کد خبر: ۱۰۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۷ 04 March 2015

به گزارش تابناک ارومیه به نقل از اروم نیوز،توازون خروج ایرانیها از کشور به قصد مسافرت و تفریح سنگین تر از ورود خارجیان به ایران بدین منظور است.

این را آمار هفت میلیون گردشگر ایرانی که سال 93 به قصد زیارت و سیاحت از کشورمان خارج شدند، تائید می‌کند.

براساس این آمار در شش ماهه اول سال 93 ،سه میلیون و 604 هزارو 257 گردشگر ایرانی از کشور خارج شده اند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که سه میلیون و 432 هزار و 773 گردشگر خروجی بوده، افزایش داشته است.

سفر هموطنان به خارج از کشور موضوع بحث نیست .آنچه مورد بحث است خروج ارزهایی است که به همراه این مسافران از کشور خارج شده و به جیب کشورهای میزبان ریخته میشود.

آمارهای سازمان گردشگری در سال 93 از خروج 10 میلیارد دلار ارز از کشور در جریان سفر هفت میلیون تن از شهروندان به خارج از کشور حکایت می کند.

طی چندسال گذشته براثر کاهش ارزش پول ملی کشور در مقابل دلار پیش بینی می شد هزینه سفرهای خارجی در مقایسه با سفرهای داخلی بیشتر باشد اما جدیدترین واکاوی هزینه ها نشان میدهد تورهای گردشگری خارجی همچنان هزینه های کمتری در مقایسه با تورهای داخلی دارند.

براساس اطلاعیه های منتشر شده در رسانه های داخلی هم اکنون هزینه تور کیش در نوروز 94، با دو شب اقامت در هتل 5 ستاره، 910 هزارتومان است در حالی که تور آنتالیا در نوروز 94با پنج شب اقامت در هتل 3 ستاره، یک میلیون و 100 هزارتومان است.

وقتی تورهای داخلی با همدستی صاحبان هتل ها به دلیل فرارسیدن نوروز، قیمت های خود را تصاعدی بالا می برند مشخص است که گردشگر ایرانی با یک حساب سرانگشتی ترجیح میدهد به خارج از کشور سفر کند تا با یک تیر دو نشان بزند هم یک سفر خارجی رفته باشد و هم خدمات و امکانات بهتری در اختیار داشته باشد.

عباس گلدوست، عضو هیات مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، نیز با یادآوری این شرایط می گوید: نوروز امسال هزینه یک هفته سفر به کیش با یک هفته سفر به استانبول برابری می کرد.

از سوی دیگر تبلیغات در جذب توریست نقش مهمی ایفاء میکند و مسافران را برای سفر به آن مناطق تشویق میکند.بطوریکه با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی قریب به اتفاق شبکه های ماهواره ای با نشان دادن جاذبه های گردشگری کشورهای ترکیه، آنتالیا، آذربایجان، مالزی و غیره تلاش می کنند گردشگران ایرانی را برای سفر به این کشور ها ترغیب کنند.

علاوه بر هزینه های تقریباً برابر تورهای داخلی و خارجی یکی از دلایل سفر گردشگران ایرانی به کشورهای همسایه بدون شک متاثر از جو رسانه ای کشورهای همسایه است.

با این وجود تبلیغات رسانه های داخلی در مقایسه با رسانه های خارجی در معرفی جاذبه های گردشگری به حدی پایین است که گمان می رود قصورات پایین بودن تعداد ورود گردشگران خارجی به کشور و خروج ایرانیان به خارج متاثر از وضعیت موجود تبلیغاتی باشد.

علیرضا محمدی کارشناس ارشد ارتباطات در این رابطه می گوید: با نیم نگاهی به رسانه های داخلی و خارجی در زمینه معرفی جاذبه های گردشگری می توان به این نتیجه رسید که رسانه های داخلی به اندازه یک دهم رسانه های خارجی در زمینه جذب توریست فعال نیستند.

وی می افزاید: تهیه و تدوین گسترده کلیپ های جذاب از مناطق سیاحتی و پخش آنها در زمانهای مهندسی شده از طریق رسانه های عمدتاً زنجیره ای نشان میدهد که دست اندرکاران شبکه های خارجی سرمایه گذاری گسترده ای برای جذب توریست ایرانی اختصاص داده اند.

محمدی تصریح کرد: اهمیت جذب توریست برای اقتصاد کشور و آسیب های فراوان خروج ارز که هرساله از ناحیه خروج توریست متوجه اقتصاد کشور می شود ضرورت سرمایه گذاری و توجه بیشتر مسئولین به موضوع گردشگری را برجسته تر می کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار