آب سرازیر شده از نقش برجسته ششم تنگ چوگان در کازرون سبب آسیب به این اثر تاریخی شده است.
کد خبر: ۱۰۳۳۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۸ 09 March 2022

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: نقش برجسته‌های ساسانی تنگ چوگان که از لحاظ نوع حجاری، برجستگی و همچنین به تصویر کشیدن صحنه پیروزی شهریاران ایرانی بر امپراتوران رومی، در زمره نقوش بسیار ارزشمند دوره ساسانی است.
نقش برجسته‌های این منطقه تاریخی در دیواره کوه قرار دارند،که بیشترین آسیبی که در سنوات گذشته دیده ناشی از حرکت مداوم آب بر روی پوسته نقش برجسته است.


بر اساس بررسی ها، مابقی نقش برجسته‌ها به طور طبیعی در معرض نور، باد، باران و عوامل فرسایشی قرار دارند اما آبی که از پشت دیواره‌های کوه به درون نقش برجسته نفوذ کرده، باعث شکل‌گیری گلسنگ‌ها و افزایش روند فرسایش در نقش برجسته شده است.

نقش برجسته‌های تنگ چوگان شامل شش نقش برجسته است که دو نقش برجسته در سمت راست ورودی تنگ چوگان و چهار نقش برجسته در سمت چپ تنگ چوگان قرار گرفته است.
مضمون غالب نقش برجسته اشاره به پیروزی شاهپور اول بر امپراتوران رومی دارد.
تنگ چوگان در دل خود گنجینه‌ای بی‌نظیر از آثار و حجاری‌های دوره ساسانیان را جای داده و به همراه طاق بستان در کرمانشاه و نقش رستم و نقش رجب در نزدیکی تخت جمشید یکی از محوطه‌های تاریخی با ارزش آن دوره به شمار می‌آید.
این دره علاوه بر ۶ نقش برجسته مربوط به شاپور اول و بهرام اول و دوم، مجسمه عظیمی از شاپور اول به ارتفاع ۶ متر را در غار شاپور، که در ارتفاعی نزدیک به ۸۰۰ متر از بستر رودخانه قرار دارد در خود جای داده است.
شهرستان کازرون با دارابودن 250 اثر تاریخی-ثبتی یکی از شهرستان های تاریخی و گردشگری فارس به شمار می رود .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار