مراسم پنجاه و پنجمین سالگرد درگذشت جهان پهلوان تختی بر سر مزارش در آرامستان ابن بابویه شهرری برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۸۶۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۱ 07 January 2023

به گزارش تابناک تهران، مراسم گرامیداشت پنجاه و پنجمین سالگرد درگذشت جهان پهلوان غلامرضا تختی، صبح امروز ۱۷ دی ماه، با حضور ورزشکاران، مسؤولان ورزشی، خانواده معزز شهدای ورزشکار و دوستداران تختی بر سر مزارش در آرامستان ابن بابویه شهرری برگزار شد.

خسروی وفا رئیس کمیته ملی پارالمپیک، مناف هاشمی دبیر کمیته ملی پارالمپیک، کلهر معاون توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش وجوانان، حجت الاسلام احدی مدیرکل دفتر امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان، جوادی مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران، اسبقیان رئیس فدراسیون ورزشهای جانبازان و معلولان و مسؤولان شهرستان ری در این مراسم حضور داشتند.

سینا کلهر معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان در این آیین اظهار کرد: مهمترین بنای ایرانیان فرهنگ جوانمردی بوده که در دنیا هم زبانزد است.

وی گفت: یکی از میراث های تختی که به یادگار مانده دفترچه ای است که در آن خاطرات و روزمرگی های خود را می نوشت که اولین چیزی که در این دفترچه می بینیم عشق و علاقه وی به اهل بیت به ویژه حضرت علی(ع) است.

معاون وزارت ورزش و جوانان افزود: نمی شود حرف از جوانمردی زد و نام و نشانی از اهل بیت نبرد؛ پهلوان دنبال نام و نشان نیست و اگر تختی کمک هایی برای زلزله زدگان بوئین زهرا و آن تلاش ها را کرد برای شهرت نبود بلکه برای کمک به مردمش بود.

کلهر با بیان اینکه پهلوان عاشق و زلال است ادامه داد: گمشده امروز ورزش ما از دید من ادب است و بدانیم پهلوان با ادب است و هیچ وفت از زبان پهلوان بی ادبی نمی شنویم.

فرامرز تختی برادرزاده جهان پهلوان تختی نیز در این مراسم بیان کرد: مرحوم عمویم در سالی که به دنیا آمدم از دنیا رفت اما پدرم همیشه از خصایل نیک عمو می گفت.

وی به ذکر خاطره ای به نقل از پدرش در مورد جهان پهلوان تختی پرداخت و گفت: عمو هفته ای یکبار در سالن کشتی هفت تیر پارک شهر بعد از اتمام تمرین با مبتدی ها کشتی می‌گرفت.

تختی گفت: یک روز سارقی به جان خودروی عمو افتاد و می خواست جک و زاپاس را بدزد که ۲ پاسبان در این حین دزد را گرفته و می زنند.

وی ادامه داد: تختی که این صحنه را می بیند خطاب به دزد می گوید محمدعلی چرا اینجوری شدی و مگه نگفتم جک و زاپاس ماشین را برای برادرم ببر؛ پاسبان ها دزد را ول می کنند و بعدها این فرد، یکی از بزرگترین تجار لاستیک می شود.

حاضرین در این مراسم پس از قرائت فاتحه بر سر مزار جهان پهلوان تختی، در مراسم بزرگداشت این اسطوره ورزش ایران که برای دومین سال در شبستان آستان شیخ صدوق برگزار می شود، حضور یافتند. در این مراسم تعدادی از پیشکسوتان کشتی، مسئولان سیاسی و ورزشی در صحبت های خود به خصائل اخلاقی و روحیه جوانمردی غلامرضا تختی اشاره کردند.

غلامرضا تختی روز پنجم شهریور ماه سال ۱۳۰۹ در جنوب تهران به دنیا آمد و در روز هفدهم دی ماه ۱۳۴۶ در اوج محبوبیت و افتخار چشم از جهان فروبست و در هتل آتلانتیک تهران به طرز مشکوکی درگذشت و در قدیمی ترین آرامگاه پایتخت آرام گرفت. از جهان پهلوان یک فرزند به نام بابک به یادگار مانده است.

تختی تبلور آرزوهای یک ملت و سمبل تاریخ است، مردی که در میان مردم زیست و از میان مردم رفت و با رفتنش ناجی سربلندی انسانیت، در قلب تاریخ جاودانه شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار