مساله دیگری که این روزها بعنوان یک چالش اساسی در عرصه مدیریت استان وشهرستان بروز کرده وسد راه پیشبرد امور مدیرییتی شده است ،افزایش مدعیان سیاسی انقلابی است ! به این معنا که افراد و نهادهای گوناگونی خود را دارای نقش اساسی در پیروزی رییسی قلمداد می کنند و انتظا دارند تمام امور بر اساس خواست واراده آنان رقم بخورد .
کد خبر: ۱۰۳۸۸۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷ 12 April 2022

تابناک ایلام علی اصغر اسدی  ::یکی از چالش های این روزهای ساحت مدیریت استان ایلام موضوع انتصابات است ،آنچه که تاکنون براساس ساختار سیاسی کشور ورقابت بین دو جناح سیاسی ملموس و مشهود بود ،تغییرات مدیریتی حول محور جناح پیروز انتخابات بوده است .

موضوعی که پس از روی کارآمدن جریان پیروز اعم از راست وچپ به شکل تغییرات گسترده مدیریتی از سطح وزیر ومعاونین گرفته تا مدیران کل ،ادارات شهرستانی ،فرمانداران وبخشداران ومعاونین ظهور وبروز یافته است ،البته باید گفت ؛این رفتار با آموزه های سیاسی در تضاد نیست اما به انگیزه ای برای تشدید فعالیت های انتخاباتی و گاها نیز شکل گیری رفتارهای نفاق آلود در بین افرادی شد که با چشمداشت رسیدن به مصادر مدیریتی در هر جیب کت خود یک حکم مسئولیتی ستاد انتخاباتی را قرار دادند!

امروز وبدنبال پیروزی سید ابراهیم رییسی همان رویداد اما به شکلی متفاوت تر از قبل در عرصه مدیریت استان نمایان شده است ،اینکه افراد حق دارند با توجه به گرایش سیاسی و فعالیت سیاسی خود در مصاد مدیریتی قرار گیرند امری بدیهی است ،اما این امر نباید به قانون مسلمی برای زیر پا گذاشتن قواعد مدیریتی ،شایسته سالاری و دیگ امور مرتبط با مدیریت ومدیر گزینی مبدل شود.

با توجه به تغییرات شکل گرفته در هرم مدیریت اجرایی وسیاسی کشور ،تغییرات در رده های مدیریتی میانی و پایینی باید اعمال شود وکسی منکر آن نیست ،اما برای این تغییرات باید چهارچوب واشل های خاصی تعیین شود وبراساس آن مدیران گزینش شوند ،انقلابگیری و همراهی سیاسی مولفه به حساب می آیند اما اصل کارآمدی ،شایستگی ،تخصص و تجربه است که باید هر فردی متناسب با جایگاهی که برایش در نظر گرفته میشود از آنها برخوردار باشد .

نه اینکه افراد تصور کنند چون در هشت سال گذشته دولت دیگری در راس قدرت قرار داشته و جریان فکری آنها از عرصه مدیریتی دور شده اند ،حال با روی کار آمدن تفکر خود مشی تسویه حساب را در دستور کار قرار دهند و برای قالبت نمودن اعیان وانصارشان ،تمامی مولفه های مدیریتی را چال کرده وصرفا به دیدگاه سیاسی و شکل ظاهری فرد توجه شود !

مساله دیگری که این روزها بعنوان یک چالش اساسی در عرصه مدیریت استان وشهرستان بروز کرده وسد راه پیشبرد امور مدیرییتی شده است ،افزایش مدعیان سیاسی  انقلابی است ! به این معنا که افراد و نهادهای گوناگونی خود را دارای نقش اساسی در پیروزی رییسی قلمداد می کنند و انتظا دارند تمام امور بر اساس خواست واراده آنان رقم بخورد .

این نکته را نباید فراموش کرد براساس یک مشی نادرست ،حصول یقین پیروزی ابراهیم رییسی در انتخابات ریاست جمهوری منجر به تاسیس ستادهای انتخاباتی متعددی شد ،ستادهایی که به ماشین صدور احکام ستاد انتخاباتی مبدل شده و براساس آمارها فقط در استانی همچون ایلام بیش از 18هزار حکم مسئولیتی ستاد انتخاباتی ابراهمی رییسی صادرشد.

حال که دولت رییسی بر مسند قدرت نشسته است ،دارندگان احکام خود را ذی حق دانسته وطلبکارانه نقد شدن چک سیاسی خود را دنبال می کنند ،نه تنها دوستان ،نزدیکان وفامیلهای خود را به عرصه مدیریت کشانیده اند ،از سویی برای مدیران خط ونشان می کشند که تعیین کننده من هستم وباید به نظرات من در عرصه مدیریتی توجه کنید !!

این جاست که عنوان می شود رفتارها ،انتظارات وبرخوردها متفاوت تر از دوره های پیشین است ،وقتی برای مدیریت اداره آموزش وپرورش یک شهرستان ،امام جمعه ،سپاه ،ستاد ،فرماندار ،نماینده مجلس هر کدام سه گزینه معرفی می کنند این یعنی تشدید نقش ! جمع نمودن هر صاحب نقشی که هرکدام هدف خود برای انتصاب یک مدیر را دنبال می کند ،کاری سخت وطاقت فرساست!

مدیرکل و فرماندار شهرستان بعنوان دستگاه های متولی وتعیین کننده در بین این همه مدعی و صاحب نقش چه گلی باید به سرش بریزد ؟! هر گزینه ای را انتخاب کند به دیگر صاحبان نقش بر خواهد خورد ومابقی مکافات !! وقتی دارنده یک حکم مسئولیت ستاد انتخاباتی رییسی به خود اجازه می دهد به فرماندار شهرستان بگوید : من تو را عزل می کنم! بدیهی است که یک مدیر باید از نماینده ،سپاه ،امام جمعه ،رییس ستاد وائتلاف و....بیشتر بترسد ،بلرزد که جایگاهش قربانی نشود!

آیا با این تفاسیر مدیریت و مدیر گزینی می تواند مستقل و بی دغدغه مدیر توانمندی را در راس یک دستگاه بنشاند ؟آیا فکر نمی کنید انتصاب های این شکلی منجر به ذبح شایسته سالاری خواهد شد وافرادی در راس مدیریت قرار می گیرند که به جز پیشنانی رنگ شده ،یقه بسته ومحاسن بلند و یک تسبیح و یک حکم مسئولیتی در ستاد انتخاباتی از هیچ رزومه یا توانمندی برخوردار نیستند ؟!

خوب ! دود این رفتار به چشم چه کسانی می رود؟ معلوم است هم مردم ،هم دولت وهم نظام ! چطور ؟! اینکه یک مدیر ضعیف وبی تجربه وتخصص باعث عقیم شدن اهداف وبرنامه ها می شود ،نتیجه اش زیان وخسران است هم برای دسگاه است وهم مردم . وقتی مردم ناراضی شوند هم از دولت ناراضی می شوند هم از نظام ! مهمترین خروجی آن پشت کردن به تفکر در پای صندوقهای رای است !

وتوصیه نهایی به آقایان مدعی ! اگر به تفکر سیاسی خود اعتقاد دارید ،باید برای اعتقادتان بجنگید نه منافع ناشی از آن ! وقتی رییس یک ستاد انتخابات تمامی قواعد و نظامات را زیرپا می گذارد تا از قبل رییس ستاد بودنش ،خواهر زاده وداماد و ....به رغم عدم توانمندی به صندلی مدیریت برسد ،یعنی اینکه این فرد برای اعتقادش به میدان نیامده بلکه برای جمع آوری غنیمت وارد عرصه شده است ! یعنی این فرد منافع عمومی را براحتی سرکشیدن یک لیوان آب قربانی منافع فردیش می کند !کجای این رفتار با انقلابگیری و اصول  وارزشهای تعریف شده در یک جریان ارزشی جای دارد ؟!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
استاندار اگر خود اختیاری داشت که این همه افراد نامرتبط به پست های مهم استانداری مثل معاون و مدیران کل توسط نماینده های معامله گر و دلال بهش قالب نمی کردند. تا جایی که صدای مردم و همه رو درآورده از این همه بی خودی و بی اختیاری
تابناک خیلی ذلیلی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار