مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با اشاره به گزارش ثبت شده دستگاه‌های اجرایی در سامانه در ۶ ماهه نخست امسال، گفت: در این مدت ۴ هزار و ۳۵۰ اشتغال در سامانه رسد توسط دستگاه‌های اجرایی به ثبت رسیده است
کد خبر: ۱۰۴۳۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰ 01 October 2015

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، محمد سنجری در دومین جلسه کارگروه اشتغال استان خراسان جنوبی با اشاره به مصوبات جلسه گذشته این کارگروه، اظهار داشت: از مصوبه این کارگروه در اردیبهشت ماه مقرر شد که دستگاه‌های اجرایی تعهد اشتغال خود را براساس ظرفیت، منابع و سرفصل‌های خود مشخص کند.
وی افزود: از دیگر مصوبات جلسه گذشته پیگیری دستگاه‌های اجرایی که در قانون، بودجه مشخص شده مانند سازمان زندان‌ها، فنی و حرفه‌ای، بهزیستی و کمیته امداد امام (ره) است که پیگیری‌ها انجام شده است.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: بحث تاکید به فرمانداران که از ظرفیت موجود در راستای تثبیت و ایجاد اشتغال جدید استفاده کنند، مصوبه اعتبارات حمایتی بند (د) تبصره 17 در خصوص پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی و بحث ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی و میراث فرهنگی از جمله مصوبات جلسه گذشته بوده است که اقدامات مطلوبی صورت گرفته است.
سنجری با اشاره به دستور کار نخست این کارگروه مبنی بر تعهد قطعی اشتغال استان، گفت: نرخ بیکاری در بهار 94 بر اساس آمار در استان خراسان جنوبی 9.1 درصد و نرخ مشارکت در استان 35.8 درصد است که این آمار در کشوری در زمینه نرخ بیکاری 10.8 و در زمینه نرخ مشارکت 38 درصد است.
وی با اشاره به اینکضامسال 3 هزار و 833 نفر در مراکز کاریابی ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد 24 درصد زن و 76 درصد جویندگان کار مرد بوده‌اند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی تصریح کرد: 37 درصد جویندگان فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند که روز به روز این آمار رو به افزایش است.
سنجری بیان کرد: از این متقاضیان 63 درصد فاقد مهارت و 37 درصد دارای مهارت و به لحاظ میانگین سنی 89 درصد آن بین 15 تا 34 سال سن دارند که در رشد و توسعه استان می‌توانند نقش داشته باشند.
وی افزود: در این مدت نیز 5 هزار و 595 فرصت شغلی بخش‌های توسعه اقتصادی، صنعتی و خدماتی به کاریابی‌ها داده شده است که 68 درصد مربوط به بخش خصوصی و 32 درصد از طریق تعاونی‌ها بوده است.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی اظهار داشت: از این تعداد تنها هزار و 224 نفر به کار گمارده داشته‌ایم که 59 درصد آن‌ها مرد و 41 درصد آن‌ها زن بوده‌اند و فرصت شغلی وجود دارد اما متقاضیان از این فرصت‌ها استقبال نمی‌کند که باید عوامل آن بررسی شود.
وی افزود: در این راستا و جذب به بازار کار و اشتغال نگاه مردم و فرهنگ عمومی باید تغییر کند و ضرورت و نیاز مردم منعکس شود که هر ایرانی باید یک مهار در کنار هر رشته‌ای که تحصیل می‌کند داشته باشد که متاسفانه این نگاه تعیین نشده است.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: در این زمینه دستگاه‌ها و نهاد‌های فرهنگی باید ورود پیدا کنند تا از این حالت خارج شویم. و در زمینه فرصت‌های شغلی استفاده نشده نیز می‌توان عواملی مانند سختی کار، بحث قرار داد‌ها، دستمزد پایین و سایر مسائل را عنوان کرد.
وی افزود: باید در زمینه اشتغال نیز کاریابی‌های استان با سایر کاریابی‌های استان‌های دیگر ارتباط برقرار کنند و هم از اندیشه همدیگر استفاده کنند تا از ظرفیت‌ها درست استفاده شود.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی اظهار داشت: پیش بینی اشتغال بر اساس سند توسعه اشتغال سالانه 10 هزار فرصت شغلی در استان است که توسط دستگاه‌های اجرایی باید ایجاد شود که مستلزم سرمایه گذاری نیز است.
سنجری با اشاره به گزارش ثبت شده دستگاه‌های اجرایی در سامانه رسد در شش ماهه نخست امسال، تصریح کرد: در این مدت 4 هزار و 350 اشتغال در سامانه رسد توسط دستگاه‌های اجرایی به ثبت رسیده است.
وی با بیان دستور کار دیگر جلسه مبنی بر توزیع اعتبارات در مشاغل خانگی، گفت: امسال منابع و تسهیلات خانگی قرض الحسنه است که 64 میلیارد ریال است توسط بانک‌های تجارت و ملی ارائه می‌شود.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی تصریح کرد: در زمینه توزیع اعتبارات مشاغل خانگی در شهرستان‌ها نیز باید توسط کمیته اشتغال شهرستان‌ها انجام شود و تاکنون 22 هزار مجوز مشاغل خانگی صادر کردیم که تنها 18 هزار آن‌ها تسهیلات دریافت کرده‌اند و این فاصله باید کم شود.


منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار