عوامل زیادی در تغییر بهای رمز ارزها تاثیر می‌گذارند که در این مطلب نگاهی دقیق‌تر به بعضی از آن‌ها خواهیم داشت.
کد خبر: ۱۰۱۸۸۰۱
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۸ 27 December 2021

به گزارش تابناک رضوی، چه چیز بر ارزش یک رمز ارز اثر می‌گذارد؟ شاید نخستین چیزی که به ذهن شما می‌رسد، میزان تقاضا برای آن رمز ارز باشد و این باور که هر چه تقاضا برای ارزی بیشتر باشد، ارزش آن‌هم بیشتر خواهد شد. اما عوامل زیادی در تغییر بهای رمز ارزها تاثیر می‌گذارند که در این مطلب نگاهی دقیق‌تر به بعضی از آن‌ها خواهیم داشت.

۱. تعداد نود (Node)
تعداد نود عاملی است که نشان می‌دهد چه تعداد کیف پول در یک شبکه وجود دارند. شما می‌توانید با یک جستجوی ساده در گوگل یا بررسی وب‌سایت ارز مورد نظر به این اطلاعات دسترسی پیدا کنید.

اما چرا این عامل باید برای ما مهم باشد؟ نخست این که این آمار نشان‌دهنده‌ی قدرت جامعه‌ی رمر ارز مورد نظر است. تعداد نود بالاتر نشانه‌ای از یک اجتماع قدرتمند است و اجتماع قدرتمند هم شانس رمز ارز برای مقابله با بحران‌های احتمالی را بالا می‌برد. دلیل دوم این است که تعداد نودها می‌تواند قوی و غیرمتمرکز بودن یک شبکه را به‌رخ بکشد که هر دو عامل مهمی در دنیای رمز ارزها به‌شمار می‌آیند.

همچنین، شما می‌توانید با مشاهده‌ی تعداد نودهای یک ارز متوجه شوید که آیا قیمت‌گذاری آن منصفانه است یا خیر. کافی است نگاهی به تعداد نودها و ارزش بازار داشته باشید و آن‌ها را با ارزهای پرطرفدارتر مقایسه کنید. البته این روش کاملا دقیق نیست، چون زیرساخت‌های هر شبکه متفاوت است، اما دست‌کم از نحوه‌ی فعالیت رمز ارزها و میزان تاثیر تعداد نود بر قیمت ارز به شما دیدگاهی خواهد داد.

۲. هزینه‌ی تولید
هزینه‌ی تولید عامل دیگری است که روی ارزش رمز ارز تاثیر می‌گذارد. ماینرها هر روز با استفاده از سخت افزارهای خاص یا سرورها مشغول ایجاد توکن‌های جدید و تایید شبکه‌ی تراکنش‌های جدید هستند. در ازای انجام این کار، آن‌ها برای تلاش‌‌هایشان توکن‌های مجازی و هزینه‌ی شبکه را دریافت می‌کنند.

در واقع فعالیت ماینرها به رمز ارز غیرمتمرکز اجازه می‌دهد به فعالیت خود ادامه دهد. پس اگر هزینه‌ی استخراج افزایش یابد، ممکن است ارزش رمز ارز هم بیشتر شود. منطقی نیست که ماینرها منابع خود را برای استخراج توکن‌های جدید صرف کنند، اما پاداش دریافتی‌شان به اندازه‌ای نباشد که بتوانند پس از پرداخت هزینه‌های استخراج به کسب سود برسند. با این حال، این مورد همیشه و برای همه‌ی رمز ارزها صدق نمی‌کند، بنابراین بهتر است پیش از ورود به ماینینگ درباره‌ی این موضوع تحقیق کنید.

۳. تبادل رمز ارز
اگر یک توکن برای تعداد زیادی از صرافی‌های دیجیتال در دسترس باشد، تعداد افرادی که آن توکن را خریداری و استفاده می‌کنند هم افزایش خواهد یافت. اگر به‌ دو یا چند صرافی برای مبادله‌ی توکن‌ رمز ارز خود نیاز دارید، باید برای هر تراکنش هزینه‌ای پرداخت کنید که منجر به افزایش هزینه‌ی سرمایه‌گذاری می‌شود.

۴. رقابت
تعداد رمز ارزهای موجود پیوسته در حال افزایش است و هر روز توکن‌های جدیدی وارد بازار می‌شوند. این توکن‌ها شامل میم‌کوین‌ها، کوین‌های تیم‌های فوتبال، کوین‌های سلبریتی‌ها و بسیاری موارد مشابه هستند. البته در بین این کوین‌های جدید، پروژه‌های رمز ارز معتبری هم وجود دارند که می‌توانند محدودیت‌های فعلی را بشکنند و شبکه‌ای قدرتمند از کاربران را تشکیل دهند.

۵. قوانین دولت
بسیاری از دولت‌ها به ماهیت غیرمتمرکز و غیر قابل کنترل رمز ارزها انتقاد دارند و به‌دنبال راهی برای کنترل این بازار هستند. ساده‌ترین روش برای کنترل بازار رمز ارزها این است که بر هر پول فیاتی که قرار است از تبدیل رمز ارزها به‌دست آید مالیات وضع شود. البته، این مالیات ممکن است برای توکن‌های خاص اعمال شود، در نتیجه کاربرانی که به‌دنبال نقد کردن دارایی خود هستند می‌توانند از سایر کوین‌ها برای تبدیل کردن دارایی خود به پول فیات استفاده کنند. پول فیات یا Fiat Money به ارزهایی گفته می‌شود که توسط دولت‌ها منتشر می‌شوند و پشتوانه‌ی آن‌ها همان دولت است.

تعدادی از کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که بهترین راه برای کنترل بازار رمز ارزها این است که ارزهایی مانند بیت‌کوین، اتریوم و چند ارز پرطرفدار دیگر را ممنوع اعلام کنند. متاسفانه، اگر کشوری مانند چین با تعداد کاربران فعال زیاد در بازار رمز ارزها این اقدام را انجام دهد و قوانین جدیدی ضد رمز ارزها وضع کنند، اثر منفی بر ارزش رمز ارزها خواهد داشت.

۱۰ کشور که رمز ارزها را ممنوع یا محدود کرده‌اند
با این وجود کشورهای اندکی مانند ژاپن هم وجود دارند که سعی می‌کنند تکنولوژی بلاک‌چین را بپذیرند و رمز ارز ملی خود را توسعه دهند که باعث تشویق افراد بیشتری به استفاده از توکن‌های مجازی خواهد شد.

۶. کمیاب بودن
از لحاظ تئوری، اگر میزان موجود از رمز ارزی محدود باشد ارزش آن بالاتر می‌رود، چون کوین‌های کمتری برای خرید در دسترس خواهند بود. اما، اگر ۴۰ درصد کوین‌ها در گردش باشند و ۶۰ درصد باقی‌مانده رزرو شده باشند، ممکن است هنگامی که کوین‌های بیشتری در دسترس خریداران قرار می‌گیرند، ارزش آن رمز ارز کاهش یابد.

بعضی از پرو‌ژه‌ها کوین‌های موجود خود را با فرستادن به آدرس‌های غیر قابل بازگشت در بلاک‌چین از دسترس خارج می‌کنند که به این عمل «سوزاندن» گفته می‌شود. به کمک این روش می‌توان موجودی ارز مورد نظر را کنترل کرد.

۷. شبکه‌های اجتماعی
هایپ کردن رمز ارزها در شبکه‌های اجتماعی هم می‌تواند عامل تاثیرگذار دیگری در ارزش آن‌ها باشد که ممکن است ارزش آن‌ها را کاهش یا افزایش دهد. همچنین، اینفلوئنسرها هم می‌توانند جوامع کاربران رمز ارزها را تحت تاثیر قرار دهند، مانند ایلان ماسک که بارها با توییت‌های خود ارزش دوج کوین را بالا و پایین کرد!

شبکه‌های اجتماعی به هرج و مرج شناخته‌ می‌شوند، اما در همین شلوغی هم می‌توان به اطلاعاتی دست یافت. برای مثال، صرافی‌های دیجیتال پیوسته به‌روزرسانی‌هایی درباره‌ی ارزهای مبتنی بر بلاک‌چین یا اطلاعاتی درباره‌ی کلاه‌برداری‌ها در این حوزه منتشر می‌کنند.

ارزش رمز ارزها کاملا متغیر است
عوامل بسیاری بر ارزش یک رمز ارز تاثیر می‌گذارند و هیچ راه بدون خطایی برای پیش‌بینی این ارزش وجود ندارد. به همین دلیل است که متخصصان امور مالی توصیه می‌کنند به میزانی روی رمز ارزها سرمایه گذاری کنید که توان از دست دادن سرمایه را داشته باشید و همیشه پیش از ایجاد کیف پول خود به‌صورت کامل تحقیق کنید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار