در راستای طرح مردمی‌سازی ارتقاء سلامت و بهداشت مواد غذایی، اولین نشست هم‌اندیشی دامپزشکی و نمایندگان نهادهایِ دینی و اقشار اجتماعی در ایلام برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۵۵۷۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰ 12 July 2022

به گزارش تابناک ایلام؛ دکتر یونس احمدی، سرپرست اداره کل دامپزشکی استان ایلام با اشاره به جایگاه پرورش و صنعت دام که از گذشته‌های دور فرصت‌های اقتصادی بی‌شماری برای مردم ایجاد کرده‌ است، اظهار کرد: امروز در موضوع ارتقاءِ سلامت غذا بخصوص مصرف گوشت و فرآورده‌های خام دامی برنامه‌هایی در بخش اداری در حال اجراست تا مواد غذایی با بهداشت و سلامت کامل به دست مردم برسد.

وی افزود: در این ارتباط ما با مسائلی عمدتاً بومی به خصوص در موضوع کشتار بهداشتی دام‌ها مواجه هستیم که لازم است طرح هایِ موجود گسترش کمی و کیفی یافته و از اصل افزایش سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و انسانی استفاده کنیم.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان ایلام تصریح کرد: به عنوان مثال پشتیبانی و پیش‌قدمی نهادهای اجتماعی و اثرگذار مانند جامعۀ طلاب و روحانیون، بسیج، ایثارگران، جهادگران و همچنین دانشگاهیان، فرهنگیان و اصناف و بازاریان در این طرح‌ها و ورود به بحث و گفتگو با مردم برای توجه به بهداشت مواد غذایی و تهیه آن از مراکز مجاز با رعایت استانداردها می‌تواند به افزایش بهره‌وری و کاهش زمان برای اثرگذاری این طرح‌ها کمک کند.

دکتر مرتضی شمس معاون پژوهشی مرکز تحقیقات بیمارهای مشترک انسان و دام دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز در این جلسه با اشاره به اینکه یکی از بخش‌های فعال در این دانشگاه مرکز بیماری‌های مشترک است، عنوان کرد: از بیش از ۱۷۰۰ بیماری عفونی شناخته شده حدود ۷۰۰ مورد آنها بیماری مشترک بین انسان و دام محسوب می شود.

وی گفت: برخی از زئونوزها یا بیمارهای مشترک انسان و دام به صورت معناداری آمار بیشتری در استان دارند که این امر نشان می‌دهد برای پرورش و ارتباط پایدار و بی خطر با دام و اطمینان از سلامت آنها و همچنین کشتار بهداشتی دام‌ها و استفاده از فرآورده‌های خام دامی سالم نیازمند فعالیت بیشتری در استان هستیم.

در این جلسه همچنین حجت‌الاسلام احمدی، سردار قاسمی، داوودی نصر، شریفی‌فر و پیری به نمایندگی از جامعه طلاب، روحانیون، رزمندگان، ایثارگران، فرهنگیان و بازاریان استان طی سخنانی با استقبال از اجرای چنین طرحهایی مطالبی در خصوص ضرورت حمایت از امر دامپروری در استان و تلاش و مدیریت جهادی در قالب اقتصاد مقاومتی و همچنین استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان، تأکید بر مسأله محوری، بروز رسانی سیستم های ارتباطی با دامداران، تأکید بر مخاطرات حوزه دام و دامپزشکی استان و ضرورت بازبینیِ آنها، ایجاد صنف برای امر کشتار دام و برگزاری کلاسهای آموزشی در این زمینه و بومی سازی قواعد کشور در راستای تقویت سرمایه دامی استان و ارتقاء سلامت غذایی و رضایتمندی مردمی تأکید کرد. /ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار