آیین رونمایی از سقاخانه مرمت شده چهارراه نقاشی با عنوان "شهر و سقاخانه‌هایش" به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۴۷۰۵۱
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۵ 10 May 2022

آیین رونمایی از سقاخانه چهارراه نقاشی با هدف مرمت و حفظ سقاخانه‌ها و به منظور شروع مسیری برای حفظ میراث‌‌های تاریخی اصفهان با حضور معاون فرهنگی شهردار اصفهان، سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان اصفهان و مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان برگزار شد.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان گفت: سال گذشته بخشی از کاشی‌های این سقاخانه سرقت شد که خوشبختانه به همت میراث فرهنگی کاشی‌ها پیدا شد، از همین رو از سال گذشته‌ همکاران تلاش کردند تا سقاخانه نقاشی را احیا کنند که در هفته فرهنگی اصفهان شاهد احیا و ترمیم سقاخانه چهارراه نقاشی به همت سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان و شهرداری بودیم.

مجتبی شاه‌مرادی در رابطه با وضعیت بازسازی و ترمیم سقاخانه چهارراه نقاشی بیان کرد: در حال حاضر بازسازی و کف سازی سقاخانه انجام شده است، البته بخشی از کاشی‌ها هنوز در جای خود نصب نشده، اما در هفته فرهنگی اصفهان از بخشی که آماده شده بود رونمایی کردیم و امیدوار هستیم که این رونمایی، شروع احیای سقاخانه‌ها در اصفهان باشد.

 

در ادامه سید مهدی موسوی موحد سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان اصفهان ضمن تبریک هفته فرهنگی اصفهان و هفته میراث فرهنگی، اظهار داشت: باعث افتخار است که گروه امانی میراث فرهنگی استان اصفهان، تواتسته است خدمتی در رابطه با مرمت و جلوگیری از گسترش تخریب سقاخانه‌ چهارراه نقاشی داشته باشد.

 

وی افزود: امیدوار هستیم که نهضت مرمت ابنیه تاریخی به خصوص ابنیه‌هایی که در سطح شهر وجود دارد، ادامه پیدا کند و خبر‌های خوبی در رابطه با مرمت ابنیه‌های تاریخی که میراث‌ فرهنگی، هویت و شناسنامه ملی ما هستند را در پیش رو داشته باشیم.

در ادامه محمدعلی ایزدخواستی مدیر عامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان تصریح کرد: با توجه به اهمیت سقاخانه‌ها، ما در سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان کمیته ویژه سقاخانه‌ها را در سال ۱۴۰۱ تشکیل دادیم و طی جلسات برگزار شده، بیش از ۱۰۰ سقاخانه‌ را شناسایی و لیست کردیم که از این تعداد هشت سقاخانه در حال مطالعه، ۴ سقاخانه در مرحله طراحی و فازبندی و دو سقاخانه در مرحله مرمت هستند.

وی اظهار داشت: سعی بر این است که تا پایان سال، تعداد زیادی از سقاخانه‌های دوره صفویه و قاجار به ویژه سقاخانه‌های نیازمند به مرمت اضطراری را، مرمت و وارد کارکرد اجتماعی کرده و به شهر اصفهان اضافه کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :