یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: پنجشنبه –بیست‌ویکم مهر- ماه و خوشه پروین حدود ساعت ۰۷:۱۶ به فاصله زاویه‌ای ۳.۹ درجه‌ای در آسمان ما می‌رسند و در وضعیت مقارنه نزدیک به هم قابل رصد هستند.
کد خبر: ۱۰۷۱۶۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷ 12 October 2022

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاضل بیژنی  با اشاره به اینکه پنج‌شنبه _بیست‌ویکم مهر_ ماه و خوشه پروین حدود ساعت ۰۷:۱۶ به فاصله زاویه‌ای ۳.۹ درجه‌ای در آسمان ما می‌رسند و در وضعیت مقارنه نزدیک به هم قابل رصد هستند، اظهار کرد: خوشه پروین که با نام‌های ۴۵ و «هفت خواهر» شناخته می‌شود (اگرچه بیشتر مردم فقط ۶ ستاره را با چشم غیرمسلح خود می‌توانند ببینند) یک «خوشه باز» از ستاره‌های درخشان در صورت‌فلکی ثور (گاو) است که به راحتی قابل مشاهده است. این ستاره‌ها فقط ۱۰۰ میلیون سال قدمت دارند و در فاصله ۴۴۵ سال نوری با زمین قرار دارند. ستاره‌های پرنور این خوشه بدون نیاز به دوربین دو چشمی حتی در برخی شهرهای بزرگ با آلودگی نوری دیده می‌شوند.

وی افزود: خوشه پروین با قدر ۱.۲۰ در آسمان ما از حدود ساعت ۱۷:۲۱ تا سپیده‌دم حوالی ساعت ۰۵:۴۹ و ماه ۱۸ روزه هم از ساعت ۱۷:۰۷ تا ۱۲:۱۷ سپیده‌دم با قدر منفی ۱۲.۱ قابل رصد است. خوشه پروین با میل ۲۴ درجه و شش دقیقه قوسی شمالی از عرض‌های جغرافیایی ۴۵ درجه جنوبی به پایین قابل مشاهده نیست. برای جهت‌یابی در شب می‌توان از این جرم جذاب آسمان شب سیاره ما کمک گرفت. بدین صورت که این ستارگان همانند خورشید از شرق به طرف غرب در حال حرکت هستند ولی در همه حال دُمِ آن‌ها به طرف مشرق است و سمت دیگر آنکه به صورت توده روشن هست مغرب را نشان می‌دهد.

رصد ستاره دبران کنار ماه
کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: یگانه قمر زمین و ستاره دبران، پنج شنبه _بیست‌ویکم مهر_ در آسمان ما نزدیک به هم قابل رصد هستند. جدایی زاویه‌ای ماه و دبران ۷.۵ درجه خواهد بود. بهترین زمان برای رصد این پدیده ساعت ۲۲:۵۸ است البته اجرام از حدود ساعت ۲۰:۳۰ تا سپیده‌دم در آسمان حضور دارند. قدر دبران ۰.۹ و ماه منفی ۱۲.۱ تخمین زده شده است.

وی تصریح کرد: دبران (آلفا، گاو، Alpha Tauri) درخشنده‌ترین ستاره صورت فلکی ثور، سی‌امین ستاره درخشان آسمان شب، پرنورترین ستاره نزدیک به خورشید در دایره‌ای به شعاع ۱۰۰ سال نوری و یکی از نزدیک‌ترین غول‌های سرخ به ما است. این ستاره دنبال کننده خوشه پروین در آسمان ما است.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار