مراسم سنتی قرق شکنی که روز شکر گزاری دامداران برای بهره مندی دام‌ها از طبیعت است، امسال در مرتع چال چال لاریجان آمل با حضور دو میهمان ویژه از جمهوری چک که برای صعود به قله دماوند آمده بودند برگزار شد
کد خبر: ۱۰۴۸۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۷ 01 June 2022

همه ساله در فصل بهار با رویش گیاهان در مراتع، روستاییان آیین سنتی قرق شکنی برگزار می کنند.

مراسم سنتی قرق شکنی که روز شکر گزاری دامداران برای بهره مندی دام‌ها از طبیعت است، امسال در مرتع چال چال لاریجان آمل با حضور دو میهمان ویژه از جمهوری چک که برای صعود به قله دماوند آمده بودند برگزار شد.
هرساله مراسم قرق شکنی ۱۵ خرداد برگزار می‌شد اما امسال پنج روز زودتر برگزارشده تا دامهابیشتر در مراتع حضور داشته باشند.
حسین دهقان سرجنگلبان لاریجان با بیان اینکه پانزدهم شهریور هرسال زمان خروج دام‌ها از مراتع پارک ملی لار است گفت:سطح مراتع لاریجان حدود ۱۵۰ هزار هکتار است که با دو نیرو و یک خودرو اداره می‌شود.

وی این تعداد نیرو و خودرو را ناکافی داتست و از مدیران استانی و کشور منابع طبیعی و ابخیزداری خواستار در اختیار قرار دادن خودرو و نیروی بیشتر برای محافظت و مراقبت از مراتع لاریجان شد.
کوهستانی رئیس اداره منابع طبیعی اداره کل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری هم سطح مراتع زیر نفوذ این اداره کل را بیش از ۳۲۵ هزار هکتار اعلام کردو افزود: در مجموع مراتع مازندران ظرفیت یک میلیون واحد دامی را دارد.
رئیس صنف مرتعداران کشور در حاشیه این مراسم از طرح حمایتی دولت از دامداران و عشایر خبر داد و گفت دولت از طریق بانک کشاورزی برای حمایت از عشایر، طرح دامدار کارت را ایجاد کرده که به موجب آن به هر دامدار در قبال دریافت دامدار کارت، وام تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان با سود ده درصد پرداخت می‌ شود.

مالک پهلوان، به دامداران توصیه کرد ؛ برای دریافت دامدار کارت در تامین نهاده های دامی به جهاد کشاورزی شهرستان و بانک کشاورزی مراجعه کنند 

 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار