مدیرکل گمرک اهواز گفت: ۷.۵میلیون تن کالاهای غیرنفتی به ارزش سه میلیارد و ۳۶۲ میلیون دلار در پنج ماه امسال از واحدهای گمرکی خوزستان به خارج از کشور صادر شده است.
کد خبر: ۱۰۶۴۷۶۹
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۹ 30 August 2022

به گزارش خبرنگار ایرنا بهروز قره‌بیگی روز سه‌شنبه در هفتمین و آخرین روز هفته دولت در نشست خبری با اصحاب رسانه در سرسرای اداری گمرکات خوزستان در اهواز افزود: این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزنی ۱۶درصد و به لحاظ ارزشی ۲۷ درصد رشد را نشان می دهد.

وی پلی اتیلن، شمش فولادی، آمونیاک، روغن صنعتی و محصولات و فراورده های کشاورزی را مهمترین کالاهای صادراتی از واحدهای گمرکی خوزستان اعلام کرد و افزود: کشورهای چین، امارات متحده عربی، عراق، ترکیه و هندوستان مهمترین مقاصد کالاهای صادراتی از گمرکات خوزستان بوده‌اند.

وی با بیان اینکه این پنج کشور ۸۴ درصد کل صادرات کالاهای غیرنفتی از گمرکات خوزستان را به خود اختصاص دادند، افزود: سهم ۲۰ کشور دیگر تنها ۱۶ درصد کل حجم کالاهای صادراتی از گمرکات خوزستان بوده است. 

 

سهم ۱۸درصدی گمرکات خوزستان از کالاهای وارداتی به کشور

ناظر گمرکات خوزستان گفت: در پنج ماه امسال هفت میلیون و ۲۳هزار تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۲۳۶میلیون دلار از طریق گمرکات خوزستان وارد کشور شده است که از نظر ارزشی در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۱درصد رشد را نشان می‌دهد.

قره بیگی افزود: ۱۸ درصد حجم کل واردات کالا به کشور از طریق گمرکات خوزستان صورت گرفته است.

وی گفت: بیشتر کالاهای وارداتی از کشورهای برزیل، روسیه، چین، امارات متحده عربی و آلمان بوده است.

ذرت دانه ای، کنجاله، دانه روغنی سویا، گندم، شکر، مواد اولیه و سرمایه ای، وسایل مکانیکی و صنعتی مهمترین اقلام وارداتی به کشور از طریق واحدهای گمرکی خوزستان بوده است.

به گفته وی ۷۰تا ۸۰درصد حجم کالاهای اساسی مورد نیاز کشور از طریق بنادر و گمرکات خوزستان وارد می‌شود.  

 

صادرات ۴۴۱میلیون دلار کالا به عراق

ناظر گمرکات خوزستان گفت: در پنج ماه امسال ۲ میلیون و ۳۲۷هزار تن انواع کالا به ارزش ۴۴۱میلیون دلار از گمرکات خوزستان به عراق صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نطر وزنی ۳۳ درصد و از لحاظ ارزشی ۳۲درصد افزایش داشته است.

به گفته قره‌بیگی عمده کالاهای صادراتی به عراق محصولات کشاورزی، موادغذایی، تره‌بار، آهن آلات، مصالح ساختمانی، کاشی و سرامیک بوده که از عموما" از گمرک های چذابه و شلمچه و مرز دریایی خرمشهر صادر شده است.

 

رشد ۱۲۳ درصدی درآمد عمومی گمرکات خوزستان

ناظر گمرکات خوزستان گفت:در پنج ماه امسال حجم درآمد عمومی گمرکات خوزستان ۴۶هزار میلیارد ریال بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۲۳درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه گمرکات خوزستان از نظر درآمدی در کشور رتبه اول را دارند افزود:۲۷درصد کل درآمد گمرکات کشور در استان خوزستان وصول می شودکه این نشان دهنده جایگاه ممتاز خوزستان به لحاظ اقتصادی ودرآمدزایی برای کشور است.

 

خوزستان از نظر حجم تجارت خارجی در جایگاه دوم کشوری است

ناظر گمرکات خوزستان گفت: گمرکات خوزستان از نظر حجم (وزن) تجارت خارجی در جایگاه نخست ولی از نظر ارزش تجارت در جایگاه دوم کشوری است.

وی مجموع حجم تجارت خارجی در گمرکات خوزستان را ۱۴ میلیون و ۵۱۳ هزار تن به ارزش هفت میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بیان کرد و افزود: این حجم تجارت (صادرات و واردات) از نظر وزنی ۲ درصد و از نظر ارزشی ۱۸ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

 

تردد مسافران از گمرکات خوزستان

قره بیگی با اشاره به اینکه برخی واحدهای گمرکی خوزستان به لحاظ حجم کاری به صورت شبانه روزی مشغول خدمت رسانی به صاحبان کالا و تولید کشور هستند، افزود: در پنج ماه امسال ۴۱۴ هزار مسافر ورودی و ۴۰۴هزار مسافر خروجی در گمرکات خوزستان ثبت شده است.

به گفته ناظر گمرکات خوزستان بیشتر مسافران ورودی در آبادان، اهواز (فرودگاه شهید قاسم سلیمانی )، چذابه، شلمچه و مرز دریایی خرمشهر بوده است.

 

برخورد با پدیده قاچاق کالا

ناظر گمرکات خوزستان با اشاره به برخورد قانونی و نظام مند با پدیده قاچاق کالا که به تولید و اشتغال ملی آسیب می زند گفت: امسال ۲۴۸فقره قاچاق کالا در گمرکات خوزستان جهت تعیین تکلیف به دستگاه قضایی ارجاع شده که بیشتر موارد قاچاق در اهواز بوده است.

وی گفت: البته دستگاه‌ها و نهادهای دیگر همچون دریابانی، مرزبانی، بسیج ، دستگاه امنیتی و سپاه نیز در کشف کالای قاچاق دخیل هستند که پرونده های آنان به صورت جداگانه به مراجع قضایی ارسال می‌شود.

قره‌بیگی بر شفاف سازی عملکرد دستگاه های اجرایی به منظور تنویر افکار عمومی تاکید کرد و افزود: رسانه ها نقش مهمی در این شفاف سازی دارند. 

برچسب ها: صادرات ، مرز شلمچه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار