مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: ارزش اقتصادی دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل استان کرمانشاه با پنج میلیون واحد دامی ۳۰ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.
کد خبر: ۱۰۴۱۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷ 01 October 2015
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: ارزش اقتصادی دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل استان کرمانشاه با پنج میلیون واحد دامی ۳۰ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، نادر پرور در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دامپزشکی که امروز در کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: با توجه اثرگذاری دامپزشکی در اقتصاد کشور این سازمان با کنترل و ریشه کنی انواع بیماری‌ها و نظارت بر فرآورده‌های خام دامی با شعار «سلامت غذا از مزرعه تا سفره» نقش‌آفرینی می‌کند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه 50 درصد از بیماری‌های انسان از طریق دام منتقل می‌شود، افزود: در این راستا یک هزار و 709 بیماری مشترک در انسان شناسایی شده که از این تعداد 832 مورد از طریق دام و فرآورده‌های خام دامی قابل انتقال است.

پرور بیان کرد: 74 درصد از 156 بیماری نوظهور در جهان از حیوان به انسان منتقل می‌شود که در ایران برای جلوگیری از انتقال 10 بیماری دام و طیور از جمله سل، تب برفکی، هاری و بیماری فوق حاد پرندگان برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد کشور پس از صنعت نفت به صنعت دام و طیور وابسته است، گفت: سرمایه‌گذاری در بخش دام و طیور به دلیل حساسیت در تولید بسیار ریسک بالایی دارد و تولیدکنندگان این بخش برای جلوگیری از زیان ضرورت دارد قواعد و دستورالعمل‌های لازم را رعایت کنند.

پرور تعداد دام، طیور، آبزیان و زنبور سطح استان کرمانشاه را پنج میلیون واحد با 30 میلیارد ریال ارزش اعلام و بیان کرد: حفظ جایگاه استان در بخش دام و طیور و فرآورده‌های آن با ارائه خدمات بهداشت عمومی و پیشگیری انواع بیماری‌ها جهت حفظ دام، طیور و آبزیان مورد توجه سازمان دامپزشکی است.

افزایش 25درصدی تولیدات دامی با حضور دامپزشکان

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به حضور موثر دامپزشکی جهت افزایش تولید گفت: سازمان جهانی بهداشت دام حضور دامپزشکان را سبب افزایش حداقل 25درصدی در تولیدات دانسته است و این عدم حضور با احتساب 10 درصدی در سطح استان هر سال سه هزار میلیارد تومان خسارت به بار می‌آورد.

پرور تعداد کندوهای زنبور عسل استان کرمانشاه را 215 هزار کندو دانست و افزود: تولید ماهی، جوجه، گاو و گوساله در سال گذشته به ترتیب 15هزار و 582 تن ، 10میلیون و 500 هزار قطعه و 220هزار رأس بوده است.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به واکسیناسیون تب برفکی گفت: از شهریور ماه امسال تا پایان مهر ماه 20میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی منظور شده است.

وی از واکسیناسیون رایگان طیور خبرداد و افزود: در سال گذشته 20 میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شده که از این تعداد دومیلیون و 62هزار قطعه وارد سالن‌های پرورش طیور شده و در این راستا 171هزار و 300 قطعه از طیور به طور رایگان واکسینه شده‌اند.

پرور کنترل و ریشه کنی بیماری لمپی اسکین را با پرداخت شش میلیارد و 500 میلیون ریال خسارت به پرورش دهنگان از اقدامات شاخص دامپزشکی استان کرمانشاه بیان و عنوان کرد: از خرداد ماه 93 با شیوع این بیماری 156 رأس گاو درگیر و از این تعداد 110 رأس معدوم شده است.

وی پیرامون کنترل بیماری خون‌ریزی پوزه(vhs)  گفت: این بیماری در خرداد ماه سال گذشته 45 مزرعه پرورش ماهی استان کرمانشاه را مبتلا کرد که با پرداخت چهار میلیارد ریال خسارت این بیماری کنترل شد و در حال حاضر هیچگونه گزارشی از وقوع آن نشده است.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های ویژه‌ای از هشتم تا چهاردهم مهر ماه هر سال به عنوان هفته دامپزشکی تدوین می‌شود، افزود: افتتاح ساختمان فنی و دارویی دامپزشکی شهرستان روانسر، سخنرانی قبل از خطبه‌های نماز جمعه و حضور کارشناسان دامپزشکی در مدارس با توزیع بسته‌های آموزشی بین دانش‌آموزان از جمله برنامه‌های این هفته در استان کرمانشاه است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار