قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی همدان از تولید 4 میلیون و 600 هزار تن محصول کشاورزی تا پایان سال زراعی 92 در این استان خبر داد.
کد خبر: ۱۰۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۳ 05 March 2015

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی همدان از تولید 4 میلیون و 600 هزار تن محصول کشاورزی تا پایان سال زراعی 92 در این استان خبر داد.

به گزارش فارس ، محمدرضا ابراهیمی در همایش استانی روش ‌های نوین کشت در راستای مصرف بهینه آب و افزایش تولید اظهار کرد: استان همدان با یک ‌میلیون و 900 هزار هکتار مساحت، 1.2 درصد از خاک کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه 720 هزار هکتار از اراضی استان قابلیت کشاورزی را دارد، افزود: 72 هزار هکتار از این اراضی در قالب باغات و 645 هزار هکتار آن اراضی زراعی است که 237 هزار هکتار آن آبی و مابقی دیم است.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: در پایان سال زراعی گذشته، 4 میلیون و 600 هزار تن محصول کشاورزی در استان همدان تولید و به بازار عرضه شده است.

وی با اشاره به اینکه این میزان محصول تولید شده در استان، 4.5 درصد تولید کشور را در برمی ‌گیرد، تصریح کرد: نقش استان در تأمین امنیت غذایی به عنوان نخستین امنیت اجتماعی، بسیار تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه از مجموع 12 محصول راهبردی کشور، هشت محصول در استان تولید می ‌شود، ابراز کرد: استان همدان در تولید محصولات استراتژیک کشور دارای رتبه‌ های بالایی است.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه تراکم نسبی جمعیت در استان، برابر 90 نفر در هر کیلومتر است، تصریح کرد: تراکم نسبی در کشور 46 نفر است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 142 هزار بهره ‌بردار در این استان فعالیت می‌ کنند، گفت: در بخش زراعت 94 هزار نفر، در بخش باغی 87 هزار و 500 هزار نفر و در بخش طیور 69 هزار و 500 مشغول فعالیت هستند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه قریب 28 درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی است، اظهار کرد: میزان اشتغال کشور در این بخش 20 درصد است.

وی بیان کرد: 61 درصد بهره‌  برداران استان همدان دارای زمینی کمتر از پنج هکتار هستند و 29.5 درصد دیگر از بهره ‌برداران کمتر از یک هکتار زمین دارند.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی همدان با اشاره به اینکه سرانه زمین کشاورزی آبی در زراعت دو هکتار است، خاطرنشان کرد: سرانه زمین کشاورزی در دیم هفت هکتار، در باغات 7.0 هکتار است و این بدان معناست که بهره ‌برداری کاملاً خرد در استان وجود دارد.

وی ادامه داد: بیش از 68 درصد اقلیم استان اقلیم «ایرانی ـ تورانی» نیمه‌ خشک با وضعیت هوایی معتدل سردسیر بوده و بیشترین نا همواری‌ ها را دارد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه 39 درصد از اراضی همدان دارای قابلیت کشاورزی است، افزود: میزان استحصال آب در استان به دلیل بارش و نزولات جوی، 6.5 تا هفت میلیارد متر مکعب است که از این میزان بیش از یک میلیارد متر مکعب از استان خارج و قریب به 3 میلیارد متر مکعب آن در قالب بهره‌ برداری از سفره‌های زیرزمینی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 70 درصد آب‌ های استان برداشت می ‌شود که باید در بهترین شرایط باید این رقم 30 درصد باشد، ابراز کرد: این میزان برداشت شرایط خطرناکی را به وجود آورده و برداشت بی‌ رویه تعادل را برهم زده است.

قائم‌ مقام سازمان جهاد کشاورزی همدان بر مدیریت در حوزه کشاورزی تأکید کرد و گفت: با توجه به اینکه کشاورزی بر اشتغال، ارزش افزوده، تولید و توسعه کشور تأثیر دارد لذا مدیریت صحیح کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در پایان تأکید کرد: کشاورزان و بهره‌ برداران عملکرد در واحد آب را در کنار عملکرد در واحد سطح در دستور کار خود قرار دهند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار