مدیرعامل موسسه دانش بنیان کیفیت رضوی عنوان کرد؛
مدیرعامل موسسه دانش بنیان کیفیت رضوی با ابراز امیدواری برای افزایش حمایت‌ها از توسعه سامانه رتبه‌بندی کیفیت محصولات مواد غذایی گفت: این طرح می‌تواند برای تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و صادرکنندگان ارزش اقتصادی داشته باشد.
کد خبر: ۱۰۷۵۷۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷ 07 November 2022

به گزارش تابناک رضوی، حسین زمانی در نشست خبری «همایش بین المللی غذای طیب» با اشاره به ویژگی‌های این طرح اظهار کرد: نشان طیب با هدف رتبه بندی کیفیت محصولات غذایی و فرهنگ‌سازی در راستای ارتقاء کیفیت زندگی طراحی شده است.

ثبت اطلاعات بیش از  ۵۰۰ محصول
وی ادامه داد: در مسیر توسعه این طرح، سامانه رتبه‌بندی کیفیت محصولات، اصناف و سازمان ها به همت موسسه دانش بنیان کیفیت رضوی فعال شده و هم اکنون بیش از ۵۰۰ محصول در این سامانه ثبت و برای هر یک شناسنامه کیفیت همراه با کد QR و برچسب اصالت سنجی صادر شده است تا مخاطب با اسکن آن، مشخصات و اطلاعات غذایی محصول را دریافت کند. 


حرکتی نوآورانه برای توسعه دهنده نشان حلال
زمانی ادامه داد: نشان طیب متشکل از ۵ رکن اصلی از جمله حلیت، سلامت، اصالت، برکت و جذابیت است و الگویی از کیفیت را معرفی می‌کند. 
به گفته او، این نشان یک حرکت نوآورانه و توسعه دهنده نشان حلال است.
وی در ادامه گفت: نشان حلال، صرفا خطوط قرمز را در محصولات غذایی مشخص می‌کند اما نشان طیب نماد کیفیت و بیانگر بالاترین میزان کیفیت در یک محصول و خدمت است و می‌تواند این مفهوم را توسعه دهد.
مدیرعامل موسسه دانش بنیان کیفیت رضوی تصریح کرد: مصرف انواع مواد غذایی روی ژنتیک انسان و نسل‌های آینده تاثیر گذار است و از منظر دین مبین اسلام نیز، غذا یک مسئله سرنوشت ساز است. 
وی افزود: با توجه به این میزان اهمیت، نشان طیب صرفا روی محصولات دارای اصالت و کیفیت درج می‌شود و ارزیابی مستمر این محصولات نیز از طریق بازدید های مستمر ارزیابان طیب در محل خط تولید شرکت یا کارخانه صورت می گیرد.


مشارکت علمی بیش از ۴۰۰ استاد و دانشجو
زمانی با اشاره به پشتوانه قوی علمی و دانشگاهی این طرح اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، و آستان قدس رضوی با همکاری بیش از 400  استاد، دانشجو و محقق از این طرح ملی و سلامت محور پشتیبانی می‌کنند.
وی با تاکید بر اینکه نشان طیب ابزاری معتبری برای برندسازی است، گفت: در صورت اعتبار بخشی به نشان کیفیت طیب، بدون شک این نشان، ارزش افزوده اقتصادی برای تولیدکننده، مصرف کننده و صادر کننده خواهد داشت.
 

مشارکت ۵ کشور و ۴۰ مرکز دانشگاهی در برگزاری همایش بین‌المللی غذای طیب

دکتر محمدعلی رضوی، رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی نیز در این نشست به مبنای طراحی نشان طیب اشاره کرد و گفت: این نشان در قالب سه پروژه تحقیقاتی با موضوع بررسی شاخصه‌های طیب در قرآن و حدیث طراحی شده است.

وی با بیان اینکه در قرآن کریم حیات طیبه به معنی زندگی با کیفیت است، گفت: باید نشان طیب با نماد کیفیت و باعنوان استانداردهای زندگی به عنوان یک برند شناخته شود.

رضوی در ادامه به ارکان اصول طیب اشاره کرد و گفت:حلیت، سلامت، برکت، اصالت و جذابیت از اصول نشان طیب هستند که شاخص‌های متعددی دارند.

وی همچنین در تشریح جزئیات همایش بین‌المللی غذای طیب گفت: این همایش در روزهای ۱۸ و ۱۹ آبان ۱۴۰۱ در مشهد مقدس برگزار می شود. کشورهای سوئیس، برونئی، تایلند، مالزی و پاکستان و همچنین ۴۰ مجموعه دانشگاهی و مرکز ملی در برگزاری این همایش با ما همکاری دارند و جریان‌سازی و اعتبار بخشی علمی و توجه دادن سیاست گذاران به کیفیت زندگی و ارتقا آن از اهداف این همایش است.

رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی افزود: همایش مذکور در پردیس پارک علم و فناوری خراسان همراه با میزگرد، کارگاه آموزشی و جشنواره فن بازار تدارک دیده شده است.

به گفته وی تا کنون ۱۸۶ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده که تعداد ۱۵۰ مقاله پذیرفته شده است و محورهای همایش را می توان پژوهش‌های کاربردی بنیادی، اقتصاد، تجارت مدیریت، فقه و شریعت و استانداردها ذکر کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار