تلاش جهادی مسئولان برای رفع تنش آبی در شالیزارهای گیلان
کد خبر: ۱۰۵۶۹۰۵
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴ 18 July 2022

استاندار در نشست با فرمانداران و اعضای قرارگاه مدیریت آب کشاورزی گیلان : کمتر از یک درصد شالیزارهای گیلان دچار کم آبی هستند.

به گزارش تابناک گیلان ؛ استاندار در نشست با فرمانداران و اعضای قرارگاه مدیریت آب کشاورزی گیلان از تلاش جهادی مسئولان برای رفع تنش آبی در کمتر از یک درصد شالیزارهای گیلان و لغو مرخصی اعضای قرارگاه‌های مدیریت آب کشاورزی تا پایان فصل آبیاری خبر داد و گفت: آبرسانی به شالیزارها طبق برنامه استمرار دارد و در این مسیر صرفه‌جویی و مراقبت برنجکاران نیز مورد انتظار است.
دکتر اسدالله عباسی گفت: کاهش ۵۰۰ میلیون مترمکعبی ذخیره آب سد سفیدرود در مقایسه با مدت مشابه پارسال که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب بود، کاهش محسوس بارش به میزان ۴۲ درصد که در 20 سال اخیر بی سابقه بود و ذخیره ناکافی برف در مناطق کوهستانی برای افزایش ذخایر آبی، سبب شد تا برای حل معضل کم آی کشاورزی قرارگاه جهادی مدیریت آب کشاورزی در گیلان ایجاد شود.
وی افزود : اسفند پارسال با توجه به پیش بینی های کارشناسان حوزه کشاورزی و آب در تهران و گیلان، توصیه شد حدود ۶۰ هزار هکتار از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار گیلان به دلیل کمبود آب، کشت نشود و با بیمه کشاورزی خسارت وارده جبران شود که این موضوع برای استانی کشاورزی غیرقابل قبول بود.
وی افزود : تاکنون از همه ظرفیت های موجود در گیلان برای مدیریت صحیح آب کشاورزی استفاده شده و این تلاش ها تا پایان فصل زراعی امسال تداوم دارد.
وی با تاکید بر اینکه فرمانداران بعنوان روسای قرارگاه های جهادی آب در شهرستان‌ها پای‌کار هستند، گفت: همکاری برنجکاران در اجرای درست زمان‌بندی عملیات فصل زراعی نیز در کاهش آسیب‌های کشاورزی مؤثر بوده است.
استاندار افزود : با توجه به ذخیره خوب آب موجود؛ تا دو تا سه هفته آینده آبرسانی بر اساس برنامه ادامه خواهد داشت.
وی خطاب به فرمانداران خاطر نشان کرد: برای توزیع مناسب آب کشاورزی با همکاری مردم در مناطقی که میراب ندارند بخشداران و دهیاران خودشان میراب شده و عادلانه آب را در شالیزارها تقسیم کنند.
دکتر اسدالله عباسی تلاقی تلاش مسئولان با همراهی مردم را نقطه عطف رفع مشکلات دانست و افزود: امیدوارم به فضل الهی با برداشت محصول برنج با کیفیت از نظر کمی و کیفی، رضایت کشاورزان زحمتکش حاصل شود.
وی از صدا و سیما و رسانه های استان در اطلاع رسانی مناسب به مردم و همراهی با قرارگاه جهادی مدیریت آب کشاورزی گیلان نیز قدردانی کرد.
در این جلسه که مدیران استانی عضو قرارگاه جهادی مدیریت آب کشاورزی گیلان و فرمانداران حضور داشتند، تعدادی از اعضا، گزارش اقدامات خود را ارائه کردند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار