کد خبر: ۱۰۳۵۹۱۹
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶ 26 March 2022
نشریه اقتصادی اکونومیست در گزارشی درباره آینده بازار نفت و انرژی نوشته که این روز‌ها حمله روسیه به اوکراین تنها عاملی نیست که باعث بی‌ثباتی در بازار‌های نفت و انرژی شده. این نشریه در ادامه از تصمیمات و حساب و کتاب‌های اوپک، معضلات پیش پای کمپانی شل امریکا و البته سیاست‌های کرونایی چین به عنوان فاکتور‌های آشفته‌کننده و موانع ایجاد ثبات در بازار‌های نفتی جهان نام برده است…

به گزارش تابناک همدان، گزارش اکونومیست با اشاره به ادامه آشفتگی و بی‌ثباتی قیمتی در بازار انرژی جهان، به رغم گذشت حدود یک ماه از حمله روسیه به اوکراین- که باعث افزایش قیمت نفت شد- آغاز می‌شود.
آشفتگی شدید و کم‌سابقه‌ای که دست‌کم در ده سال اخیر نظیر آن دیده نشده و حداقل به این زودی هم نشانه‌ای مبنی بر پایان این روند مشاهده نمی‌شود. به عبارت بهتر؛ بعد از افزایش قیمت نفت تا ۱۱۳ دلار که پس از حملات پهپادی حوثی‌های یمن علیه تاسیسات نفتی عربستان شاهد بودیم، چنین بی‌ثباتی حیرت‌انگیزی دیده نشده بود، تا این اواخر که سقوط قیمت هر بشکه نفت خام برنت از نقطه اوج بشکه‌ای ۱۲۸ دلار به ۹۸ دلار یک بار دیگر بر بی‌اطمینانی حاکم بر این بازار مهر تائید زد. تا جایی که به باور کارشناسان، نوسانات بازار نفت در ماه گذشته بالاتر و بیشتر از یک دهه گذشته بوده است.

اما از نگاه اکونومیست؛ این نوسانات که تاثیر متقابل نیرو‌های ژئوپولیتیکی و اقتصادی را نشان می‌دهد، عوامل پرشماری دارد که فاکتور‌هایی از جنگ تا افزایش نرخ بهره و شیوع کرونا را شامل می‌شود.

اکونومیست می‌نویسد که اولین عامل ایجاد بی‌ثباتی در بازار‌های نفتی جهان رویکرد کشور‌های اوپک درباره موضوع افزایش تولید برای مقابله با تبعات تحریم نفت روسیه توسط غرب است. در واقع در شرایطی که آمریکا نفت روسیه را ممنوع و تحریم کرده و این امر حتی کشور‌های بی‌طرف در تحریم را هم به دلیل هراس از ارتباط مالی با روسیه و مواجه شدن با مجازات‌های ناشی از نقض تحریم‌ها نگران کرده، بی‌تصمیمی کشور‌های صادرکننده نفت می‌تواند عامل ایجاد بی‌ثباتی در این بازار به شمار آید.
به بیانی ساده‌تر؛ قطع ورود روزانه سه میلیون بشکه نفت روسیه به بازار، که می‌تواند باعث اختلال در بازار جهانی نفت شود، تنها در صورت افزایش تولید شماری از تولیدکنندگان نفت قابل کنترل بود. اما این موضوع که قدرت زیادی را در اختیار عربستان سعودی و امارات متحده عربی به عنوان دو کشوری قرار می‌داد که بیش‌ترین توانایی را برای جبران بخشی از کمبود نفت روسیه دارند، از سوی این کشور‌ها مورد استقبال قرار نگرفت تا دنیا در زمینه کنترل و جلوگیری از نوسانات قیمت نفت به موفقیت نرسد.

دومین ابهام از نظر اکونومیست، اما به ظرفیت تولید شل آمریکا برای تامین کمبود نفت دنیا بازمی‌گردد. شرکتی که با افزایش تولید نفت آمریکا باعث کاهش قیمت نفت و تضعیف اوپک شده، اما با این وجود در شرایط جدید اقتصاد آمریکا این تردید وجود دارد که آیا شل می‌تواند با چالش جبران کمبود نفت روسیه در جهان مواجه شود یا نه. به خصوص که اوضاع و شرایط مالی و اقتصادی آمریکا نیز در قیاس با گذشته کمتر دلگرم‌کننده به نظر می‌رسد.

سومین فاکتور تاثیرگذار در نوسان قیمت نفت نیز مربوط به تقاضای نفت است. در این زمینه استراتژی کرونایی چین مبنی بر قرنطینه سفت و سخت شهر‌های مبتلا، که منجر به قرنطینه دو شهر ده‌ها میلیون نفری شانگ‌های و شنژن شده، به باور موسسه اعتبارسنجی پلاتس می‌تواند تقاضای نفت را تا ۶۵۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد. اگر این را در کنار علائم نگران‌کننده‌ای که از کند شدن رشد اقتصاد چین به ویژه در بخش املاک مشاهده می‌شود قرار دهیم، احتمال بروز آشفتگی در بازار‌های انرژی بیشتر خواهد شد./ شفقنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار