کد خبر: ۱۰۳۶۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۴ 01 April 2022
یکی از سنت‌های ایرانیان پاک نهاد برای نهادینه کردن فرهنگ پاسداشت طبیعت و آشتی با آن است، اما هرچه زندگی و اقتصاد مردم از کشاورزی و طبیعت جدا شد، توجه مردم به طبیعت و حفظ آن کمتر شده و حضور آن‌ها در طبیعت، به جای تفریح به نوعی تخریب و نابودی منابع طبیعی و محیط زیست را به دنبال داشته است.

سید تقی عمارتی نوش آبادی، همیار ملی طبیعت، درباره چگونگی حضور در طبیعت و باید‌ها و نباید‌های روز سیزده بدر، در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: آیین سنتی سیزده بِدر و طبیعت گردیِ پس از آن، فرصتی برای نزدیکی با طبیعت و دوری از گرفتاری‌های زندگی صنعتی و ماشینی است پس طبیعت را تخریب نکنیم و برخوردی آشتی جویانه داشته باشیم و هرگونه تخریب احتمالی را به شماره ۱۵۰۴ گزارش کنیم.

وی افزود: طبیعت و آنچه که در آن هست حتی سنگ و خاک را موجود زنده بدانیم که برای زندگی ما نیاز است، پس به آرامی وارد آن شویم و بدون هیچ اثر نابودگر آنجا را ترک کنیم و زباله‌ها را برگردانیم.

عمارتی نوش‌آبادی، گفت: ساکنان اصلی طبیعت را نترسانیم. طبیعت، زیستگاه موجودات زنده است پس در مکان‌هایی دورتر از لانه حیوانات بنشینیم و از پخش موسیقی با صدای بلند و رانندگی در فضای طبیعت خودداری کنیم تا آن‌ها هم احساس امنیت کنند و به ما حمله نکنند.

این همیار ملی طبیعت، تصریح کرد: هدف از طبیعت گردی را تغییر حال و هوای خود و خانواده بدانیم و بهترین جا، بیابان‌ها و روستا‌های اطراف است، اما فرهنگ طبیعت‌گردی را رعایت کنیم و به فرهنگ مردم محلی احترام بگذاریم.

وی تاکید کرد: طبیعت فقط جنگل و کوهستان نیست. بیابان هم بخش زیبای طبیعت به ویژه در فصل بهار است، اما وسایل سوخت مثل کپسول‌های سفری یا چوب را همراه ببریم و برای چند ساعت تفریح خود درختچه‌ها و بوته‌ها را نابود نکنیم.

عمارتی نوش‌آبادی گفت: مسیر طبیعت گردی را در پاکوب‌هایی طی کنیم که پیش از ما توسط طبیعت دوستان و جوامع محلی ایجاد شده و ردشان بر جا مانده و خودخواهانه مسیر‌های جدید در طبیعت ایجاد نکنیم و در حرکت خود مراقب باشیم که مورچه‌ها و جانوران ریز را زیر پا له نکنیم.

وی افزود: جوی‌ها و آبکند‌های جاری در طبیعت را تخریب نکنیم و برای آسایش و شادی کودکانه خود، مسیر آن‌ها را تغییر ندهیم و اجازه بدهیم به راه خودشان ادامه بدهند و ما از زیبایی طبیعت و این لطف خداوندی لذت ببریم.

این همیار ملی طبیعت تاکید کرد: جشن و شادی سیزده بِدر و طبیعت گردی را فرصتی بدانیم که کودکان خود را به دوستی با طبیعت و محیط اطراف خود آشنا کنیم تا یاد بگیرند که ما انسان‌ها مالک طبیعت نیستیم تا خودخواهانه به هرجای آن دست اندازی کرده و نابود کنیم.

وی تصریح کرد: هر سال بخش بزرگی از طبیعت و جنگل‌های ایران به علت بی توجهی ما در آتش سوخته و نابود می‌شود پس در طبیعت آتش روشن نکنیم و اگر هم مجبور به این کار شدیم، حتما از خاموش بودن آن مطمئن شویم و بعد محیط را ترک کنیم.

عمارتی نوش‌آبادی اظهار کرد: فصل بهار، زمان رویش طبیعت و گل‌های زیبای آن است، ولی دنبال چیدن گل و گیاه نباشیم و چیزی از طبیعت را با خودمان به خانه نبریم بلکه با هم پیمایی در کنار اعضای خانواده از این منظره جادویی جسم و روان خود را آرامش ببخشیم.

این همیار ملی طبیعت گفت: سعی کنیم خودروهایمان را در فاصله‌ای دورتر از محل نشستن خود پارک کنیم تا هم کربن کمتری به طبیعت وارد کنیم هم طبیعت زیر چرخ ماشین‌های ما نابود نشود و هم لذت با هم بودن در کنار خانواده را تجربه کنیم و طبیعت را به گونه‌ای ترک کنیم که انگار به آنجا پا نگذاشته‌ایم.

وی تاکید کرد: در این جشن یک روزه و تفریح طبیعت گردی، سعی کنیم غذای مسافرتی همراه داشته باشیم و فقط از طبیعت لذت ببریم و کمتر با محیط اطراف درگیر شویم و کمتر زباله تولید کنیم و سوغات خود را از مردم بومی خرید کنیم تا حضور ما یک نفع اقتصادی برای آن‌ها داشته باشد.

عمارتی نوش‌آبادی، خاطرنشان کرد: بازی‌های خانوادگی بخشی از خاطره جشن سیزده بِدر برای ما بوده است پس این بازی‌های شاد را به فرزندان خود یاد بدهیم تا آن‌ها در این فرصت از موبایل و باز‌های کامپیوتری جدا شده تا میراث فرهنگی ایران حفظ شود./ ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار