کد خبر: ۱۰۶۵۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵ 05 September 2022
به گزارش تابناک همدان،  روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «رنج برجام از فقدان اراده» به قلم جعفر گلابی این گونه آورده است: یادش بخیر، وقتی برجام امضا و اجرا شد همه به جز اسراییل و افراطیون برنده شدند و وقتی ترامپ از برجام خارج شد امریکا فقط در زجر مردم ایران موفق شد والا در متوقف ساختن برنامه هسته‌ای ایران کاملا باخت. حالا طرفین در حال آخرین چانه‌زنی‌ها هستند تا امتیاز بیشتری کسب کنند، چانه‌زنی‌هایی که گاهی حواشی میدانی مثلا در آب‌های خلیج فارس یا دریای سرخ و حتی اصطکاک نظامی در سوریه پیدا می‌کند و نشان‌دهنده حساسیت بسیار بالای مناقشه هسته‌ای غرب با ایران است. برخلاف دوره پیشین مذاکرات در دولت‌های روحانی و اوباما که دوطرف اراده‌ای قاطع و روشن برای رسیدن به نتیجه داشتند و از خود انعطاف نشان می‌دادند در دور جدید این اراده به چشم نمی‌خورد و گویا کوچک‌ترین مسائل هم می‌تواند کل مذاکرات را متوقف یا ماه‌ها به تعویق بیندازد. امریکا به اندازه اسراییل و خصوصا اروپا نگران پیشرفت‌های هسته‌ای ایران نیست و ایران هم به هر حال به نوعی با تحریم‌ها کنار آمده است و روزگار می‌گذراند. ظاهرا دو طرف آمادگی ناگفته‌ای دارند که هفته‌ها و ماه‌ها رایزنی کنند و حتی تلاش‌های بی‌صبرانه اروپا را عقیم بگذارند. هرکدام انتظار دارند که مجموع حوادث مرتبط و غیر مرتبط اثر خود را بگذارد و جنگ دیپلماتیک را مغلوبه کند. زمستان سرد اروپا بدون گاز روسیه، ایران را امیدوار به امتیاز گرفتن بیشتر می‌کند و اوضاع وخیم اقتصادی ایران طمع امریکا را برمی‌انگیزاند که مردم به تنگ آیند و تحولی رخ دهد! این محاسبات درست باشند یا غلط تاکنون اثرساز بوده‌اند و چه‌بسا اگر حادثه بزرگی رخ ندهد زورآزمایی موجود همچنان ادامه پیدا کند و نتیجه‌ای در برنداشته باشد یا به باخت کامل یکی از طرفین منجر شود. اگر مردم ما در مضیقه نبودند و اگر انواع حوادث طبیعی و غیرطبیعی نیاز به منابع مالی برای پیشگیری و مقابله نداشتند از نظر سیاسی بهترین گزینه در حداکثر چانه‌زنی و ستاندن بیشترین امتیازات ممکن بود ولی ما در حال حاضر به واسطه تحریم‌های غیرانسانی امریکا روزانه دچار خسارت‌های بزرگ مادی و معنوی می‌شویم که جلوگیری از آنها خود یک پیروزی است و در کشور روح جدیدی می‌دمد که در برابر امتیازات موردی بزرگ و مغتنم است.

صداوسیما هرچقدر تبلیغ کند که دستاوردهای دولت رو به فزونی و مشکلات مردم رو به کاهش است تحرک لازم و ضروری در اقتصاد کشور رخ نخواهد داد. دیگر عامی‌ترین افراد هم نیاز به غور در ارقام و آمار اقتصادی ندارند، کافی است نرخ دلاروسکه را بدانند ومیزان تغییرات مثبت یا منفی، افزایش یا کاهش رفاه خودرابسنجند.
پیشرفت‌های غیرقابل بازگشت هسته‌ای ایران برگ برنده ایران درضمانت اجرایی لغو تحریم‌هاست.اگرتوافق صورت گیرد و باز هم دولت امریکا بخواهد از برجام خارج شود نتیجه‌اش ازهم‌اکنون مشخص است و به نظر نمی‌رسد که حتی تندترین رجال جمهوری‌خواه امریکا هم با همه تبلیغاتی که می‌کنند به آن تن دردهند. درواقع با امضای برجام 6 قدرت جهانی بخواهند یا نخواهند پذیرفته‌اند که برهم زدن آن ازسوی دولت بعدی امریکا یعنی اعطای مجوزغنی‌سازی صددرصدی به ایران است.
در چنین شرایطی به نتیجه رساندن برجام واقعا یک برد تمام‌یار و بدون ضرر برای ایران است. اقدام در برابر اقدام حتی لازم نیست در مفاد توافق ذکر شود، تهران می‌تواند پیش یا پس از امضای برجام طی یک بیانیه رسمی اعلام کند که اگر امریکا بار دیگر بر سر مسائل هسته‌ای تحریمی متوجه ایران کند یا همه تحریم‌ها را برگرداند معنایش مجازشدن جمهوری اسلامی برای برداشتن همه محدودیت‌های اتمی است. چنین اقدامی حتی امکان اقناع افکار عمومی جهان را در بردارد که نباید از چنین فرصتی غفلت کرد، با این تفاوت که این‌بار ضمانت اجرایی مهم و فیصله بخش را هم در بردارد. در مقابل اگرایران از خود انعطاف نشان ندهد این فرصت از دست می‌رود وتوپ درزمین تهران قرارخواهد گرفت و غول‌های تبلیغاتی که اکثرا متعلق به امریکا هستند این توان را دارند که بن‌بست مذاکرات را به ایران نسبت دهند و نادیده گرفتن محدودیت‌های هسته‌ای را برای ملت ایران پرهزینه کنند. اتفاقا حتی در چارچوب دشمنی با امریکا خلع سلاح او برای ادامه فشارهای اقتصادی علیه مردم ایران همان مشت کوبنده‌ای است که انقلابیون همواره مایلند آن را بر دهان کاخ سفید بکوبند. آیا سوپرانقلابی‌های ضد امپریالیسم خوش‌تر دارند که امریکا بتواند دوباره اجماع جهانی ایجاد کندو شورای امنیت سازمان ملل را در مقابل ایران قرار دهد و همچنان اقتصاد و معیشت مردم را زیر منگنه نگاه دارد؟ اگر چنین است آن را صریحا به مردم بگویند تا افکارعمومی قضاوت خود را بکند. مسلما روسیه و چین درنهایت مایل به تجهیز ایران به سلاح هسته‌ای نیستند و اگر اوضاع رو به تندی رود نهایتا سکوت خواهند کرد.دراین صورت حتی دور زدن و خنثی‌سازی تحریم‌ها مشکل‌تر خواهد شد و باز هم فشار آن متوجه مردم خواهد بود. همان مردمی که در مناقشه کنونی مهم‌تر از همه‌چیز هستند و منافع آنها در مذاکرات مشخص می‌شود. پیروزی در مذاکرات به اراده جدی نیاز دارد که اگر حاصل نشود شرایط دلخواه هیچگاه به دست نمی‌آید. توافق خوب درلغوهرچه زودترتحریم‌هاست واتفاق بد ادامه فشاربه مردم ایران و تعلیق اموراقتصادی و توقف صدها طرح و پروژه ضروری کشور است. مسوولان در محاسبات خود باید همه‌چیز ازجمله تغییرات خطرناک اقلیم را بگنجانند و از سیل هولناکی که در پاکستان رخ داد و بیش از 1000 کشته برجا گذاشت و بالاتر از 10 میلیارد دلارخسارت به بارآورد عبرت بگیرند که وقت تنگ است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار