کد خبر: ۱۰۳۴۴۷۲
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۶ 16 March 2022
روز دوشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۲۲ در آئینی با حضور استاندار همدان و مقامات محلی، آقای سلمان اسماعیلی به عنوان فرماندار ویژه شهرستان ملایر معرفی شد. 

 با روی کار آمدن دولت آقای رئیسی فشار نمایندگان شهرستان ملایر که هر دو از جناح اصولگرا و همفکر رئیس جمهور منتخب هستند، برای برکناری فرماندار منصوب دولت تدبیر و امید شدت گرفت تا اینکه سرانجام قدرت الله ولدی که اصالتی لرستانی داشت، بدون تعیین جانشین و به صورت ضرب الاجل در تاریخ ۱۴۰۰/۹/۴ برکنار و حسین فارسی معاون وقت فرمانداری ویژه ملایر سرپرست فرمانداری شد که الحق و الانصاف با توجه به بومی بودن و داشتن سابقه اجرایی در طول دوره کوتاه حضورش کارنامه موفقی از خود برجای نهاد. 

دراین مدت گزینه‌های مختلفی برای به دست گرفتن سکان تنها فرمانداری ویژه استان همدان که صاحب ۲ برند جهانی انگور و مبل و منبت است مطرح شدند، از سرهنگ مراد اسماعیلی تا حسین فارسی، مهدی باب الحوائجی، سید رسول حسینی، سعید کتابی و. ولی بر اساس شنیده‌ها قراربود ستاره اقبال بر شانه فردی غیر از این اسامی قرار گیرد.

فشار‌ها و رایزنی‌ها نه تنها برای انتصاب فرماندار ملایر بلکه برای همه شهرستان‌های استان همچنان با جد و جهد ادامه داشت به گونه‌ای که موجب اعتراض و گلایه مدیرکل سیاسی استانداری و نماینده، ولی فقیه در استان از دخالت نمایندگان و طیف‌های سیاسی برای تغییر مدیران اجرایی شد.

سرانجام توافق دو نماینده اصولگرای ملایر با استاندار نتیجه داد و یکی از پاسداران جوان متولد ملایر برای پذیرش این مسئولیت خطیر انتخاب و به وزارت کشور معرفی شد.

آنچه از سوابق اسماعیلی در دست است، بیشتر سبقه نظامی گری و تا حدودی رسانه‌ای او را برجسته می‌کند و فعلا نمی‌توان در این خصوص اظهار نظری کرد. 

اسماعیلی سومین فرماندار بومی ملایر در ۴۲سال پس از انقلاب است و شاید این طلسم شکنی منشأ خیری برای جهانشهر ملایر باشد.

با پیروزی انقلاب اسلامی، آقای نعمت الله روشن ضمیر، چهره فرهنگی و شناخته شده ملایری که با دولت موقت و نهضت آزادی مراوداتی داشت، به عنوان اولین فرماندار ملایر در نظام جدید جمهوری اسلامی برگزیده شد البته او در اردیبهشت ۵۹ استعفا کرد و به شغل سابقش در آموزش و پرورش برگشت.

با استعفای روشن ضمیر، آقای مهندس عباس روحانی از کارشناسان وزارت نفت عهده دار فرمانداری ملایر شد که پس از ۵ ماه به عنوان قائم مقام وزیر ارشاد منصوب و از ملایر رفت.

با رفتن روحانی و شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، سپاه که نقش آفرین اصلی مدیریت کشور بود، در مهرماه ۱۳۵۹ مجید مهدیانی عضو شورای فرماندهی سپاه ملایر که از خانواده‌های سرشناس و مذهبی این شهر بود را به وزارت کشور مأمور کرد تا به عنوان سومین فرماندار ملایر پس از پیروزی انقلاب و دومین فرماندار بومی شهرستان ملایر منصوب شود.

 مهدیانی هم ۲ سال در این مسئولیت خدمت کرد و سرانجام در آبانماه ۱۳۶۱ جای خود را به علیرضا شهبازی که اصالتی نهاوندی داشت، واگذار کرد.

با آمدن شهبازی به ملایر، انتخاب فرماندار بومی هم به فراموشی سپرده شد. 

پس از او تیموری، وکیلی، مفتح، پورمطلق، مرادی، قیصری، الهی تبار به عنوان فرماندار و سرپرست به ملایر آمدند که همگی غیر بومی بودند.

خیریانپور غیر بومی که به فرمانداری ملایر منصوب شد، قانونی در مجلس به تصویب رسید که فرمانداری برخی شهرستان‌ها با داشتن شرایط خاص جمعیتی، مساحتی، فاصله با مرکزیت استان و... به عنوان معاون استاندار و فرماندار ویژه ارتقای جایگاه پیدا کردند.

طبیعی بود که در استان همدان این صفت فقط برازنده ملایر باشد گرچه امتیازات قانونی آن به طور کامل به مرحله اجرا نرسید و عملأ فرمانداری‌های ویژه نتوانستند خواسته‌های قانونگذار را محقق کنند.

 آزادبخت، قیاسی، رضایی، فتحی، ولدی هم یکی پس از دیگری در جایگاه نماینده عالی دولت در شهرستان به عنوان فرماندار ویژه یا سرپرست مدتی را در ملایر خدمت کردند.

سلمان اسماعیلی سومین فرماندار بومی ملایر است که پس از چندماه سرپرستی حسین فارسی با حکم وزیر کشور سکاندار فرمانداری ویژه ملایر شد.

نکته قابل توجه اینکه اتفاقأ او هم از سپاه آمده و در این صفت با مهدیانی دومین فرماندار بومی ملایر مشترک است.

با تبریک به این جوان همشهری، امیدوارم درشرایط همدلی و همراهی دولت و مجلس بتواند گام‌هایی ماندگار برای جهانشهر ملایر بردارد. 

امین الله علیمرادی... کارشناس رسانه


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار