کد خبر: ۱۰۸۲۴۶۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰ 17 December 2022

خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: سرماخوردگی هنوز هم یک اصطلاح درست است- و حداقل این که یک عبارت منسوخ نشده است. در حققیت یک سری تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که هر چه بینی افراد گرم‌تر باشد، احتمال بیماری آن‌ها به همان نسبت کمتر می‌شود. یا به بیانی بهتر، سلول‌های بینی اگر گرم باشند، می‌توانند به طور موثری به ویروس‌ها و باکتری‌ها حمله کرده و آن‌ها را از بین ببرند.

به گزارش تابناک همدان، بر اساس تحقیقاتی که در مجله معتبر آلرژی و ایمونولوژی بالینی منتشر شده، بینی‌های گرم در مبارزه با عفونت‌ها بهتر عمل می‌کنند.

کارشناسان در این مطالعه به این نکته اشاره کردند که برای یک مدت طولانی، هوای سرد با عفونت‌های تنفسی همراه قلمداد می‌شد. با این حال دانشمندان و محققان از توضیح دقیق این ماجرا عاجز بودند و به عنوان یک توضیح احتمالی این نظریه را مطرح می‌کردند که چون افراد در هوای سرد بیشتر در داخل خانه جمع می‌شوند و ویروس‌ها هم در هوای مرطوب داخلی بهتر زنده می‌مانند؛ بنابراین نسبت مستقیم هوای سرد و افزایش میزان ابتلا به عفونت‌های تنفسی را با توجه به این تئوری می‌توان تحلیل کرد. این تئوری اما قادر به پاسخ دادن به این پرسش نبود که آیا خود هوای سرد نقشی در ابتلا یا افزایش احتمال ابتلای موجودات زنده به عفونت‌های تنفسی دارد یا نه.

در سال 2018، محققان کشف کردند که سلول‌های بینی با تولید به‌اصطلاح وزیکول‌های خارج‌سلولی- که به باکتری‌ها حمله کرده و آن‌ها را از بین می‌برند- نقش مهمی در مقابله با عفونت‌های تنفسی دارند.

منصور آمیج استاد علوم دارویی در دانشگاه نورث‌ایسترن و یکی از نویسندگان این گزارش می‌گوید: «بهترین تشبیهی که برای وزیکول‌های خارج‌سلولی وجود دارد، لانه زنبور است. در واقع وزیکول‌های خارج‌سلولی مانند یک دسته زنبور وحشی بر سر دشمن بیولوژیکی ریخته و به آن‌ها حمله کرده و نابودشان می‌کنند».

دانشمندان تصمیم گرفتند تحقیقات خود را در این زمینه ادامه داده و به پاسخ این پرسش نیز دست یابند که آیا وزیکول‌های خارج سلولی به ویروس‌ها نیز حمله کرده و آن‌ها را هم مانند باکتری‌ها را از بین می‌برند؟ برای پاسخ به این احتمال؛ محققان نمونه‌هایی از مخاط بینی داوطلبانی که برای جراحی پولیپ بینی آمده بودند، گرفته و با استفاده از یک ماده آزمایشی که شبیه عفونت ویروسی بود، واکنش وزیکول‌های خارج‌سلولی را به این آزمایش مورد بررسی قرار دادند- که در نهایت مشخص شد که وزیکول‌های خارج‌سلولی با موفقیت به ویروس‌ها حمله کرده و آن‌ها را هم از بین می‌برند.

هم‌چنین، محققین در پاسخ این پرسش که آیا دمای هوا هم تأثیری بر شدت واکنش وزیکول‌های خارج‌سلولی دارد یا خیر؛ سلول‌های بینی را در دو دمای مختلف- یکی حدود 37 درجه سانتیگراد و دیگری هم حدود 32 درجه سانتیگراد- پرورش دادند که در نهایت مشخص شد که وزیکول‌های خارج‌سلولی در دمای تقریبی بدن انسان عملکرد بهتری داشتند و توانستند با موفقیت ویروس‌ها را از بین ببرند. در دماهای پائین، اما وزیکول‌های خارج‌سلولی کمتری تولید شد و حملات انجام شده به ویروس‌ها هم چندان شدید نبود.

نتایجی که دقیقاً توضیح می‌دهد که چرا سرما می‌خوریم؟!

بنجامین بلیر جراح دانشکده پزشکی هاروارد و یکی دیگر از نویسندگان این مطالعه در این زمینه می‌گوید که «هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای وجود ندارد که چرا عفونت‌های ویروسی تا این حد در ماه‌های سرد سال افزایش پیدا می‌کنند».

محققان انتظار دارند که یافته‌های این گزارش به مبارزه با بیماری‌های ویروسی- که احتمالاً آنفولانزا و حتی کووید را هم می‌توان جزو آن‌ها ارزیابی کرد- کمک کند.

منبع: شفقنا به نقل ازاز خبرگزاری اسپوتنیک