کد خبر: ۱۰۴۰۸۶۳
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۷ 23 April 2022

یادداشت اختصاصی روزنامه هما خوزستان
مورخ پنجشنبه ۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

شب قَدر یا لَیلَةُ القَدر شب نزول قرآن و مقدّر شدن امور یک‌ساله انسان‌ها است و تمام حوادثی که قرار است در طول سال در جهان هستی و همچنین در زندگی انسان ها، اتفاق بیافتد، در شب قدیر تقدیر، اندازه گیری، تصویب و امضا می‌شود.

بر اساس بسیاری از روایات، شب قدر یکی از شب‌های ۱۹، ۲۱ و یا ۲۳  ماه مبارک رمضان است و شیعیان در این شب‌ها با الگوگیری از معصومین (ع)، به شب‌زنده‌داری، خواندن قرآن، دعا و عبادت در این شب می‌پردازند.

شب قدر برترین و مهم‌ترین شب سال در فرهنگ اسلامی است ارزش شب قدر بیشتر از هزار ماه دانسته شده است و بنا بر منابع اسلامی، شب قدر شب ویژه رحمت الهی و آمرزش گناهان است و شیطان در این شب به غل و زنجیر کشیده شده و در‌های بهشت برای مؤمنان باز می‌شوند.
در این شبهای عزیز، ضربت خوردن و شهادت امام علی (ع) نیز به اهمیت و عظمت آن افزوده و سوگواری برای آن امام با آیین‌های شب قدر همراه شده است.
همچنین بر اساس آیات سوره قدر، فرشتگان در شب قدر بر زمین فرود می‌آیند تا اعمال انسان‌ها را ثبت کنند و مومنان  هر ساله در مساجد، تکیه‌ها، حرم امامان یا امامزادگان، حسینیه‌ها یا خانه‌ها مراسم و اعمال شب قدر را به جا می‌آورند و از شب تا سحرگاه به احیا (شب‌زنده‌داری) و عبادت می‌پردازند.

از امتیازات مهم شب قدر، نازل شدن قرآن به عنوان نسخه‌ی شفابخش و کامل‌ترین قانون برای اداره‌ی زندگی بشر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار