رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: حجم صادرات کالاهای تولید شده در واحدهای صنعتی قم در طی ۶ ماه نخست سال‌جاری به وزن ۱۹۶‌ هزار تُن و ارزش ۱۷۰ میلیون دلار رسید.
کد خبر: ۱۰۷۱۴۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰ 11 October 2022

به گزارش تابناک قم، پیرامون آخرین فعالیت‌های انجام شده توسط بخش بازرگانی خارجی این سازمان بیان داشت: تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۱ تعداد ۹۸ کارت بازرگانی در بخش تولیدی و تعداد ۹۵ کارت بازرگانی در بخش تجاری صادر شده و در مجموع تعداد کارت‌های بازرگانی استان ۷۹۵ فقره است.

وی افزود: میزان صادرات کالاهای غیر نفتی از گمرکات استان به ارزش ۱۷۰  میلیون دلار و وزن ۱۹۶ هزار تُن و عمده کالاهای صادراتی به ترتیب ارزش صادرات شامل مواد پلاستیکی، سوخت های معدنی، مفتول مس، سرب، کفش و صندل، تخم مرغ، الیاف پلی استر و ماشین آلات مکانیکی نظیر شیرآلات بهداشتی و ماشین لباسشویی بوده‌است.

وی با اشاره به راهبرد تجارت خارجی استان در گسترش تعامل اقتصادی با کشورهای همسایه ایران، ادامه داد: عراق، افغانستان، امارات، ترکیه، ترکمنستان، سوریه، روسیه، آذربایجان و هند عمده کشورهای هدف صادراتی محصولات تولید شده در واحدهای صنعتی قم هستند.

ابدالی گفت: همچنین میزان واردات استان در این مدت به ارزش ۱۶۵ میلیون دلار و  وزن ۳۲ هزار تُن و بیشترین کالاهای وارداتی استان شامل ماشین‌ آلات و وسایل مکانیکی، قطعات منفصله ماشین آلات راهساز و سایر ماشین آلات، چای، مواد پلاستیکی، الیاف سنتتیک، مرغ منجمد، ماشین آلات و دستگاه های برقی بوده‌است.

وی با اشاره به این که واردات استان بیشتر مرتبط به مواد اولیه و تجهیزات قابل استفاده در واحدهای صنعتی و همچنین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم است، تاکید کرد: چین، امارات، ترکیه، هند، ایتالیا، آلمان، برزیل، عمان، سریلانکا و بلاروس عمده کشورهایی هستند که کالاهای ساخته شده در آن‌ها از طریق گمرکات استان قم وارد کشور شده‌ است.

در بخش صنعت قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، درودگران، فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است که هر کدام از آنها موقعیت ممتازی برای توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار