فرمانده انتظامی شهرستان کرمانشاه با تشریح عوامل موثر در وقوع جرم موبایل قاپی گفت: در راستای مقابله و پیشگیری از موبایل قاپی، پلیس با اجرای طرح‌های عملیاتی با حساسیت بالایی به پی جویی این جرم و برخورد با مالخران مبادرت می‌کند.
کد خبر: ۱۰۲۶۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۱ 03 February 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه سرهنگ "علیرضا دلیری" در خصوص علت پدیده موبایل قاپی اظهار داشت: برای ارتکاب سرقت گوشی (موبایل قاپی) وجود سه عامل؛ سارق بالقوه و با انگیزه، بزه دیده و محیط مساعد، برای وقوع جرم موثر است.

وی افزود: به عبارت دیگر افزایش استفاده از تلفن همراه با سهل انگاری و عدم توجه به توصیه ها، سارقان را به ارتکاب موبایل قاپی خصوصاً از گروه‌های در معرض سرقت (زنان، کودکان، افراد کهنسال و...) ترغیب می‌کند.

دلیری تصریح کرد: در بررسی انگیزه‌های ارتکاب سرقت گوشی تلفن همراه توسط سارقان، مشخص می‌شود که اکثریت قریب به اتفاق این دست از سارقان به انگیزه کسب مال و در نتیجه در اکثر موارد تبدیل مال به نقدینگی اقدام به سرقت می‌کنند.

رئیس پلیس شهرستان کرمانشاه با بیان اینکه یکی از راه‌های بسیار موثر در پیشگیری و مقابله با موبایل قاپی ایجاد اختلال و یا بر هم زدن چرخه خرید و فروش گوشی‌های مسروقه است، گفت: در واقع سارقان قبل از سرقت از امکان فروش گوشی تلفن همراه اطمینان حاصل می‌کنند.

وی افزود: در راستای مقابله و پیشگیری از موبایل قاپی، پلیس با اجرای طرح‌های عملیاتی با حساسیت بالایی به پی جویی این جرم و برخورد با مالخران مبادرت می‌کند.

سرهنگ دلیری ادامه داد: شهروندان می‌توانند با رعایت جوانب ایمنی، از جمع شدن عوامل موثر در موبایل قاپی جلوگیری کرده و با انصراف سارقان از ارتکاب سرقت، خود را در مقابل آسیب‌های مادی و جانی ناشی از سرقت گوشی تلفن همراه حفظ کنند.

این مقام انتظامی تاکید کرد: بعضی از افراد به علت عدم رعایت اصول و قواعد سبک زندگی، مستعد قربانی شدن هستند و به نوعی بیشتر در معرض بزه دیدگی موبایل قاپی قرار دارند.

وی همچنین در خصوص احراز مالکیت گوشی‌های همراه و سیم کارت‌ها از سوی شرکت مخابرات تاکید کرد و افزود: دقت نظر و کنترل روی فروش سیم کارت و همچنین گوشی‌های همراه نه تنها باعث کم شدن سرقت گوشی می‌شود بلکه کلاهبرداری‌هایی که از طریق سیم کارت‌های مسروقه انجام می‌شود، نیز کاهش پیدا می‌کند.

سرهنگ دلیری ادامه داد: کشف و بازگرداندن گوشی‌های سرقتی نسبت به سایر سرقت‌ها فرایند طولانی تری دارد، اما پلیس با دقت نظر پرونده‌های مربوط به این حوزه را تا کشف و استرداد اموال به مال باخته دنبال می‌کند و در این راستا یا مالخران نیز به جد برخورد می‌شود.

فرمانده انتظامی شهرستان کرمانشاه با بیان اینکه افزایش هزینه‌های ارتکاب جرم برای مجرمان در کاهش وقوع جرایم موثر است، خاطرنشان کرد: شهروندان می‌توانند با رعایت توصیه‌های پلیسی و جاذبه زدایی، از وقوع موبایل قاپی جلوگیری کرده و با ناامن سازیِ محیطی برای سارقان، بازدارندگی لازم را ایجاد نمایند.

وی در ادامه توصیه‌هایی نیز به شهروندان داشت و افزود: والدین حتما از در اختیار قرار دادن گوشی‌های همراه گران قیمت به فرزندان خود خودداری کنند تا زمینه سرقت برای سارقان فراهم نشود، ضمن اینکه از شهروندان تقاضا می‌شود در مراکز خرید و محل‌های شلوغ و پر رفت و آمد هنگام صحبت با موبایل مواظب افراد مظنون اطراف خود باشند و از قرار دادن موبایل در جیب پشت شلوار خودداری کنند.

دلیری با بیان اینکه بهتر است از کیف‌های مخصوص نگهداری موبایل که بصورت بغل جاسازی می‌شود استفاه شود، یادآور شد: خانم‌هایی که گوشی همراه خود را داخل کیف دستی قرار می‌دهند هنگام تردد در مراکز خرید و اماکن شلوغ و یا هنگام سوار شدن در اتوبوس‌های عمومی مراقب باشند تا محتویات کیفشان مورد دستبرد سارقان قرار نگیرد.

این مقام انتظامی با تاکید بر اینکه شهروندان هنگام مراجعه به بانک ها، ادارات و سازمان‌ها از قراردادن موبایل خود بر روی پیشخوان خودداری کنند، یادآور شد: سارقان موبایل قاپ در معابر عمومی بیشتر بوسیله موتورسیکلت دست به سرقت دستگاه‌های همراه گران قیمت می‌زنند پس همواره مراقب موتورسواران در معابر عمومی باشید.

وی در پایان تصریح کرد: سارقان موبایل در پیاده روها، افرادی را که در حین پیاده روی مشغول صحبت با موبایل خود هستند زیر نظر گرفته و در فرصتی مناسب اقدام به ربایش موبایل آن‌ها می‌کنند پس در حین حرکت در معابر هرگز از موبایل استفاده نکرده و در صورت لزوم درگوشه‌ای مطمئن ماننده پناه درخت یا دیوار بایستید و پاسخگوی تلفن همراه خود باشید.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار