سرقت سیم‌های برق و خسارات مالی که این معضل به مالکان مسکونی و شرکت برق قم وارد می‌کند، بیانگر نوعی تخریب سرمایه‌های ملی و اموال مردمی است.
کد خبر: ۱۰۶۳۱۵۶
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۴ 23 August 2022

به گزارش تابناک قم، سرقت یکی از رایج‌ترین جرایم است که ضربه به اموال عمومی و خصوصی نتیجه آن می‌باشد و ارتباط مستقیمی با وضعیت اقتصادی جامعه دارد؛ در چند سال گذشته شهر قم با معضل سرقت سیم‌های برق مواجه شده که ضربه جدی به شبکه برق‌رسانی و همچنین آسیب به اموال شهروندان زده است.

به‌طور معمول می‌توان سرقت تجهیزات را به کمبود امنیت حفاظتی و در بعضی موارد به تساهل در برخورد با سارقان نسبت داد؛ از این‌رو باید تمامی موارد ایمنی را برای حفاظت از شبکه‌های گران‌قیمت برق به کار برد.

یکی از دلایل تمایل سارقان به سرقت سیم‌های برق که از جنس مس است، ارزش ریالی بالای مس می‌باشد؛ مس فلز گران‌بهایی است که در صنعت برق کاربرد بالایی دارد؛ البته جایگزین کردن مس با کابل‌های خودنگهدار راهکار مناسب برای جلوگیری از ضربه به اموال عمومی و خصوصی است.

به گفته کارشناسان امور برق، در صورتی‌که کابل‌های خودنگهدار جایگزین کابل‌های مسی شود، مساله سرقت سیم‌های برق تا حدودی حل خواهد شد، چراکه امکان سرقت کابل‌های خود نگهدار بسیار پایین است.

پایین بودن ارزش ریالی کابل‌های خودنگهدار که از جنس آلومینیوم است، باعث می‌شود این نوع کابل‌ها ارزش سرقت نداشته باشد.

این مساله در حالی است که در برخی مناطق شهر قم شاهد هستیم با وجود سرقت سیم‌های مسی، شرکت برق به‌جای استفاده از کابل‌های خود نگهدار، بار دیگر از سیم‌های مسی در آن منطقه استفاده نموده است.

بر اساس اطلاعاتی که بتازگی به دست خبرنگار ایرنا رسیده است، گزارش سرقت سیم‌های مسی شبکه فشار ضعیف برق توسط سارقین از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا انتهای تیرماه به مدت ۴ ماه بیش از چهار میلیارد تومان برآورد شده است.

به‌طور مثال شبکه مسی سرقتی در منطقه یک به متراژ ۱۹ هزار و ۷۶۹ متر معادل ۲۸/۶۰۹۰ کیلوگرم است که با احتساب سیم مسی کیلویی ۲۵۰ هزار تومان جمعا به مبلغ بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تخمین زده می‌شود.

با این‌روال سالانه چیزی حدود ۱۲ میلیارد تومان فقط در مناطق به غیر از اقماری‌ها از شبکه فشار ضعیف سیم مسی به سرقت می‌رود؛ سرقت سایر تجهیزات برقی اعم از تجهیزات پست‌های برق و تجهیزات برق شبکه فشار متوسط نیز در این آمار محاسبه نشده است.

دستگیری بیش از ۵۰ سارق سیم و کابل برق در قم

فرمانده انتظامی شهرستان قم به خبرنگار ایرنا گفت: راحت‌ترین سرقت در قم سرقت کابل برق است، زیرا شاکی خصوصی ندارد و شرکت برق نیز پیگیری لازم را نمی‌کند.

سرهنگ امیر مختاری افزود: در چند ماه گذشته بیش از ۵۰ سارق سیم و کابل برق دستگیر شده‌اند و شرکت برق نیز در ازای جبران خسارت، رضایت به آزادی آن‌ها داده است.

به گفته وی، معتادان و افرادی که در مسائل مربوط به برق تبحر دارند، بیشترین سارقان کابل‌های برق هستند.

وی به راه‌اندازی پلیس محله توسط شرکت برق اشاره و خاطرنشان کرد: پلیس محله شرکت برق زمانی ارزش دارد که با هماهنگی نیروی انتظامی باشد تا کارآیی داشته باشد.

فرمانده انتظامی شهرستان قم با اشاره به نارضایتی نیروی انتظامی از همکاری نکردن شرکت برق، بیان کرد: نیروی انتظامی پیشنهاد داده که گشت مشترکی با شرکت برق در مناطقی که بیشترین سرقت صورت می‌گیرد، انجام شود.

وی با اشاره به خسارت‌های سرقت برق به لوازم برقی منازل، افزود: در مناطقی از جمله نیروگاه و شهرک قدس بیشترین موارد سرقتی رخ می‌دهد.

وی اضافه کرد: بتازگی زن‌وشوهری در این خصوص دستگیر شده و اعتراف کرده‌اند که در منطقه پیام نور ۱۳ فقره سرقت سیم و کابل برق انجام داده‌اند.

مختاری تاکید کرد: اداره برق لازم است نسبت به مجازات سارقان پیگیری جدی‌تری داشته باشد.

گفتنی است پیگیری‌های خبرنگار ایرنا برای دریافت پاسخ شرکت توزیع نیروی برق قم بی‌نتیجه ماند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار