مدیر کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی افزایش چشمگیر نظارت­های بهداشتی و کاهش ملموس کانون های بیماری را از مهمترین اقدامات این اداره کل طی یک سال گذشته خواند.
کد خبر: ۱۰۴۳۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۴ 01 October 2015

به گزارش تابناک تبریز ، دکتر امیرحسین بهداد مدیرکل دامپزشکی استان در نشست خبری اداره کل دامپزشکی استان با خبرنگاران که به مناسبت آغاز هفته دامپزشکی با خبرنگاران رسانه های گروهی سخن می گفت اظهار داشت: دامپزشکی متولی اصلی تامین بهداشت و امنیت غذایی با منشأ دامی و طیور ، مبارزه با بیماری های طیور، دام، آبزیان و بیماری­های مشترک انسان و دامی بوده و فعالیت آن موجب آرامش خاطر و اعتماد مردم در استفاده از محصولات سالم و حلال از نظر شرعی و بهداشتی می گردد که در این راستا اداره کل دامپزشکی استان طی سال گذشته فعالیت های نظارتی و حاکمیتی خود را علی رغم کمبود امکانات اعتبارات و نیروی انسانی به نحو قابل توجهی توسعه داده است.

وی با اشاره آماری به این فعالیت ها گفت: در بحث نظارت بهداشتی بر اماکن دامی در 6ماهه اول سالجاری جهادگران عرصه بهداشت و سلامت استان بالغ بر 114 هزار بازدید داشته اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از دو برابر افزایش یافته است.

دکتر بهداد میزان کشف و ضبط مواد غیربهداشتی طی این بازرسی ها را در این مدت در استان آذربایجان شرقی با 8 برابر افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل 150 تن اعلام کرد و گفت: همچنین با نظارت بهداشتی دامپزشکی درکشتارگاه های طیور استان طی 6 ماهه اول سالجاری 51 هزار لاشه مرغ ضبط شده که در مقایسه با عملکرد سال گذشته رشدی چند برابری داشته است.

وی با اشاره به اجرای 100درصدی طرح درج کدرهگیری بر روی گوشت مرغ در استان آذربایجان­شرقی اظهار داشت: بر اساس عملکرد موفق استان در اجرای این طرح در سطح کشور، اذربایجان شرقی به عنوان پایلوت سامانه نظارت بهداشتی الکترونیکی در سطح کشور انتخاب شده است.

دکتر بهداد با اطمینان به مردم در مصرف فرآورده هاو محصولات دامی که با نظارت دامپزشکی عرضه می شوند تصریح کرد: به دلیل فعالیت های موفق دامپزشکی استان آذربایجان شرقی در بحث های نظارتی این استان ضمن انتخاب به عنوان استان برتر مورد تقدیر مسئولان کشوری قرار گرفته است.

وی دامپزشکی را وکیل مدافع مردم در عرصه بهداشت عنوان کرد و با قدردانی ویژه از استاندار و قدردانی از دستگاه قضایی ، سازمان جهاد کشاورزی و همچنین دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت استان در همکاری با این اداره کل گفت:قطعا اقدامات نظارتی دامپزشکی مسیری دشوار را طی می نماید. ولی دامپزشکی درانجام وظایف نهایت تلاش خود را به عمل آورده و در برخورد با متخلفین بهداشتی از هیچ اقدامی فروگذاری نکرده و نخواهد کرد.

وی گفت : ما عرصه را بر متخلفین بهداشتی تنگ کرده ایم و در این راستا هیچ اغماض و مسامحه ای بر کسانیکه به خاطر منافع شخصی و سودجویی های اقتصادی با جان و بهداشت و سلامت مردم بازی می کنند نداشته و نخواهیم داشت وی تاکید کرد در این راستا بالغ بر 110 پرونده قضایی تشکیل شده که یکی از این پرونده ها مربوط به کشف 14 تن سنگدان آلوده در یکی از همبرگرسازی های استان بود که عامل این تخلف با دستور قضایی روانه زندان شده است.

دکتر بهداد همچنین با اشاره به برخی دیگر اقدامات این اداره کل در شناسایی کانون های آلوده در سطح استان گفت: طی 6 ماهه سالجاری بر اساس واکسیناسیون صحیح و توسعه آن و نیز اجرای برنامه های نظارتی کانون بیماری های تب برفکی، بیماری لمپی اسکین، هاری ، طاعون نشخوارکنندگان کوچک و آبله کاهش قابل ملاحظه ای داشته ایم.

وی به افزایش صدور مجورهای بهداشتی محصولات صادراتی دامپزشکی طی شش ماهه سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره کرد و گفت: بر همین اساس صدور مجوز بهداشتی تخم مرغ نطفه دار از 950 هزارعدد با 34 درصد افزایش به یک میلیون و 300 هزار عدد ، تخم مرغ خوراکی از 1290 تن با 78 درصد افزایش به 2304 تن ، پودر گوشت از 1123 تن با 167 درصد رشد به 2993 تن و نیز عسل با 45 تن با190 درصد افزایش به 133 تن رسیده است که این محصولات به کشورهای عراق ، آذربایجان، عراق، ترکیه، چین ، عربستان و مالزی صادر شده اند.

دکتر بهداد با بیان اینکه بر اساس گزارشات رسمی استان آذربایجان شرقی از نظر بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیور عادی و پاک است گفت: اجرای طرح ملی مراقبت فعال از آنفلوانزای پرندگان در قالب طرح ملی که از سوی سازمان دامپزشکی کشور ابلاغ شده است همزمان با سراسر کشور 11 مهرماه سالجاری و همزمان با هفته دامپزشکی و طی دوره 42 روزه شروع خواهد شد که با اجرای این طرح و به صورت مرحله بندی شده، این بیماری با شدت بیشتری در سطح استان پایش خواهد شد.

دکتر بهداد با رد وجود هرگونه هورمون در گوشت مرغ عرضه شده تصریح کرد:استفاده از هورمون در مرغداری های صنعتی صرفه اقتصادی برای مرغدار ندارد.

وی افزود: در شرایط فعلی عرضه مرغ با وزن بالا تنها احتمال وجود باقی مانده آنتی بیوتیکی در آنها بیشتر می کند که بر همین اساس ما همچنان بر خرید مردم با مرغ وزن 1200 تا 1800 گرم تأکید داریم .

بهداد یکی از اقدامات این اداره کل را پیگیری اجرایی شدن ایجاد سالن پیش سرد در کلیه کشتارگاه های استان طی سالجاری عنوان کرد و گفت: اجرای این طرح نقش مهمی در عرضه بهداشتی محصولات کشتارگاهی دارد و بحث سلامت غذا از مزرعه تا سفره را تحقق می بخشد.

وی با درخواست از مردم بر خرید فراورده های خام دامی از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی تأکید کرد و گفت: لازم است دانش و سواد بهداشتی و اطلاعات دامپزشکی مردم جهت احقاق حق و حقوق شهروندی با فرهنگ سازی از طریق رسانه های گروهی افزایش یابد.

دکتر بهداد در ادامه به مشکلات اعتباری اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: با وجود آنکه استان آذربایجان شرقی از نظر جمعیت دامی، تولید گوشت مرغ و قرمز و فعالیت بخش خصوصی دامپزشکی در رتبه های بالای کشوری قرار دارد ولی متاسفانه سال گذشته از نظر اعتبارات تملک دارایی در رتبه سی و یکم کشور قرار داشته که در این ارتباط با حمایت استاندار آذربایجان شرقی و سازمان مدیریت برنامه ریزی اقدامات خوبی آغاز شد که سال گذشته به لحاظ جذب 100 درصدی اعتبارات این اداره کل از سوی معاونت محترم عمرانی استانداری مورد تقدیر واقع شد.

وی به مظلومیت رشته دامپزشکی اشاره کرد و گفت: فعالان دامپزشکی در مبارزه با بیماری های دام و طیور و مشترک انسان و دام همواره در معرض خطر ابتلا قرار داشته و در بحث نظارتی و کنترلی وظایف مهمی را عهده­دار هستند اما متاسفانه این رشته هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است. و اگر به این قشر ایثارگر عنوان جهادگران بی ادعای عرصه بهداشت و سلامت جامعه اتلاق شود هرگز سخن گزافی نبوده است ، وی 14 مهر روز ملی دامپزشکی و هفته دامپزشکی را عرصه خوبی برای تقدیر و تجلیل از این قشر زحمتکش دانست و گفت : هر چند هر چقدر از زحمات و تلاشهای شبانه روزی و بسیار تاثیر گذار دامپزشکی تقدیر و تجلیل شود هرگز قادر نخواهیم بود حق مطلب را ادا کنیم .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار