سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی خبر داد؛
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی گفت: با هدف نکوداشت حکیم نظامی، شاعر نامدار ایرانی، پویش ملی نظامی خوانی در فضای مجازی برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۰۳۲۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱ 07 March 2022

به گزارش تابناک خراسان‌جنوبی، محمود رمضانی، سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی، امروز ۱۶ اسفندماه بیان کرد: به منظور بزرگداشت حکیم نظامی، شاعر و داستان سرای نامدار ایرانی و با هدف معرفی آثار و سروده های حکیم نظامی و استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای تولید محتوا، پویش مردمی نظامی خوانی تدارک دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه «نظامی خوانی در فضای مجازی» و «معرفی شخصیت حکیم نظامی در فضای مجازی» از جمله موضوعات این پویش است، ادامه داد: علاقمندان می‌توانند از خوانش آثار حکیم نظامی توسط خود ویدیویی ضبط کرده و یا پادکستی تهیه کرده و از طریق مراجعه به سامانه پلتزار به نشانی اینترنتی https://platzaar.ir در این پویش شرکت کنند.

رمضانی با بیان اینکه شرکت کنندگان تا ۲۱ اسفندماه مهلت داند نسبت به ارسال آثار خود اقدام کنند، اظهار کرد: رعایت قوانین، اصول و ارزش های فرهنگی کشور و ارسال صوت و ویدئو با اولویت استفاده در شبکه‌های اجتماعی از جمله شرایط تعیین شده برای ارسال آثار می باشد.

به گفته وی به ۵۰ برگزیده این پویش، ۵۰ جایزه نقدی یک میلیون تومانی به همراه یکی از کتب نفیس حکیم نظامی اعطاء می‌شود.

رمضانی با بیان اینکه با هدف بزرگداشت حکیم نظامی، شاعر نامدار ایرانی، هم نویسی اساتید خوشنویسی استان با موضوع اشعار حکیم نظامی برگزار می شود، تصریح کرد: این هم نویسی دوشنبه ۱۶ اسفندماه جاری در محل انجمن خوشنویسان بیرجند واقع در مطهری ۲۳ برگزار می شود.

وی به حضور ۱۰ نفر از اساتید خوشنویسی استان در این برنامه اشاره کرد و گفت: علاقه مندان می توانند از ساعت ۱۶ الی ۱۹در این برنامه حضور داشته باشند.

گفتنی است؛ ۲۱ اسفندماه روز ملی نظامی نامگذاری شده است. جمال‌الدین ابومحمّد الیاس بن یوسف بن زکی بن مؤیَّد متولد ۵۳۵ هجری قمری متخلص به نظامی، شاعر و داستان‌سرای ایرانی پارسی‌گوی در سده ششم هجری (دوازدهم میلادی) است، که به‌عنوان صاحب سبک و پیشوای داستان‌سرایی در ادبیات پارسی شناخته شده‌است.

اثر معروف و شاهکار بی‌مانند نظامی، خمسه یا پنج گنج است که در قلمرو داستان‌های غنایی امتیاز بسیار دارد و او را باید پیشوای این‌گونه شعر در ادب فارسی دانست. شاعر بر روی هم رفته سی سال از زندگانی خود را بر سر نظم و تدوین آن‌ها گذاشته‌است. خمسه یا پنج گنج نظامی شامل پنج مثنوی است: مخزن‌الاسرار، لیلی و مجنون، خسرو و شیرین، هفت‌پیکر و اسکندرنامه.

آرامگاه نظامی گنجوی، در حاشیه غربی شهر گنجه قرار دارد. نظامی در زمرهٔ گویندگان توانای شعر پارسی است، که نه‌تنها دارای روش و سبکی جداگانه است، بلکه تأثیر شیوهٔ او بر شعر پارسی نیز در شاعرانِ پس از او آشکارا پیداست.

نظامی از دانش‌های رایج روزگار خویش (علوم ادبی، نجوم، فلسفه، علوم اسلامی، فقه، کلام و زبان عرب) آگاهی گسترده‌ای داشته و این ویژگی از شعر او به روشنی دانسته می‌شود. با وجود روشن بودن تاریخی تعلق حکیم نظامی به تمدن ایرانی، چند سالی است کشور آذربایجان کوشیده تا این چهره فرهنگی را در زمره فرهیختگان این کشور معرفی کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار