رییس شورای اسلامی استان اصفهان گفت: اتحادیه شهرداری‌ها باید احیا و منابع مالی آنها باید بصورت مستقیم به حساب شهرداری‌ها- نه دولت- واریز شود.
کد خبر: ۱۰۴۸۱۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۳ 30 May 2022

محمدجواد توحیدی‌راد، با اشاره به وضعیت نامناسب مالی شهرداری‌ها افزود: منابع مالی شهرداری‌ها نباید وابسته به دولت شود بلکه این منابع باید وابسته به قانون باشد و بصورت مستقیم نیز به حسابِ خودِ شهرداری‌ها واریز شود.
وی افزود: وضعیت نامناسب شهرداری‌ها نمی‌تواند با روش جاری ادامه پیدا کند و تشکیل اتحادیه شهرداری‌ها و اصلاح قوانین مدیریت شهری و شهرداری‌ها و تامین مالی آنها از مجرای قانونی ضرورت دارد.
رییس شورای اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: رکود ساخت و ساز در ایران و وابستگی بخش عظیمی از درآمد شهرداری‌ها به منابع ناپایدار ساختمانی موجب شده است تا درآمد آنها بشدت کاهش پیدا کند.

توحیدی‌راد تاکید کرد: بسیاری از شهرداری‌های کشور امروز رو به ورشکستگی بوده و آنها حتی در پرداخت حقوق کارکنان خود هم با مشکلات جدی روبه‌رو هستند. 
وی هشدار داد: اگر فکری به حال این نهادهای مدیریت شهری نشود آنها در عمل با خطر تعطیلی مواجه خواهند شد.

رییس شورای اسلامی استان اصفهان یادآور شد: این ملاحظات در حالیست که در قانون بودجه سال ۱۳۶۳ کشور، دولت مُکلف شده تا منابع درآمد پایدار شهرداری‌ها را ظرف مدت شش ماه ایجاد کند اما امروز بعد از ۳۳ سال هنوز این اقدام انجام نشده است.
توحیدی‌راد با طرح این سووال که چرا دولت به شهرداری‌ها توجه نمی‌کند، تصریح کرد: بعد از گذشت سال‌های مدید، دولت نمی‌تواند حافظ منافع شهرداری‌ها باشد که البته در هیچ کجای دنیا هم، دولت‌ها حامی منافع شهرداری‌ها نیستند.
وی تاکید کرد: دولتی شدن شهرداری‌ها، منافع آنها و بالطبع منافع مردم را به خطر می‌اندازد به همین دلیل دولت نمی‌تواند حامی خوبی برای منافع شهرداری‌ها باشد زیرا در تضاد بین منافع دولت و شهرداری‌ها، دولت‌ها مجبور می‌شوند منافع شهرداری‌ها را نادیده بگیرند.
توحیدی راد همچنین گفت: عوارض پرداختی که متعلق به شهرداری‌هاست، به حساب خزانه دولت می‌رود که البته درصد این عوارض که حق قانونی شهرداری هاست یا به آنها تخصیص داده نمی‌شود، رقم پایینی است.
وی ادامه داد: درواقع تجمیع عوارض شهرداری و واریز آن به حساب دولت موجب شده است تا دست شهرداری‌ها از حقوق قانونی‌شان کوتاه شود.
رییس شورای اسلامی استان اصفهان تاکید کرد: در زمینه ملاحظات پرسنلی باید به سمت تخصصی شدن و جذب افراد متخصصن مدیریت شهری حرکت کرد در حالی که اکنون سطح تحصیلات کارکنان شهرداری‌ها پایین است و آنها نیازمند نیروی متخصص هستند.
وی در باره شوراهای روستایی نیز بیان داشت: قانونگذار بخش عظیمی از وظایف روستاها را بر عهده شوراهای روستایی قرار داده است اما آنها تاکنون نتوانسته اند در تامین حداقل‌های مورد نیاز برای فعالیت یک عضو شورای روستا یعنی ایجاد امنیت، وسایل لازم را فراهم آورند.
توحیدی‌راد اضافه کرد: اگر ما می‌خواهیم روند مهاجرت به شهرها کُند شود باید زمینه مناسب توسعه روستاها را فراهم سازیم زیرا توسعه روستاها بدون توجه به شوراها و ایجاد زمینه برای انجام بهتر فعالیت آنها ممکن نیست. 
وی همچنین با اشاره به تورم افسار گسیخته و وضعیت نابسامان اقتصادی گفت: باید تاثیر تورم بر اداره شهرها و روستاها سنجیده شود و شورای استان اصفهان اعلام آمادگی می‌کند از طریق برگزاری همایش مشترک و نشست های تخصصی، راه‌کارهای مدیریت شهری و روستایی را در این زمینه بررسی کند. 

وی در پایان در باره ضرورت توجه به بحران‌های مبتلابه زیست محیطی استان اصفهان از جمله مساله آب، آلودگی هوا و فرونشست زمین و سوء‌مدیریت‌های چند ساله گذشته در این زمینه سخن گفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار