جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر در استان و به خصوص کلانشهر کرمانشاه پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم به صورت جدی در دستور کار مسوولان ارشد استان قرار گرفت و در جدیدترین تصمیمات در راستای اجرای این طرح، با دستور استاندار مکانی برای نگهداری این افراد در نظر گرفته شده است.
کد خبر: ۱۰۶۳۰۲۸
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۸ 22 August 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا؛ استاندار کرمانشاه در جلسه شورای اداری استان که یکشنبه شب در سالن اجتماعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی برگزار شد، با تاکید بر سالم سازی محیط زندگی از هرگونه ناهنجاری، افزود: معتادان متجاهر را باید هرچه سریعتر در سطح استان جمع آوری کنیم.

وی با بیان اینکه یک ساختمان مربوط به سازمان جهاد کشاورزی در شهر کرمانشاه به عنوان اموال مازاد در لیست فروش قرار گرفته است از مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان خواست این ساختمان را از لیست فروش خارج کند تا به محل نگهداری معتادان متجاهر تبدیل شود.

آنچنان که سرپرست ستاد مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه در نشست خبری ماه گذشته اعلام کرد یکی از مهمترین برنامه‌ها این ستاد ساماندهی و جمع آوری ۲۵۰ معتاد متجاهر در سطح استان است و گفت: تاکنون بیش از هزار و ۲۰۰ معتاد متجاهر در سطح استان جمع آوری و ساماندهی شده است.

«کیوان گل‌آوری» همچنین آمار تقریبی معتادان کشور را بیش از چهار میلیون نفر اعلام کرد و افزود: این آمار در استان کرمانشاه بیش از ۸۰ هزار نفر است و از این تعداد حدود ۲ هزار نفر معتاد متجاهر است که بیشترین آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مانند جرایم خرده سطح شهر از ناحیه این تعداد قلیل رخ می‌دهد.

استاندار کرمانشاه در ادامه سخنانش همچنین با استناد به آمار‌های رسمی با بیان اینکه متاسفانه در شهر کرمانشاه شمار زیادی معتاد متجاهر داریم، گفت: این افراد باید جمع آوری و ساماندهی شود و در مکان جدید باید تلاش شود اعتیاد را ترک کنند.

نماینده عالی دولت در استان کرمانشاه با بیان اینکه ساختمان جدید باید هرچه سریعتر تجهیز و آماده نگهداری معتادان متجاهر شود، افزود: در این مکان امکانات اولیه برای نگهداری از این افراد از جمله حمام و وعده‌های غذای گرم در نظر گرفته شود و تلاش شود اعتیاد خود را نیز ترک کنند و به دامن جامعه بازگردند.

امیری مقدم از شهرداری کرمانشاه نیز خواست برای جمع آوری و ساماندهی کمک کند و یادآوری کرد که مکان دیگری در شهر کرمانشاه برای این موضوع در نظر گرفته شده و در مجموع می‌توان بیش از ۲ هزار معتاد متجاهر را در این مکان‌ها ساماندهی کرد.

وی با اظهار تاسف عمیق از وضعیت آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد در شهر کرمانشاه از مدیران خواست گشتی در شهر بزنند و ببینند چه بر سر این شهر آمده است و در خرابه‌های برخی از محلات شهر با چه صحنه‌هایی روبرو می‌شوند.

استاندار کرمانشاه همچنین از مدیران دستگاه‌های اجرایی خواست نسبت به رفع مشکلات مردم تلاش بیشتری کنند و تاکید کرد نباید اجازه رشد آسیب‌های اجتماعی را در استان بدهیم.

سرپرست فرمانداری شهرستان کرمانشاه نیز در بازدید از کمپ ماده ۱۶ بهزیستی کرمانشاه و مجموعه اردوگاهی چشمه سفید با اعلام اینکه معتادان متجاهر با همکاری تمام دستگاه‌های مرتبط از سطح شهر کرمانشاه جمع‌آوری می‌شوند، گفت: این ۲ مجموعه برای نگهداری و درمان معتادان متجاهر دارای امکانات مناسب، ولی ناکافی هستند.

«ابراهیم رحیمی زنگنه» با بیان اینکه جمع‌آوری معتادان متجاهر از سطح شهر کرمانشاه خواست عموم مردم است، افزود: در سفر وزیر کشور به کرمانشاه موضوع جمع‌آوری معتادان متجاهر مطرح شد و پیرو دستور آقای وحیدی، اقدامات لازم برای اجرای این برنامه در حال انجام است.

وی با اشاره به برآورد‌های انجام شده در رابطه با تعداد معتادان متجاهر در سطح شهر کرمانشاه تأکید کرد: در بازدید امروز مشخص شد که با وجود امکانات مناسب در کمپ ماده ۱۶ بهزیستی، ظرفیت این مجتمع تکمیل است که با تجهیز یکی از سوله‌ها ظرفیت این مرکز افزایش می‌یابد.

سرپرست فرمانداری کرمانشاه از اختصاص پنج میلیارد ریال برای افزایش ظرفیت کمپ ماده ۱۶ بهزیستی کرمانشاه خبر داد و افزود: با اختصاص این مبلغ و تغییر کاربری و تجهیز یکی از سوله‌های این مجتمع امکان نگهداری تعداد بیشتری از معتادان در این کمپ وجود خواهد داشت.

وی با اشاره به مشکلات موجود در کمپ ماده ۱۶ بهزیستی کرمانشاه و مجموعه اردوگاهی چشمه سفید گفت: در بازدید امروز و گفتگو با مدیران این ۲ مجموعه بخشی از مشکلات موجود احصا شد که از طریق فرمانداری و در ارتباط با سایر دستگاه‌ها سعی در برطرف کردن آن‌ها خواهیم داشت.

سرپرست فرمانداری کرمانشاه از اختصاص ۴۰ میلیارد ریال بودجه برای فاضلاب مجموعه اردوگاهی چشمه سفید خبر داد و افزود: با مصوبه کمیته برنامه و بودجه فرمانداری کرمانشاه این مبلغ به این مجموعه اختصاص یافت و شهرداری نیز بقیه اعتبار لازم برای ساماندهی فاصلاب چشمه سفید را اختصاص خواهد داد.

رحیمی زنگنه با بیان اینکه جمع‌آوری متعادان متجاهر از سطح کرمانشاه بخش نخست کار است بیان کرد: بازگشت این گروه به زندگی عادی یک فرآیند خواهد بود که از جمع‌آوری، درمان، مراقبت و حمایت تشکیل شده است و این فرآیند نیازمند هم‌افزایی چندین دستگاه اجرایی است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه نیز در نشست خبری گفت: ما در استان کمپ ماده ۱۶ برای ترک و نگهداری از معتادان متجاهر را داریم که الان خیلی بیشتر از ظرفیت آن یعنی ۷۰۰ نفر در آن نگهداری می‌شود و این نیز اصلا جوابگو تعداد زیاد معتادان متجاهر شهر ما نیست، حدقل باید این ظرفیت ماده ۱۶ برای نگهداری از معتادان متجاهر به ۲ برابر برسد.

دکتر «فرحناز محمدی» در ادامه در بحث پیشگیری از اعتیاد نیز افزود: این کار بدون توانمندسازی شغلی معتادان ترک کرده، بی فایده و فقط صرف هزینه است و تا زمانی که به فکر توانمندسازی آنان باشیم و این چرخه ترک اعتیاد تکمیل نیست و هرکاری کنیم بی فایده است، چون تجربه زیاد نشان داده آن‌ها دوباره به دام اعتیاد به دلیل بیکاری گرفتار می‌شوند.

نظام جمهوری اسلامی ایران سه هزار و ۸۱۳ شهید و ۱۲ هزار و ۵۰۰ جانبار در راه مبارزه با مواد مخدر تقدیم کرده است و ثابت کرده در این راه ثابت قدم و مصمم است.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۰ روستا دارد.

کلانشهر کرمانشاه نیز یک میلیون نفر ساکن در هشت منطقه شهری دارد و حدود ۳۵۰ هزار نفر از این جمعیت نیز در حاشیه شهر سکونت دارند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار