۲ خانه تاریخی به نام‌های جاکی و خان ویس در روستای انجیرسیاه از توابع شهرستان گچساران مرمت شده است.
کد خبر: ۱۰۴۲۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸ 04 May 2022

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان با اشاره به که این بنا‌های تاریخی با مشارکت بخش خصوصی مرمت شده است، گفت: در این طرح عملیات اجرایی مرمت سقف، کف، پی سازه‌ها و دیوار‌ها انجام شده است.

رحیم دادی نژاد عنوان کرد: یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال اعتبار از سوی میراث فرهنگی و یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال از سوی بخش خصوصی برای این بنا‌های تاریخی هزینه شده است.

 

 

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه این خانه‌های تاریخی یادگار دوره قاجار نیازمند اعتبار بیشتری برای احیا هستند، اضافه کرد: در صورت انجام عملیات اجرایی محوطه سازی وتجهیز با توجه به ظرفیت‌های روستای انجیرسیاه می‌توان از این بنای تاریخی به عنوان اقامتگاه یا سفره خانه‌های سنتی استفاده کرد.

روستای صخره‌ای و زیبای انجیر سیاه در شرق شهرستان گچساران و در محدوده دهستان لیشتر قرار دارد، این روستا با وجود قرار گرفتن در دامنه کوه سرخ، چشمه سارها. تنوع گیاهی و زیبا‌های خیال انگیز هر ساله به ویژه در فصل بهار میزبان کوهنوردان است.

ساکنان روستای ۱۴۰ نفری انجیر سیاه ابتدا بر روی کوه زندگی می‌کردند و بعد‌ها به منطقه‌ای به نام جاکی تغییر مکان دادند و اکنون در ۳۰۰ متری کوه سرخ زندگی می‌کنند.

 

 

غار آهکی و آبی انجیر سیاه که طول آن ۲۶۵۰ متر برآورد شده در فاصله یک کیلومتری روستای انجیر سیاه در دشتی زیبا به گونه‌ای واقع شده که در نگاه نخست کسی گمان نمی‌کند چنین شگفتی در این خلوتگاه دلچسب واقع شده باشد.

عرض غار انجیرسیاه یک تا ۱۰ متر است به سخن دیگر این غار گاهی باریک و گاهی پهنای آن افزایش می‌یابد و ارتفاع غار انجیر سیاه ۱.۵ تا ۲ متر برآورد می‌شود.

شهرستان گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد ۱۳۷ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار