مدیر مهندسی نورد ذوب آهن اصفهان گفت:تلاشگران ذوب آهن اصفهان موفق شدند با ایده‌ای جسورانه اقدام به تغییر و اصلاح طراحی تولید تیرآهن‌های ۲۷ و ۳۰ در کارگاه نورد ۶۵۰ شوند.
کد خبر: ۱۰۲۹۶۰۱
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۰ 19 February 2022

محمد امین یوسف زاده گفت: در ایام دهه مبارک فجر به همت بخش طراحی کالیبر مدیریت و متخصصان فنی تولید در نورد ۶۵۰، مشکلات مربوط به تولید تیرآهن‌های سنگین ۲۷ و ۳۰ (که با تولید ۳۰ شروع شده است) که وابستگی صد درصدی به تامین غلتک‌های ۴۰ تنی فورج خارجی داشتند و با ریسک بالای توقف تولید مواجه بود، مرتفع گردید.

این اقدام به دنبال بروز مشکل بسیار جدی در تامین غلتک‌های فورج وارداتی برای تولید تیرآهن‌های ۲۷ و ۳۰ و سایر H‌های سنگین (که قیمت بالایی هم دارند) در قفسه ۹۰۰ (BD) در کارگاه نورد ۶۵۰، که با وجود سه سال پیگیری هنوز تامین نشده است، صورت گرفت.

به گفته او به دنبال مواجه با تحریم‌ها و مسیر بسیار دشوار تامین غلتک‌های فورج، از حدود ۶ ماه پیش و به دنبال دو مرحله استفاده ناموفق از غلتک‌های ریخته گری تولید داخل و بروز حادثه برای آن‌ها، با ارائه طرحی جسورانه، برای کاهش نیروی نوردی و جلوگیری از حادثه اقدام نمودیم.

در این راستا به لطف وجود قفسه جدید آلمانی ۵ A و تغییر صد در صدی در طراحی، با تراش و آماده سازی غلتک‌های مربوطه، آن‌ها آماده ورود به خط شدند.

بعد از این مرحله، قطعات تکنولوژی تکمیلی از جمله هادی‌های جدید آماده سازی شده و در نوزدهم بهمن به خط برده شدند و خوشبختانه بیستم بهمن پروفیل تیرآهن ۳۰ بر اساس استاندارد ملی با موفقیت تولید گردید.

یوسف زاده در پاسخ به این سوال که طراحی جدید چه مزایایی را در پی داشته است گفت: نیاز به واردات غلتک‌های فورج صفر می‌شود، انتظار داریم با بکارگیری سیستم تاندم میل که به لطف وجود قفسه چهار غلتکی جدید (انیورسال جدید ۵ A) میسر شد تاثیر قابل توجهی در کیفیت تولید و کاهش مصرف فلز و همچنین شاخه‌های طول کوتاه در تیرآهن ۳۰ را داشته باشد و همچنین این روش منجر به کاهش قابل توجه مصرف غلتک خواهد شد ودر استند میانی ۸۰۰ که قبلاً با تناژ حدود ۶۰۰۰۰ تن اسقاط می‌شد تا تناژ حدود سیصد هزار تن افزایش ظرفیت پیدا می‌کند.

سرپرست خدمات فنی و تولید مدیریت مهندسی نورد ۶۵۰ ذوب آهن نیز در ادامه گفت: تولید تیرآهن ۳۰ با طراحی جدید، یک امتحان کامل برای بخش مهندسی نورد بود و خداوند را شاکریم که توانستیم سربلند از آن بیرون بیاییم.

علیرضا مهرابی می‌گوید زمان تکمیل طرح‌های جدید در نورد معمولاً دو تا سه دوره کاری در یک پروسه یک ماهه به طول می‌انجامد، این پروفیل در اولین مرحله تولید و در یک روز، به نتیجه نهایی رسید و پروفیل IPE ۳۰ مورد نیاز ذوب آهن را آماده تحویل به مشتری نمود؛ لذا با اطمینان می‌توان گفت بلوغ صنعتی، نتیجه این پروژه بزرگ صنعتی است که با حداقل هزینه اجرا شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :