات مقاوم سازی و نمای موزه دره شهر با اعتبار 2 میلیارد تومان در حال انجام است.

وی به وضعیت زیر ساخت های آثار تاریخی و طبیعی اشاره کرد و گفت: جاده دسترسی به دِژ شیخ ماخو در دره شهر با اعتبار حدود 350 میلیون تومان در حال انجام بوده ؛ همچنین جاده دسترسی به درختان کهنسال بان سرو و آبشار اَما از محل اعتبار مسئولیت های اجتماعی تامین و انجام شده است.

معاون میراث فرهنگی این اداره کل یادآور شد: اعتبارات توسط شرکت مشاور برای مطالعه کاخ فلاحتی به عنوان موزه کشاورزی تامین شده تا به دلیل وجود قنات در آن بعنوان باغ ایرانی احیا گردد؛ این اثر جزء آثار ثبت شده است که امیدواریم به مالکیت میراث فرهنگی درآید تا مردم از آن استفاده کنند.

وی اظهار داشت: فاز دوم موزه سنگ و سنگواره با اعتبار یک میلیارد تومان به بخش خصوصی واگذار شده که در بهمن ماه افتتاح خواهد شد؛ فاز اول شامل سنگ و سنگواره بوده و فاز دوم سنگ های قیمتی است.

ناصری فر تصریح کرد: در آینده GIS نقشه کامل باستان شناسی در دستور کار قرار گرفته، همچنین برنامه ثبت جهانی تپه های پیش از تاریخ دهلران و مهران و پرونده منظر شهر تاریخی سیمره برای دفاع و ارزیابی ارسال شده است.

وی درباره ثبت آثار ناملموس بیان کرد: 5 اثر شامل شیرینی محلی ملسه و سخمه زنانه ایلامی همچنین چوب بازی عزا در منطقه ایل شوهان و بازی محلی پرقوچ مختص شب چله و هبر سرپوش زنان ایلامی در فهرست آثار ناملموس کشور ثبت شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام  درخصوص ثبت آثار طبیعی توضیح داد: در شش ماهه اول سال 1401 تعداد 9 اثر شامل آبشار ماهوته و آبشار پلیه همچنین درختان سطح استان در فهرست آثار ملی قرار گرفتند.

وی به تعداد بناهای مرمت شده اشاره کرد و افزود: در ابتدای شش ماهه سال جاری 6 اثر مرمت شده که نسبت به سال گذشته جهش قابل توجه داشته است.

ناصری فر تاکید کرد: تعداد 3 اثر تاریخی تعیین عرصه و حریم شده که شامل محوطه رم رمه، تپه قلاع و همچنین بقایای قلعه گل است که منتظر ابلاغ از وزارت خانه هستیم.

وی درباره آثار ثبتی استان گفت: تعداد 13 اثر طبیعی و 71 اثر ناملموس، 8 اثر دفاع مقدس، 733 اثر تاریخی و 17  اثر منقول داریم که در سال جاری تعداد 60 اثر به ثبت رسیده است./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار