در همایش پیشگیری از اعتیاد ویژه جامعه کار و تولید
تابناک: مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: با تغییر نگرش و اصلاح روش های برخورد در محیط های کاری در جهت سالم سازی جامعه پیش برویم.
کد خبر: ۱۰۸۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۳ 08 October 2015

به گزارش تابناک مرکزی، ناصر شیخی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی در همایش پیشگیری از اعتیاد ویژه جامعه کار و تولید که با حضور نمایندگانی از جامعه کار و تولید در مرکز آموزش فنی و حرفه ای خواهران اراک برگزار شد ، اظهار کرد: بر اساس اسناد تهیه شده در حوزه فرهنگی و اجتماعی استان مرکزی و همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، همایش پیشگیری از اعتیاد در استانها برگزار می شود.

وی ضمن تاکید بر اینکه ذهن عمومی جامعه در مورد اعتیاد باید بیش از این حساس تر باشد، گفت: وجود بیش از چهار هزار شهید و 12 هزار جانباز در حوزه مبارزه با مواد مخدر در کشور، نشان از حساسیت و شرایط خاص کشور در این حوزه است.

شیخی تصریح کرد: در برهه ای از زمان، معضل اعتیاد در خانواده ها و در عمق جامعه مطرح بود، اما امروز مشاهده می کنیم که اعتیاد به محیط های کارگری و کارگاه ها نیز کشیده شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ضمن اشاره به اینکه در نوع و مصرف مواد تغییرات اساسی ایجاد شده است، عنوان کرد: برای مقابله با این پدیده شوم باید برنامه ریزی هایی جهت افزایش اعتماد عمومی، کاهش فردگرایی، رفع احساس ناامنی در دستور کار قرار گیرد که یکی از راهکارهای مهم در این رابطه افزایش نشاط اجتماعی و امید در جامعه است.

وی در ادامه به پیگیری معاونت اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت کاهش این معضل خانمانسوز اشاره کرد و گفت: در ذیل کارگروه ستاد مبارزه با مواد مخدر در استان، کمیته ای با عنوان کمیته اشتغال بهبود یافتگان تشکیل شده است که در این کمیته از مدیران شرکت ها و کارخانه جات تقاضا کرده ایم که روش های برخورد با افراد درگیر با این معضل را تغییر داده و مهربانانه تر با این افراد برخورد کنند.

شیخی به مدیران صنایع تاکید کرد: اخراج افراد درگیر اعتیاد را برای آخرین مرحله بگذارید چرا که با استفاده از روش های جدید راحت تر و سریعتر می توان فرد گرفتار اعتیاد را بهبود و اصلاح کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ضمن تاکید بر امر پیشگیری در محیط های کاری و کارگری، گفت: مدیران صنایع نقش تاثیرگذاری در امر پیشگیری از اعتیاد دارند.

وی خاطرنشان کرد: با تغییر نگرش و اصلاح روش های برخورد در محیط های کاری جهت سالم سازی جامعه پیش رویم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه گفت: در اواخر سال گذشته برای اولین بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی "طرح شیوع شناسی اعتیاد" به همت اداره کل امور اجتماعی وزارت تعاون در سطح استان مرکزی اجرا شد.

وی افزود: این طرح در سطح استان مرکزی با تست گیری از 649 نفر در واحدهای بالای 50 نفر به بالا اجرا شد و بر اساس نتایج به دست آمده استان مرکزی نسبت به سایر استانهای کشور در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

به گفته وی استان مرکزی در حوزه مصرف مواد روان گردان و شیشه در جمعیت کارگری و جامعه کار و تولید در وضعیت حادی قرار نداشته و دارای رتبه بیست و ششم می باشد..

رفیعی مدیر کل بهزیستی استان مرکزی نیز در این همایش گفت: مخرج مشترک تمام ناهنجاری های اجتماعی از جمله طلاق، کودکان کار، زنان خیابانی، دختران فراری را اعتیاد دانست و گفت: ناهنجاری‌های اجتماعی مثل زنجیر به هم متصل هستند.

رفیعی ضمن تاکید بر نقش اداره کل بهزیستی استان مرکزی در پیشگیری از اعتیاد اظهار کرد: در این راستا حدود 31 مرکز اقامتی میان‌مدت(کمپ) دارای مجوز از بهزیستی در استان فعالیت دارد و فعالیت مابقی کمپ‌ها در استان غیرقانونی است.

 مدیرکل بهزیستی استان مرکزی به نقش آفرینی اداره کل بهزیستی استان مرکزی در این مراکز اقامتی میان مدت، چهار مرکزDIC  کاهش آسیب و مرکز شبانه جهت ساماندهی معتادان، درمان و توانمندسازی آنها اشاره و بیان کرد: سال گذشته تسهیلاتی به مبلغ چهار میلیارد و 500 میلیون تومان در اختیار 325 نفر از معتادان بهبود یافته این استان گذاشته شد.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی بیان کرد: در استان مرکزی همدلی و همزبانی بین شورای مبارزه با مواد مخدر، اداره کل بهزیستی استان، اداره کل فنی و حرفه‌ای، استانداری و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این راستا وجود دارد.

زیدوند دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی نیز در این همایش بر برنامه های پیشگیری از اعتیاد تاکید کرد و گفت: پیشگیری از اعتیاد و آماده سازی بسترهای لازم برای مقابله با این معضل خانمان برانداز، دغدغه بیش از 90 درصد از خانواده های ایرانی است. محمد زیدوند: استان مرکزی به لحاظ مصرف مواد مخدر شیشه و روانگردان ها در وضعیت سفید قرار دارد اما این روند، دلیلی برای اجرا نشدن برنامه های فرهنگی و اجتماعی پیشگیرانه نیست.

او بیان کرد: هم اینک بیش از 340 نوع مواد روانگردان شناسایی شده که بسیاری از این مواد افیونی تبعات و پیامدهای ناگوار فردی و اجتماعی را به همراه دارد.

زیدوند اضافه کرد: برنامه های اجرایی و یا در دست اجرا توسط دستگاه های مختلف و به ویژه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در راستای کاهش حداقل 25 درصد میزان مصرف مواد مخدر، تبیین شده است.

به گفته زیدوند، برخورد قهری و پلیسی با فرد معتاد راهکار مناسبی نیست بلکه باید با روش های پیشگیرانه با این معضل اجتماعی برخورد کرد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار