کد خبر: ۱۰۲۵۲۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۸ 28 September 2015

رئیس کل دادگستری البرز از رفع تصرف ۶۵۶ هکتار زمین به دنبال اجرای احکام قضایی طی ۴ سال گذشته در البرز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، احمد فاضلیان در نشست معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور که عصر امروز در محل استانداری البرز برگزار شد، ضمن گرامیداشت اعیاد قربان و غدیر و محکوم کردن رژیم آل سعود در حادثه اخیر منا، اظهار داشت: به دلایل مختلف موضوع محیط زیست را مسئله ملی و فراملی می‌دانیم.

وی با تاکید بر اینکه با تمام قوا از محیط زیست دفاه می‌کنیم، افزود: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری مسئله محیط زیست مربوط به یک جریان خاص نیست بلکه یک امر فرا بخشی است از این رو توجه به اهمیت مهم محیط زیست باید به یک دغدغه اساسی در جامعه تبدیل شود.

رئیس‌کل دادگستری البرز با اشاره به اینکه 3 دلیل اعتقادی، قانونی و اخلاقی انسان را ملزم به حفظ محیط زیست می‌کند، خاطرنشان کرد: حضرت رسول اکرم(ص) در حدیثی می‌فرماید؛ هر گیاهی کاشته شود فرشته‌ای نگهبان آن می‌شود تا زمانی که به ثمر برسد و در این مدت زمان هر فردی زمینه از بین رفتن آن را فراهم کند مورد نفرین قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اصل 50 قانون اساسی کشور مبنی بر اینکه حفاظت از محیط زیست وظیفه عمومی تلقی می‌شود، یادآور شد:از نظر اخلاقی باید از محیط زیست خود دفاع کنیم.

وی تصریح کرد: سرعت جنگل‌زدایی در جهان 3 تا 5 میلیون هکتار است و به طور میانگین در 5 دهه اخیر سالانه 100 هکتار جنگل در سطح کشور تخریب و حدود 30 میلیون هکتار از اراضی به بیابان تبدیل شده است.

فاضلیان با تاکید بر اینکه استان البرز دارای شرایط ویژه‌ای است و بنده بر این باور هستم که باید با مردم در هر شرایطی صادق بود تا بتوان از پس توقع آن‌ها در هر برهه‌ای از زمان برآمد، خاطرنشان کرد: استان البرز در وضعیت مناسبی به سر نمی برد و علی‌رغم تمام تلاش‌های انجام شده این منطقه در معرض هجوم عوامل زمین خواری قرار گرفته قابل قیاس با سایر استان‌های کشور نیست.

رئیس‌کل دادگستری البرز با اشاره به اینکه حجم قابل توجهی از پرونده‌ها مرتبط با اداره‌کل راه وشهرسازی استان است که ارزش ریالی این پرونده ها به هزار میلیارد تومان می‌رسد، اظهار داشت: تغییر کاربری اراضی کشاورزی، وجود 12 هزار حلقه چاه غیرمجاز و آلوده بودن آب استان از مشکلات این منطقه به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه رودخانه کرج معضل بزرگ استان به سبب غفلت‌های صورت گرفته است، تاکید کرد: به طور قطع به سبب تجاوزات گسترده به حریم رودخانه، تجاوز به حریم جاده و تغییر کاربری اراضی رودخانه کرج را باید به عنوان منطقه بحران‌زده معرفی کرد.

فاضلیان با تاکید بر اینکه باید تخریب‌های فراوانی در این منطقه صورت گیرد که این امر به هزینه بالایی نیاز دارد، افزود: اجرای احکام صادرشده از جمله وظایف ما در استان است که به طور جدی مورد پیگیری و بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در قانون مشکل داریم چرا که قوانین موجود ناکارآمد است، گفت: به سبب ضعف قوانین شاهد از بین رفتن گونه‌های زیادی از جانوران نادر هستیم.

رئیس‌کل دادگستری البرز با بیان اینکه 91 درصد از اراضی منابع ملی دارای سند شدند، خاطرنشان کرد: 656 هکتار زمین در طول 4 سال گذشته به دنبال اجرای احکام قضایی رفع تصرف شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار